حماس

یک پژوهشگر مسائل فلسطین با اشاره به راز حمایت جمهوری اسلامی ایران از «حماس» در دوران فتنه سوریه گفت: امروز فلسطین در بُعد مقاومت نظامی وضعیت بسیار خوبی دارد، وضعیتی که در ۷۰ سال گذشته نداشته است.

به گزارش مشرق، مسئله آزادی فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونسیتی از ابتدای تشکیل این رژیم در سال ۱۹۴۸ میلادی، به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مسلمانان و آزادگان جهان مطرح شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از پیش به این مسئله توجه شد و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، آخرین جمعه ماه رمضان هر سال را به عنوان روز قدس اعلام کردند که از سال  ۱۳۵۸ تاکنون، هر ساله در چنین روزی راهپیمایی روز جهانی قدس در سراسر ایران و جهان برای حمایت از مردم فلسطین و محکوم‌کردن صهیونیست‌ها برگزار می‌شود؛ به باور بسیاری از کارشناسان، امام خمینی (ره) بودند که مسئله فلسطین را به مسئله اصلی جهان اسلام تبدیل کردند.

در هفته‌های اخیر اما پس از جنگ ۳ روزه مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیسیتی، مسائل مربوط به این حوزه درصدر اخبار جهان قرار گرفته است. جنبش جهاد اسلامی در این نبرد با هماهنگی گروه حماس و سایر گروه‌های فلسطینی، نبرد جدیدی علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد و با شلیک حدود 1000 موشک به سرزمین‌های اشغالی، امنیت این رژیم را برهم زد.

یکی از موارد مهم در این جنگ این بود که جنبش جهاد اسلامی نشان داد هریک از گروه‌های مقاومت فلسطین به تنهایی می‌تواند با رژیم صهیونسیتی مبارزه کند. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به همین مسئله اشاره کردند و حفظ یکپارچگی تمامی گروه‌های فلسطینی را لازم دانستند.

در بخشی از پیام ایشان به زیاد نخاله آمده است: «حادثه‌ اخیر، افتخارات جنبش جهاد اسلامی فلسطین را مضاعف ساخت و جایگاه جهاد اسلامی را در حرکت مقاومت شکوهمند ملت فلسطین ارتقاء بخشید. شما با مقاومت شجاعانه‌ خود، سیاست خدعه‌آمیز رژیم غاصب را خنثی کردید. شما ثابت کردید که هر بخش از مجموعه‌ مقاومت، به‌تنهایی هم می‌تواند بینی دشمن را به خاک بساید. شما با پیوند زدن مجاهدت در غزه با کرانه و دیگر نیروهای مقاومت با حمایت‌شان از حرکت جهاد، توانستید یکپارچگی جهاد ملت فلسطین را به رُخ دشمن خبیث و خدعه‌گر بکشید. همه‌ سعی گروه‌های فلسطینی در همه‌ سرزمین فلسطین باید برای حفظ این یکپارچگی باشد. دشمن غاصب رو به ضعف است و مقاومت فلسطین رو به قوت است، و لا حول و لا قوة الا بالله. ما همچنان در کنار شماییم. سلام علیکم و العهود بحالها..»

روز گذشته نیز سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با رسانه KHAMENEI.IR، در تشریح شرایط امروز مقاومت فلسطین گفته بود: « نهضت فلسطین با گذشت زمان، رشد و بلوغ قابل ملاحظه‌ای را در پیوستگی و بلاانقطاع‌بودن پیدا کرده است. مبارزه، از یک حرکت تناوبی به یک حرکت پیوسته، در حال تغییر شکل است.»

سرلشکر سلامی افزوده بود: « مبارزه در سرزمین‌های اشغالی، یک فراگیری پیدا کرده است. صرفاً غزه، درگیر میدان مقاومت و مبارزه نیست، بلکه این مبارزه به کرانه باختری هم منتقل شده است.»

به باور کارشناسان با وجود موفقیت‌های جنبش جهاد اسلامی در نبرد اخیر و حمایت‌های سایر گروه‌های فلسطینی از این گروه در نبرد اخیر با رژیم صهیونیستی، تجربه ثابت کرده است زمانی که تمامی گروه‌های مقاومت فلسطین به طور کامل در کنار یکدیگر با رژیم صهیونسیتی مبارزه می‌کنند، موفقیت‌های بیشتری حاصل می‌شود؛ جنگ ۱۲ روزه سیف القدس و موفقیت‌های گروه‌های مقاومت فلسطین و شکست صهیونیست‌ها در این نبرد نیز به خوبی نشان دهنده این نکته است؛ به علاوه با توجه به آغاز مرحله جدید در محور مقاومت، قطعاً نابودی رژیم صهیونسیتی و آزادی کامل فلسطین، نیازمند همراهی و هماهنگی تمامی گروه‌های مقاومت و مردم فلسطین است.

درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت و هماهنگ‌کردن گروه‌های مقاومت فلسطین در گذشته و آینده، گفت‌وگویی با محمد اصغری، پژوهشگر مسائل فلسطین داشتیم که در زیر می‌خوانید:

به نظر شما نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصلی‌ترین کشور حامی گروه‌های مقاومت فلسطین در نبردهای اخیر چه بوده و ایران چگونه می‌تواند در آینده در راستای حمایت و هماهنگ‌سازی هرچه بیشتر این گروه‌ها اقدام کند؟

وقتی که تجربه‌ سال‌های اخیر مقاومت فلسطین را مشاهده می‌کنیم، در می‌یابیم نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان برادر، همراه و پشتیبان لجستیکی نیروهای فلسطین بسیار مهم است تا ما بتوانیم موفقیت‌هایی مانند نبرد سیف القدس را تکرار کنیم. اولین نقش جمهوری اسلامی میدان دادن به اراده مستقل فلسطینی است که سیره شهید حاج قاسم سلیمانی بود؛ به این معنا که به گروه‌های مقاومت اجازه داده شود تا خودشان با یکدیگر به هماهنگی فلسطینی برسند و عرصه برای ظهور این هماهنگی باز شود.

همچنین، جمهوری اسلامی ایران باید به طور خاص از جبهه غزه صیانت کند تا اولا جبهه غزه و ثانیاً مقاومت فلسطینی به معنای اعم‌ آن، دچار ورود و دخالت مولفه های غیر فلسطینی در اتخاذ تصمیم های مقاومتی نشوند. ظرفیت انسانی و عملیاتی که امروزه مقاومت فلسطینی و از جمله آن‌ها جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت حماس در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و کرانه باختری دارند، حاصل حداقل ۳۰ سال تلاش است و جبهه مقاومت در معنای کلان آن و سیاست‌گذاران اصلی محور مقاومت یعنی جمهوری اسلامی ایران، باید از این ظرفیت گرد آمده نیروهای مقاومت، هوشمندانه استفاده کنند.

* سیاست‌ها در مورد فلسطین باید مبتنی بر رسیدن به پیروزی کامل باشد

این ظرفیت ها برای نبرد نهایی با رژیم صهیونسیتی تجهیز شده اند و هدررفت آن‌ها به واسطه رخوت یا عملیات های بدون هدف، می‌تواند جبهه مقاومت را دچار ضعف کند. ما باید به این باور برسیم که همان‌طور که شهید حاج قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله فرموده‌اند، زمان انتصارات رسیده و سیاست ها باید مبتنی بر رسیدن به پیروزی باشد. اگر سیاست‌ها مبتنی بر پیروزی است، عملیات‌ها و استفاده از ظرفیت میدانی نیروهای فلسطینی، باید به گونه‌ای باشد که این ظرفیت ها هدر نرود و حداکثر فایده را داشته باشد.

رویکرد بعدی صحیح جمهوری اسلامی ایران که همواره مورد تاکید حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده، سیاست مسئله اول بودن فلسطین است. اگر فلسطین مسئله اول باشد، تمام جبهه های محور مقاومت باید در نهایت در مسیر آزادی فلسطین قدم بردارند، یعنی این بقیه جبهه ها هستند که باید تلاش کنند خودشان را با افق قدس و قطب‌نمای مسجدالاقصا، هم‌سان و هم‌تراز کنند.

رویکرد بعدی که جمهوری اسلامی ایران لاجرم از اتخاذ آن است، تصمیم گیری نهایی درباره تغییر سطح رویارویی با رژیم صهیونیستی است؛ در شرایطی که رژیم صهیونیستی آشکارا مواضع جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار می‌دهد، ایران نیز باید به این تصمیم برسد که سطح توازن انفعالی فعلی را تغییر دهد، زیرا تاریخ جنگ‌های اسرائیل نشان می‌دهد که این گونه نمی توان رژیم صهیونیستی را متوقف کرد؛ در نتیجه برای کاهش تلفات نیروهای مقاومت فلسطینی و افزایش پشت گرمی رزمندگان فلسطینی، جمهوری اسلامی ایران لاجرم به تغییر سطح رویارویی در بُعد استراتژیک، در مواجهه با رژیم صهیونیستی است؛ اسرائیل سگ هار منطقه است و اگر این سگ هار را نزنیم، پاچه‌مان را بدتر خواهد گرفت.

 آیا معتقدید که به دلیل حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده که امروز گروه‌های مقاومت فلسطین در شرایط مطلوبی از نظر نظامی قرار دارند؟

 بله، در عمومیت همین است که امروز فلسطین در بُعد مقاومت نظامی به لطف حمایت‌های بدون چشم‌داشت و صادقانه جمهوری اسلامی ایران، وضعیتی دارد که در ۷۰ سال گذشته تجربه نکرده است؛ در نتیجه همین امر است که امروز مقاومت فلسطینی توان شکل‌دهی حملات مستقل نظامی را دارد. با این وجود در این بین باید مراقبت کنیم که بین نیروهای مقاومت تفرقه و افتراق به وجود نیاید.

*رویکرد مقام معظم رهبری حمایت صادقانه و صریح از همه گروه‌های مقاومت فلسطین است

امروز در کشور ما باید اولاً سیاست‌گذاران، ثانیا سیاست سازان و ثالثا کنشگران سیاسی، به این نکته توجه کنند که فلسطین متشکل از گروه‌های مختلف است و تمام این گروه‌ها علی‌رغم اختلاف نظرها و اختلاف سیاست‌ها، در راهبرد کلان که همان آزادی فلسطین از نهر تا بحر با مقاومت تمام عیار است، مشترک هستند؛ در نتیجه اگر در جنگی مثل جنگ ۳ روزه، جنبش جهاد اسلامی به تصمیمی مبنی بر شروع درگیری برسد ولی حماس بر مبنای جمع بندی خود به این تصمیم برسد که لازم نیست در این جنگ ورود تمام عیار داشته باشد، به این معنا نیست که حماس از مقاومت دست کشیده، بلکه این صرفاً یک سیاست مقطعی است که متاثر از تصمیم های اتاق های عملیاتی نیروهای مستقل مقاومت است؛ اینکه در ایران عده ای در کمین نشستند تا با کوچکترین اتفاقی گروه‌های فلسطینی را سرزنش و به طور خاص گروه حماس را محکوم کنند، با رویکرد مقام معظم رهبری در حمایت صادقانه و صریح از همه گروه های مقاومت و علی‌الخصوص جنبش جهاد اسلامی، در تضاد است.

* ایران سیاست‌های خود در حمایت از حماس را حتی اندکی تغییر نداده است

گروه های مقاومت فلسطین و در رأس آنها جنبش مقاومت حماس که در حال حاضر اصلی‌ترین گروه مقاومت در سرزمین‌های فلسطینی است، با وجود تمام فراز و نشیب هایی که منطقه تجربه کرده است، در خط مستقیم ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در مسیر آزادی فلسطین، هیچگاه تزلزل نکرده‌اند؛ به علاوه جمهوری اسلامی ایران نیز در سخت ترین روزهای فتنه سوریه علی‌رغم اختلاف رویکردی که امکان داشت بین برخی از رهبران حماس با برخی از سیاست های اتخاذی جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد، به ابتکار تاریخی شهید حاج قاسم سلیمانی و به شهادت تمام رهبران فلسطینی، سیاست‌های خود در حمایت از حماس را حتی اندکی تغییر نداد، راز این حمایت این بود که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به تصمیم و راهبرد گروه‌های فلسطینی احترام می گذارد و فلسطین را از عینک فلسطین می‌بیند.  

* همبستگی انسانی بین حامیان جهاد اسلامی و حماس در بالاترین سطح خود قرار دارد

امروز دیگر زمان باز کردن زخم های گذشته نیست و باید از زخم های گذشته عبور کرد و تلخی‌های امت اسلامی را با شیرینی حمایت از فلسطین جبران کرد. ما باید تلاش کنیم که تریبون‌های تخریب‌گر را اصلاح کنیم؛ این که از داخل ایران پالس اختلاف بین گروه‌های فلسطینی مخابره شود، محور مقاومت را به شدت تخریب می‌کند. علی رغم اختلاف تصمیم در ورود به جنگ ۳ روزه اخیر بین حماس و جهاد اسلامی، همبستگی انسانی بین حامیان جهاد اسلامی و حماس در بالاترین سطح خود قرار داشته و دارد.

 به عقیده شما چرا عده‌ای سعی دارند اینطور نشان دهند که جمهوری اسلامی ایران و جنبش حماس با یکدیگر اختلافات جدی دارند و آیا این مطلب صحت دارد؟

معتقدم در حال حاضر اختلاف جدی میدانی میان حماس و جمهوری اسلامی ایران وجود ندارند ولی عده‌ای سعی دارند از هر فرصتی از جمله جنگ اخیر استفاده کنند تا میانه ایران و حماس را شکرآب کنند؛ با این وجود هماهنگی میان ما و حماس در سطح عالی قرار دارد و وجود اختلاف تصمیم در برخی موارد هم کاملاً طبیعی است.

نظر شما درباره جنگ سه روزه اخیر مقاومت فلسطین با رژیم صهیونسیتی چیست و در مقام قیاس بین این نبرد و جنگ سیف‌القدس در سال گذشته، چه نکاتی می‌توان دریافت؟

 اتفاق جنگ سه روزهای اخیر گروه های مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی، تجربه محترمی بود؛ به نظر من سیاست‌گذاران محور مقاومت با مقایسه بین این جنگ ۳ روزه با عملیات سیف القدس، می توانند دریابند که چه تفاوت هایی بین این ۲ نبرد وجود دارد و چه سیاست هایی باعث شد که سیف القدس به عنوان یک پیروزی قاطع برای محور مقاومت محسوب شود و چه رویکردهایی موجب شد تا در جنگ ۳ روزه اخیر علی‌رغم تمام مجاهدت های رزمندگان مقاومت و به‌ویژه جنبش جهاد اسلامی، آن‌طور که باید و شاید نتایج و موفقیت‌های مطلوب محور مقاومت حاصل نشود.

* جبهه غزه نباید دچار رخوت و رکود شود

اتفاق مهم نبرد سیف القدس، توجه به ظرفیت موجود در جبهه غزه بود. جبهه غزه شیشه ای ترین جبهه محور مقاومت و بسیار شکننده است؛ غزه علاوه بر اینکه میدان نبرد نظامی است، محل زندگی میلیون‌ها انسان است که هنوز نتوانسته خرابی‌های جنگ‌های گذشته را به خوبی جبران کند؛ به همین خاطر شرایط اجتماعی در جبهه غزه ایجاب می‌کند که نوع مواجهه سیاست‌گذاران محور مقاومت با این منطقه، بسیار هوشمندانه باشد تا در عین حال که بتوان برای پیشبرد اهداف محور مقاومت از ظرفیت این جبهه استفاده کرد، دچار رخوت و رکود و همچنین خرابی و فاجعه انسانی نشود.

* تأکید بر لزوم پیوند میان نواحی مختلف فلسطین

نکته مهم بعدی که باید به آن توجه کنیم، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، پیوند میان نواحی مختلف فلسطین است؛ سیاست رژیم صهیونیستی همواره مبنی بر جداسازی جبهه غره از کرانه باختری و جداسازی کرانه از اراضی اشغالی ۱۹۴۸ بوده است.

در تجربه موفق نبرد سیف القدس شاهد بودیم پس از برانگیختگی انسانی که در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ به وجود آمد و با اتفاقات مهمی که در محله شیخ جراح و شهر قدس رخ داد، مقاومت غزه یک ورود هارمونیک به صحنه داشت که کاملاً متوازن با اتفاقات کف خیابان در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و قدس بود؛ به همین خاطر بود که پیوند به شکل کامل ایجاد شد و ما در سیف القدس و پیش از آن شاهد بودیم که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقاومت و همراهی حماس، یک اتاق مشترک عملیاتی بین نیروهای مقاومت فلسطینی در غزه شکل گرفت.

این اتاق مشترک عملیاتی باعث شد تا حدود ۱۲ الی ۱۴ گروه مقاومت فلسطینی که شاخص ترین آن‌ها جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی بودند، با هماهنگی یکدیگر حملات موشکی و عملیات های زمینی در مرزهای اشغالی غزه را ترتیب دهند و همین هماهنگی باعث پیروزی درخشان نبرد سیف القدس شد.

دلیل اصلی که موجب شد در جنگ ۳ روزه اخیر موفقیت‌های سیف القدس در آن سطح تکرار نشود، این بود که نیروهای مقاومت نتوانستند ظرفیت غزه را برای اتفاقی که در کرانه باختری رخ داده بود، فعال کنند. نکته بعدی این است که جهاد اسلامی در مسئله‌ای ورود به جنگ کرد که هنوز در کرانه باختری تبدیل به مسئله خیابان نشده بود و آن طور که باید و شاید برانگیختگی انسانی را به وجود نیاورد.

در نبرد اخیر علی‌رغم اینکه اعلام شده بود رژیم صهیونیستی با شرایط جنبش جهاد اسلامی برای آتش‌بس موافقت کرده، اما با گذشت بیش از ۲ هفته از پایان این جنگ، رژیم صهیونیستی به قول خود عمل نکرده و هیچ کدام از شروط جهاد اسلامی محقق نشده است. جنبش جهاد اسلامی اعلام کرده بود که برای پذیرش آتش‌بس، باید آقایان «شیخ بسام السعدی» و «خلیل العواده»، مجاهدان اسیر این جنبش، آزاد شوند ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است، به علاوه رژیم صهیونیستی هنوز در هیچ کدام از تریبون‌هایش اعلام نکرده که با جهاد اسلامی آتش‌بس کرده، بلکه فقط اعلام کردند که عملیات خودشان را به پایان رساندند. همچنین متأسفانه در نبرد اخیر ۱۲ نفر از شاخص‌ترین نخبگان نظامی جنبش جهاد اسلامی از جمله فرماندهان جبهه شمالی و جنوبی این جنبش به درجه رفیع شهادت رسیدند که امیدواریم در نبردهای آینده با ایجاد هماهنگی بیشتر میان نیروهای مقاومت، انتقام خون شهدای عزیز این نبرد گرفته شود و ان‌شاءالله هدف اصلی یعنی نابودی رژیم صهیونسیتی و آزادی کامل فلسطین از نهر تا بحر، محقق شود.

از توضیحات شما متشکرم آقای اصغری.

 خواهش می‌کنم، موفق باشید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 4
    هفتاد هزار سال دیگه هم کاری ازش بر نمیاد
  • دلسوز IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 4
    حماس ب لحاظ ایدئولوژیک هرگز متحدقابل اعتمادی برای ایران نبوده و نخواهد بود.....
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    راز است
  • K IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 1
    قابل اعتماد نیست
  • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    از اول انقلاب تا امروز حمایت خود ازفلسطین
  • سیدمهدی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 1
    تمام رهبران حماس در وضعیت مطلوب اقتصادین
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 1
    1000 تا موشک چند تا صهیونیست رو کشت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس