کد خبر 1411168
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
خودرو

در موزه خودروهای پارس خودرو اولین خودروی ۸ سیلندر که در ایران مونتاژ و روانه بازار شده در معرض نمایش قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، شرکت پارس خودرو در سال ١٣٣٥ تاسیس شد و در طی دو دهه پیش از انقلاب اسلامی، تولید و مونتاژ خودروهایی از محصولات AMC و جنرال موتورز را انجام می داد.

بیوک ایران از جمله خودروهایی است که در این شرکت مونتاژ و روانه بازار ایران شده و آنگونه که در معرفی این خودرو در نمایشگاه محصولات تولیدی پارس عنوان شده این محصول آمریکایی اولین خودروی ۸ سیلندری است که در ایران مونتاژ و روانه بازار شده است.

این خودرو مجهز به موتور ۵۷۰۰ سی سی است که توان تولید ۱۶۵ اسب بخار نیرو و ۳۶۰ نیوتون متر گشتاور را دارد و هم اکنون نیز می توان نمونه های سالم آن را در بازار پیدا کرد.

بیوک ایران محصول مشترک جنرال موتورز آمریکا و شرکت پارس خودروی فعلی بود که ۱۰ هزار و ۷۰۹ دستگاه از این خودرو در سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۷ در ایران مونتاژ و روانه بازار شد.

بیوک های موجود در کشور همگی از نوع سدان در پنج تیپ مختلف از B۱ تا B۵ را شامل می‌شوند که تفاوت میان آن‌ها بیشتر در آپشن‌های داخلی و رفاهی خودرو چون شیشه بالابرهای برقی یا دستی، صندلی‌های یک تکه نیمکتی یا اسپرت تکی، جعبه‌دنده دستی یا اتوماتیک، شیفتر کنسولی یا فرمانی، و برخی جزئیات دیگر فنی چون تفاوت در سرسیلندر پیشرانه خلاصه می‌شد.

همچنین جیپ ویلیز، شهباز، آریا-شاهین، وانت سیمرغ، آهو بیابان، شورولت ایران(رویال)، شورولت نوا، وانت شورولت، و کادیلاک ایران(سویل)  نیز مجموعه از خودروهای آمریکایی دهه ٦٠ و ٧٠ میلادی بودند که در شرکت جیپ (جنرال موتورز ایران) و یا پارس خودروی فعلی تولید می‌شدند.

پس از انقلاب هم این شرکت به فعالیت خود ادامه داد و خودروهای مختلفی را روانه بازار کرد که از جمله آن می توان به نیسان پاترول، سپند، سپند۱ و ۲ و PK، پیکاپ، ماکسیما، نیسان مورانو، قشقایی، تیانا، تندر۹۰، مگان، ساندرو، پیک آپ ریچ، سرانزا، ون H۲L و برلیانس اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    13 2
    دیگه بعد از انقلاب هی پس رفت داشت تا رسید به الان
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      5 24
      اتفاقأ اون لگن های آمریکایی کلا خودشون پس رفت بودن، مصرف بالا، ایمنی پایین و...!!!
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      0 1
      08:03 تو راست میگی
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      0 2
      آیا کسی شدت آلودگی هوای تهران در دهه 60 را یادش میاد؟ افتضاح بود، دید افقی فقط 3 کیلومتر، 365 روز در سال .... که از برکات همین ماشین های 5700 سی سی!!! و مصرف در هر صد کیلومتر، 35 لیتر مصرف بنزین بود.
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    16 6
    پارس خودرو اول بیوک مونتاژ کرد بعدا مگان و ماکسیما و رونیز الانم کوییک و اشغالای برادر چین ! به این میگن پیشرفت
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      5 16
      اون بیوک ها هم آشغال بود، شما حالیت نیست چون عشق ارباب کشتتت!!!
    • مجید IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      3 9
      چشماتو باز کن سراتو مونتاژ داخل و مگان و سوزوکی و... رو هم ببین داداش. انقدر کاسه داغ تر از آش برا اربابت نباش
    • NL ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      0 0
      ماکسیما هنوز هم موتورش تو دنیا زبانزد روش تروبو میبندن 400 اسب میشکن بیرون بدونه اینکه استهلاک داشته باشه کاش موتور نیسان داخلی سازی میشد جای موتور های اشغال پژو
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    11 0
    بیوک ایران؛ کادیلاک ایران؛ شورلت نوا را خانواده ام داشتند و و اقعا با کیفیت بودند بطوریکه بعدها برای حمل مسافر بین شهری از بیوک و نوا استفاده میشد(خودرو های سگ جان و برو)؛ شورلت ایران(اپل آلمان) دارای 2 نوع خودرو؛ شورلت ایران رویال و شورلت ایران شهاب بود که رویال زیباتر از شهاب بود ولی چرخ جلو اینها میبرید ؛ رامبلر آمریکا دو خودرو نرم و راحت و برو در ایران تولید میکرد بنام آریا(زیباتر و چراغ عقب بزرگتر و..) و شاهین(به نسبت ساده تر) ؛ آریا و شاهین از نظر ترمز مشکل دار بودند ولی خیلی فرمان پذیر و مانور پذیر و برو بودند و تقریبا بازار داشت که از خط تولید در ایران خارج و خودرو دیگری جایگزین شد در ضمن اریا و شاهین ماشین خیابان بودند و در عین حال در جاده خاکی و ... هم عالی عمل میکرد و اتاقش قرص و محکم و بیصدا می ماند لذا مورد علاقه قاچاقچیان مواد مخدر نیز بود تا از دست جیب های روسی و آمریکایی زاندارمری بتوانند در بروند خودرو سواری آریا واقعا عروس خیابان بود و آهوی بیابان؛ خودرو شاسی بلند آهو و وانت شاسی بلند سیمرغ(که دو کابین نیز داشت و ظاهر و .. همانند آهو بود) نقش مهمی در جهاد سازندگی؛ حصول اهداف سپاه و کمیته انقلاب اسلامی و مقابله با اشرار و ضد انقلاب و ماههای اول دفاع مقدس ایفا کرد د در ضمن آهو (یا همان سیمرغ) مدل آمبولانس نیز داشت البته لندور (مونتاز شرکت مرتب) هم در چند مدل بود شاسی بلند اتاق کوچک؛ شاسی بلند اتاق بزرگ؛ وانت شاسی بلند اتاق کوچک؛ وانت شاسی بلند شاسی بزرگ ؛ وانت دو کابین و امیولانس بود که استهلاک بالایی داشتند و خیلی اذیت میکرد و خیلی خشک بود
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 4
    تولید شده با مونتاژ شده فرق داره عموجون
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      0 2
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!!
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      9 1
      شما همون مونتاژ کن خودروی خوب تحويل ملت بده، نه مونتاژی آشغال چينی رو
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    8 1
    خدا را شکر آن موقع صدها میلیون چینی هنوز یک خودرو را از نزدیک ندیده بودند وگرنه الان یک بنجل چینی اولین خودرو بود
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      3 10
      دقيقأ متوجه هستم که تا مغز استخونت از پیشرفت چین و خیط کاشتن ارباب گاوچرونت در تقریبأ همهٔ زمینه ها چقدر دچار سوزش شدی ولی خوب آب یخ رو برای همین روزها گذاشتن دیگه که بریزی همونجا که میسوزه!! خخخخخخخخ
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      2 1
      دوستان شرقی غربی دعوا نکنید. عشاق غرب ماشین های غربی بی کیفیت و اشغال مثل انواع کادیلاک و بنز و بی ام و و .. سوار بشن و سینه چاکان شرق هم انواع لادا چانگان و هاوال و .. سوار بشند ما وطن دوستان هم خودرو های با کیفیت و فوق العاده سایپا و ایرانخودرو
  • علوی IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    9 0
    خداییش عجب ماشینی بود.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    8 1
    آن زمان عرب‌ها آرزو داشتند این بیوک سواربشن الان اونا چی سوار میشن؟!!...ماچی....؟!!
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    6 0
    الان که وضع خودرو سازی افتضاحه
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 7
    اینم از بنجل و آشغال های آمریکاست ک اون زمان ب خورد کشور و ملت ایران قالب میکردن ، ی سرچ و نگاهی در گوگل ب قیافه و شکل و شمایل همین برند از خودروهای بیوک ، شورولت ، کادیلاک ، فورد ک اون موقع در آمریکا تولید و مونتاژ و رآهی بازار داخل یا ب اعراب حاشیه نشین خلیج فارس صادر میشد مقایسه کنید بااونی ک ب ایران قالب میکردن ، بعدش بگین پیشرفت و پسرفت ، یا چی بودیم چی شدیم.....!!!؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 6
    باز تصویری از این خودروهای آشغال حال بهم زن ، یکی از فامیل مون یدونه از این بیوک های هشت سیلندر داشت از دستش شاکی و کلافه شده بود ، گفت تاکه فروختم و از شرش تموم شدم پدرمو در آورد هر چهار پنج روزی باید باک بنزینش پر میکردم....هههخخخخ
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    انقدر حواست به تاریخجه وگذشته جلب شد که عگس یادت رفت
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    ماشین سنگینی بود
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 2
    احتمالا برای یک سفر رفتن به شمال کشور و برگشت حدود 2000 لیتر بنزین باید توی حلق این ماشین میریختیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس