رونمایی از ۵۰ تصویر کمتر دیده شده از جهان پهلوان تختی

نمایشگاه عکس کمتر دیده شده جهان پهلوان غلامرضا تختی به مناسبت پنجم شهریور همزمان با سالروز ولادت وی با حضور جمعی از پیشکسوتان ورزش کشتی در فرهنگسرای گلستان تهران برپاشد.

به گزارش مشرق، نمایشگاه عکس مجموعه خصوصی مهدی ستوده به مناسبت پنجم شهریور سالروز تولد جهان پهلوان تختی با حضور برخی از شخصیت‌ها و چهره‌های پیشکسوت ورزش کشتی از جمله محمدرضا طالقانی، سید حسن امین، علی اکبر حیدری، شاهرخ شهبازی بازیگر فیلم تختی، جمشید آرش و منوچهر لطفی عصر امروز(جمعه) برپاشد.

براین اساس در این نمایشگاه حدود ۵۰ تصویر نگاتیو( سیاه و سفید) از مرحوم تختی در معرض دید عموم قرار گرفت که بیشتر آنان برای اولین بار به نمایش درآمده نیز  یادآور صحنه هایی از دوران جوانی، رقابت‌ها و دیدارها این شخصیت ورزشی را به نمایش می‌گذارد.

گفتنی است که بازدید از نمایشگاه به صورت رایگان بوده که علاقه مندان می‌توانند از چهارم تا نهم شهریور از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ با مراجعه به فرهنگسرای گلستان (واقع در نارمک میدان گلستان) این تصاویر را مشاهده کنند.

رونمایی از ۵۰ تصویر کمتر دیده شده از جهان پهلوان تختی

محمدرضا طالقانی رئیس اسبق فدراسیون کشتی در این مراسم به شخصیت بارز تختی پرداخت و گفت: تختی نماد شخصیت بزرگ و وارسته بوده که همیشه در اذهان عموم ماندگار خواهد ماند.

سید حسن امین نیز در باره تختی گفت: جهان پهلوان اکمل خوبی ها بود و به همین خاطر در قلب مردم جای گرفت..

همچنین مهدی ستوده مسئول نمایشگاه عکس تختی گفت: این تصاویر مربوط به بازه زمانی ۱۳۲۲ تا ۱۳۴۶ از ۱۲ سالگی تا ۲۰ روز مانده به آخرین روزهای حیات وی جمع آوری شده است. هدف از این اقدام معرفی زوایای زندگی ساده این شخصیت ورزشی است. باتوجه به اینکه مردم دوست دارند این تصاویر ساده را از پهلوان تختی ببینند در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار دادیم. 

رونمایی از ۵۰ تصویر کمتر دیده شده از جهان پهلوان تختی

وی با اشاره به اینکه در این تصاویر می‌توان خاکی بودن و مردمی بودن تختی را شاهد باشیم گفت: تختی یک انسان کامل بود و برای خوشحالی مردم از هیچ تلاشی دست نمی‌کشید. 

ستوده افزود: باید خانه وی تبدیل به موزه پهلوان می شد ولی این اتفاق هرگز رخ نداد و جای خالی موزه پهلوان حس می‌شود چرا که این فضا می‌توانست یاد آن دوران را بیشتر معرفی کند. 

وی خاطرنشان کرد: با هزینه شخصی در مدت ۳۴ سال توانستم بسیاری از تصاویر را به صورت اسکن و نگاتیو از این شخصیت جمع آوری کنم.

رونمایی از ۵۰ تصویر کمتر دیده شده از جهان پهلوان تختی

غلامرضا تختی ۵ شهریور ۱۳۰۹ در تهران متولد شد و  ۱۷ دی ۱۳۴۶ درگذشت.

تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن مدال طلا گرفت و دو نشان نقره هم از المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۶۰ رم کسب کرد تا لقب  پرافتخارترین کشتی‌گیر ایرانی در المپیک شناخته شود.

تختی همچنین دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی در رقابت‌های قهرمان جهان و طلای بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو را در کارنامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    یاد تختی قابل احترام است٫ ولی از حق نگذریم. عبدالله موحد حداقل ۷ مدال المپیک و جهانی داره.
  • مهدی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    اقا تختی به شهادت رسیدن شاه و دشمنان اقا تختی ایشون رو به شهادت رساندن بخدا قسم ایشون به شهادت رسید خودکشی نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس