کد خبر 1412199
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
هواپیما

اخیراً رئیس جمهور در سفر استانی به اصفهان و بازدید از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، بر توسعه صنعت ساخت هواپیما و تولید هواپیماهای مسافربری در کشور تأکید کرد.

به گزارش مشرق، ساخت هواپیمای مسافری از دهه‌های گذشته در دستور کار قرار دارد، اما در سال‌هایی به خاطر کم توجهی دولت‌ها این دستورالعمل به پیش نرفته است. اخیراً رئیس جمهور در سفر استانی به اصفهان و بازدید از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، بر توسعه صنعت ساخت هواپیما و تولید هواپیماهای مسافربری در کشور تأکید کرد.

در ایران هواپیماهای سبک مانند هواپیمایی جت آموزشی، هواپیماهای جنگی،هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین هواپیمای مشارکتی مسافری ساخته شده است.

اما آنطور که محمد محمدی‌بخش،رئیس سازمان هواپیمایی کشور به آن اشاره کرد: «ساخت هواپیمای مسافری دستور صریح رهبری است و در قوانین بالادستی و توسعه‌ای آمده است.» محمدی بخش افزود:«با روی کار آمدن دولت سیزدهم ساخت هواپیمای مسافری با جدیت دنبال شده است و به همین منظور کنسرسیومی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و وزارت دفاع تشکیل شده و برنامه طراحی و ساخت هواپیما را اجرا می‌کنند.» صنعت هوایی کشور بیش از ۴دهه تحت تحریم‌های یکجانبه غرب است، ایران تلاش کرده است با وجود تحریم این صنعت راه توسعه خود را در پیش بگیرد.

در حال حاضر از حدود ۳۳۰ ناوگان هوایی کشور نیمی از آن به خاطر فرسودگی یا مشکل تأمین قطعه از چرخه فعالیت خارج شده است، اما همزمان تولید هواپیما و قطعات با کمک شرکت  های داخلی و دانش بنیان  تسریع شده است. 

در پی بازدید رئیس جمهور از شرکت هواپیماسازی ایران در اصفهان و دستور  طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری ، وزیردفاع طی نامه‌ای به مدیرعامل سازمان صنایع هوایی دستور پیگیری اوامر را صادر کرد. بر این اساس،با همکاری دستگاه های متولی  و شرکت های دانش بنیان، توافقنامه‌هایی نهایی شده است تا با در نظر داشتن همه الزامات و استانداردهای فنی و ایمنیِ روند طراحی و ساخت هواپیمای مسافری سرعت بگیرد. با اعلام رئیس جمهوری اکنون ایران در «یک قدمی ساخت هواپیمای مسافری»قرار گرفته است.

ساخت هواپیمای مسافری بزرگ،اواخر سال ۹۰ مطرح و از سال ۹۱ اجرای آن آغاز شد، اما در ۸سال قبل پیشرفت فیزیکی پروژه کمتر از ۲۰ درصد برآورد شده و برنامه ساخت در سال‌های اخیر متوقف بوده است. در ابتدا، ساخت هواپیمای مسافری ۱۵۰نفره مورد نظر بود، اما براساس برنامه جدید، ساخت هواپیمای مسافری ۵۰،۷۰ و ۱۵۰ نفره طراحی شده است که تولید هواپیمای ۵۰نفره فعلاً در اولویت ساخت است.

رونمایی تا پایان ۱۴۰۴

ایده و برنامه ساخت هواپیما از سنوات قبل بوده و راهبردی است که ایران به آن توجه کرده است. ساخت هواپیما تکلیف و محور اصلی صنعت هوانوردی است که در سال‌های قبل اجرای این تکلیف در برنامه‌های اجرایی کشور عقب مانده است و ساخت هواپیما متوقف شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه دستیابی به ساخت و تولید هواپیمای مسافری بومی برای ایران نزدیک شده است، گفت: ساخت کارخانه هواپیما سازی مسافر در سیاست‌های کلان نظام قرار دارد و ساخت آن سال ها قبل توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است،اما در سال هایی کار پیش نرفته ولی اکنون عزم دولت بر ساخت هواپیمای مسافری است.

وی افزود: وزارت دفاع ساخت هواپیما را اجرا می کند و نظارت بر ساخت، تولید و طراحی بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

به گفته محمدی بخش ،«بخش اعظمی از هواپیمای مسافری در حال ساخت، رونمایی شده است و خبرهای امیدوار کننده بیشتری در این خصوص بزودی منتشر می‌شود.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تا پایان ۱۴۰۴ ساخت هواپیمای مسافری به دست متخصصان کشور تکمیل می‌شود. با ابلاغ رئیس جمهوری برنامه‌های جدیدی برای تولید هواپیما،قطعات و تعمیرات هواپیماها داریم؛برای موضوعات جدید در بخش تعمیرات، امروز از ۳۳۰  فروند هواپیمای غیرفعال، ۱۵۰ فروند به چرخه بازگشته است. با محوریت وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی کمیته ای تشکیل شده است که بر روند ساخت هواپیما های ایرانی نظارت می کند .ما اشکالاتی در زمینه اجرا داشتیم که آنها را برطرف کردیم.

محمدی‌بخش گفت: با اقداماتی که در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران انجام شده، خط شروع تولید هواپیما آغاز به کار کرده است و ایران در رده کشورهای تولیدکننده هواپیمای مسافری قرار خواهد گرفت. این از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب، دولت و رئیس‌جمهور است که در سفر اخیر رئیس دولت به اصفهان بر این موضوع تأکید شد. شرکت هواپیماسازی ایران با دانش و تخصص بومی، ساخت هواپیمای مسافری را شروع کرده است. طراحی های مختلفی صورت گرفته و برای تولید هواپیمای سنگین برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی گفت: در سیاست‌های ساخت هواپیما بازنگری شده و در نحوه اجرا شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده اند. به این ترتیب با همکاری وزارت دفاع،صمت و راه و شهرسازی ساخت هواپیمای غیرنظامی آغاز شده است.  محمدی بخش گفت: اگر در دنیا صاحب تکنولوژی شویم تحریم صنعت هوایی به خودی خود برداشته می شود.

همکاری دولت و بخش خصوصی

یعقوب انتصاری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان سازنده هواپیماهای سبک تأکید کرد: در کشور ظرفیت،توان و امکانات ساخت هواپیماهای بزرگ  ۶۰ تا ۱۰۰ نفره مسافری را داریم. بعد از انقلاب وزارت دفاع و برخی شرکت ها ساخت هواپیماهای آموزشی، نظامی و هواپیمای مسافری به صورت مشارکتی را آغاز کردند، اما در سال‌های گذشته تلاش نکردیم تا دانش و تجربه طراحی و ساخت هواپیمای مسافری به صورت مشارکتی  را به داخل کشور انتقال دهیم. وی گفت: استفاده از توان بخش خصوصی در طراحی و ساخت هواپیما هزینه ساخت را برای دولت کاهش می‌دهد.

شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش بنیان زیادی تشکیل شده‌اند که توان بالایی دارند. ما تکنولوژی،توانایی نظارت، کنترل و مدیریت برای ساخت هواپیما را داریم و با امکانات فعلی می توانیم هواپیماهای مسافری را تولید کنیم همچنان که جت‌های آموزشی و نظامی را طراحی کرده و ساخته‌ایم.

در خصوص مشارکت بخش خصوصی در ساخت هواپیمای مسافری، رئیس سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای فوق سبک و آموزشی، ساخت و تولید را به بخش خصوصی واگذار و این هواپیماها در حال ساخت و بهره‌برداری است. صنایع خرد و کوچک ما در این زمینه فعال است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت های علمی و تکنولوژی، احتیاج به همگرایی و کار بزرگ صنعتی دارد و در هیچ کشوری ساخت هواپیمای سنگین یک  موضوع بخشی نیست و حتی در ساخت برخی هواپیماهای مسافری چند کشور مشارکت می کنند. به دلایل محدودیت هایی که داریم، ساخت هواپیمای مسافری در حوزه دولت و با استفاده از توان تمام زیرگروه‌های تخصصی دنبال می‌شود؛ در برنامه ساخت هواپیما،وزارت دفاع مسئول مستقیم ساخت،وزارت صمت پشتیبان و وزارت راه نقش راهبردی و نظارت را دارند. به گفته محمدی‌بخش، تمام زیرگروه های تخصصی عمدتاً شرکت های دانش بنیان خصوصی هستند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با دستور رئیس جمهور پلتفرم های ساخت را بنا بر نیاز کشور طراحی کردیم .این همان خط تولید در مجموعه شرکت صنایع هواپیماسازی است که از گذشته فعال بوده،اما باید بازنگری در حوزه های مختلف انجام شود. انتظار داریم اشکالات و نواقص برطرف شود تا به پلتفرم قابل قبولی برسیم؛تا سازمان هواپیمایی کشور از تمام فرایندها و استانداردها اطمینان حاصل نکند، اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی نمی دهیم.

در تولیدهواپیمای مسافری نیز همین روند ادامه دارد. در آینده نزدیک هواپیمای تولیدی به نمایش کامل در می آید. ۳ پلتفرم برای تولید هواپیمای ۵۰ ،۷۰ و ۱۵۰ نفره را برای ساخت آماده کرده ایم ؛در ابتدا هواپیمای ۵۰ نفره ساخته می شود. در آینده نزدیک خبرهای خوبی از تولید هواپیمای ایرانی را اعلام کنیم.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 16
    شماها يه خودرو ساده نميتونيد بسازيد ، رفتين سراغ هواپيما؟ چرا يه بلوفی ميزنيد که بعدا نصفه کاره ميخاين ولش کنيد و توش بمونيد بعدش به در چشم مردم دروغگو بشيد؟؟ چرا؟ يادتونه دوره احمدی نژادم از اين طرح های به اصطلاح ملی رونمايی ميشد و هيچکدومش به سرانجام نميرسيد؟ بسه بابا بسه تا کی شعار و دروغگويی
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      7 1
      مشرق: هنوز پیر زن های آلبانی نشین اظهار نظر میکنن!!!!! چقدر این جماعت ذلیل بعد از رجوی ذلیل مرده خوارتر شده اند
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      3 0
      خیلی مسرّت بخش و خوشحال کننده است وقتی ناامیدی امثال تو را از متوقف نشدن پیشرفت کشور می بینیم!!!
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    11 1
    اگر می خواهید هواپیما ساز شوید ، با تمام قوا در میدان ظاهر شوید و ترکیب نخبگان و مدیریت قوی و تزریق پول زیاد احتیاج است و با گره زدن کار به همکاری با کشورهای دیگر این امر ممکن نیست . و از همین الان دنبال موتور خوب باشید . و پیشنهاد میکنم از موتور اوج برای ساخت توبوتراپ استفاده کنید . */// شتر سواری دلا دلا نمیشه .
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      5 0
      اگر پول این تخلفات که نمونه اخیر فولاد جمع شود ، بزرگترین صنعت هوایی خاورمیانه شکل خواهد گرفت . پول شرکت هایی تولیدی مادر مثل فولاد ، مس و ... در فوتبال پول پاشی نکنید و به امر حیاتی که برای همه مردم است اختصاص دهید .
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 1
    انتونف 140 یا همان اکراینی معروف را باز هم بسازید
    • ناشناس IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 3
      انتونوف۱۴۰ پنجاه نفره است؟ چرا درموردچیزی که نمی دانی نظر میدهی
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 1
      تابوت های پرنده
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 3
    پول مردم را هدر ندهید و مفت خوری نکنید .
  • ناشناس IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 1
    خط تولید پراید متوقف نشده دوباره خط تولید دیگه ای راه انداختن
  • حبیب اله هاشم زاده IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    مهم نیست چی می سازند مهم این است که عدالت درجامعه اجرا نمی شود.چرا هرچه صنعت بزر گ را دراستانهایی که پیشرفت کرده اند راه اندازی می کنند؟ واستانهای کوچک وضعیف را به حال خودشان رها کرده اند.آیا ای عدالت قرآن واسلام است؟
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 2
    دو تا بال بزنید به پراید فرش بدین میشه هواپیمای ملی
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    0 1
    تنها سازنده قسمت گرم موتور هواپیما آمریکاست تا اونجایی که میدونم بدون ساخت قسمت گرم نمیشه موتور به روز و خوب ساخت فکر کنم برای نسوز کردن قسمت گرم. اون رو به صورت الکترود در آب قرار میدن بعد هم به ترتیب در فلزاتی که نقطه ذوب پاینتری دارن دلیلش هم زمانی که الکتریسیته در فلز جریان داره در حرارت های بالا ساختار ملوکولی حفظ میشه و جوری ملکولها قرار میگیرن که بیشترین مقاومت رو در برابر گرما داشته باشن انشاالله دانشمندان عزیزمون میسازن هیچ کاری نشد نداره
  • فرزاد IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    اندازه یک ساعت خندیدم البته ایران وجوانان ایران بهترین دنیا هستند جدای مزاح دوستان
  • حامد.ع IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    با اجرای عدالت درجامعه و اعتماد به جوانان ایران همه چیز امکان دارد و میشود. ما میتوانیم
  • هادی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 0
    هواپیما ساختن خوبه . بشرطی که خود رییس جمهور هم سوارش بشن نه فقط مردم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس