کد خبر 1409882
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
سخنگوی وزارت امور خارجه چین وانگ ونبین

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که در نتیجه ۲۰ سال جنگ آمریکا در افغانستان، این کشور به ویرانه تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، وانگ ونبین، سخن‌گوی وزرات خارجه چین گفت که اگرچه آمریکا در افغانستان شکست خورده، اما با نام دمکراسی و حقوق بشر در حال دخالت در امور داخلی سایر کشورهاست. 

سخن‌گوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری در پاسخ به خبرنگاران گفته است: «افغانستان نمونه زنده جنگ‌طلبی ایالات متحده است. تهاجم دو دهه‌ آمریکا به افغانستان این کشور را به ویرانه تبدیل کرد.»

او در ادامه افزده است: «این جنگ آینده یک نسل را در افغانستان ویران کرد، ۱۷۴۰۰۰ تن، از جمله بیش از سی غیرنظامی را کشت و ده‌ها میلیون تن را آواره کرد.»

به گفته وی، تأثیر این جنگ سبب شده است که میلیون‌ها افغان با مرگ دست‌وپنجه نرم کنند، حدود سه میلیون کودک از رفتن به مدرسه باز بمانند و ۱۸.۹ میلیون تن با کمبود حاد مواد غذایی مواجه شوند.

وی با بیان اینکه افغانستان شاهد زنده شکست برنامه «تحول دموکراتیک» ایالات متحده است، گفت: به رغم هزینه 2 میلیارد دلاری و کشته شدن 2400 نظامی آمریکایی، جنگ افغانستان به یکی از بزرگترین شکست های نظامی در طول تاریخ این کشور تبدیل شده است. 

وانگ ونبین اظهار داشت: اگرچه آمریکا در افغانستان شکست خورد، اما دست از سیاست خود بر نداشته و به نام دمکراسی و حقوق بشر در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند.

وی تاکید کرد: جامعه بین‌‎المللی باید بسیار هوشیار باشد و به‌طور مشترک، مانع بی پروایی ایالات متحده در برپایی آشوب تحت نام دموکراسی شود.

این در حالی است که  سفیر چین در کابل  نیز با انتقاد از رفتار دوگانه آمریکا در مبارزه با تروریسم، بلوکه ماندن دارایی‌ها و ذخایر مالی بانک مرکزی افغانستان را دزدی آشکار واشنگتن از سرمایه ملی مردم این کشور عنوان کرده است. 

انگ یو در یک نشست خبری در سفارت چین در کابل تاکید کرد که آمریکا در مبارزه با تروریسم برخورد دوگانه داشته است و به بهانه مبارزه با این گروه‌ها حاکمیت ملی کشورها را نقض می‌کند.

وانگ گفت: «آمریکا در امر مبارزه با گروه‌های تروریستی رفتار دوگانه دارد. بیش از بیست گروه تروریستی در حال حاضر در افغانستان حضور دارند. آمریکا از استقلال افغانستان و حاکمیت ملی این کشور چشم پوشی می‌کند و به خواست خود در قلمرو هوایی افغانستان هواپیمای بدون سرنشین را می‌فرستد».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احسان معتمدی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    10 0
    مردم افغانستان باید راه حق و باطل را تشخیص بدهند و راه اسلام حقیقی که امام خمینی است را باید انتخاب می کردند اما انها راههای دیگری را انتخاب کردند و این بزرگترین ضربه به ملت و کشور افغانستان بوده درست است ما فکر می کنیم شوروی و امریکا و پاکستان و عربستان و قطر و امارات با پول و برنامه های خودشان به افغانستان ضربه زدند اما این خود مردم انجا بودند که راههای اشتباه را انتخاب کردند راه اسلام فقط یکی است و ان صراط مستقیم در سوره حمد و ال عمران و سوره مریم همانا راه امام خمینی است . در کشور ما نیز به ان راه خوب عمل نمی کنند و افراد فاسدی نفوذی می ایند و ضربه به اقتصاد و توانایی کشورمان می زنند و موجب ناراحتی مردم و ایجاد شبه در اصل انقلاب می شوند . اما راه خدا مانند خورشید می درخشد یعنی حاکم اسلامی باید هوی و هوس اش را نابود کند و هوایی بجز خدا و قران و اسلام نباید داشته باشد هر فردی این توانایی را ندارد دزد مقام است و حقوق او حرام است باید فورا با بهتر از خود جایگزین کند . در افغانستان هم مردم باید تقوی را رعایت کنند و تریاک را از بین ببرند انها ضربات عظیمی به مردم جهان زده اند و به مردم مسلمان ایران . مطلب بعدی باید از تبعیت از ال سعود و امریکا و وهابیت پرهیز کنند و اطاعت از ولایت فقیه راه نجات انها است
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 0
      هیچکس ملت ایران نمیشه. قدر این ملت رو بدانید. هیچ کس قابل جایگزین کردن با ملت ایران نیست. 5000 ساله 10 تا قومیت در ایران در صلح و نوع دوستی و برادری با هم زندگی کردند و ابدا به خاطر تفاوت قومی-مذهبی همدیگر را نکشتند. اصلا قابل مقایسه با افغانها نیستند. اگر این فرهنگ عمیق نبود. ولایت فقیه آیت الله خمینی هم جایی پیدا نمی کرد. همه شما امتگراها باید سر تعظیم و ارادت مقابل این فرهنگ بزرگوار فرود بیارید.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 0
    افغانستان را قومیتگرایی (نژادپرستی قومی= بدترین شکل نژادپرستی) نابود کرد. شهید عبدالعلی مزاری گفته بود : افتخار اول من هزاره بودن، افتخار دوم شیعه بودن. یعنی برای این شخصیت سرشناس شیعه افعانستان هم اسلام محوریت نداشت و قومیت ارجح بوده. هیچ شیطان خارجی توان نابود کردن کسی را ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس