بورل: جنگ در اوکراین اروپا را در شرایط بسیار خطرناکی قرار داده است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که جنگ در اوکراین اروپا را در شرایط بسیار خطرناکی قرار داده است.

به گزارش مشرق از آسوشیتد پرس، بورل گفت: ما در زمان حساسی برای اروپا قرار داریم. پس از حمله روسیه به اوکراین ما با لحظه‌ای نگران کننده و بسیار خطرناک در اروپا مواجه شده ایم و اکنون زمانی برای افزایش تنش نیست.  

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: رهبران صربستان و کوزوو روز پنجشنبه در دستیابی به توافقی برای حل مسائل دیرینه مرزی که تنش‌ها را در بالکان افزایش داده و بر بی‌ثباتی اروپا در طول جنگ اوکراین افزوده است، ناکام ماندند.  

الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان و آلبین کورتی نخست‌وزیر کوزوو در جریان دیداری که به گفته دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا «در وضعیت مدیریت بحران» صورت گرفت، روز پنجشنبه در بروکسل با یکدیگر گفت‌ وگو کردند.  

 تنش‌ها بین بلگراد و پریشتینا در اواخر ماه جولای پس از اجرای قانونی در کوزوو بالا گرفت. این قانون داشتن کارت شناسایی و پلاک خودرو برای ساکنین صرب خود را اجباری اعلام کرده است.  

کوزوو کشوری کوچک محصور در خشکی بالکان، تقریبا یک دهه پس از قیام چریکی علیه حکومت بلگراد در سال ۲۰۰۸ از صربستان استقلال یافت. صرب‌ها پنج درصد از جمعیت ۱. ۸ میلیونی کوزوو را که ۹۰ درصد آن آلبانیایی نژاد هستند، تشکیل می‌دهند که حدود پنج هزار نفر آن‌ها در شمال کوزوو، نزدیک مرز با صربستان زندگی می‌کنند. چهار هزار نفر باقی مانده ساکن جنوب رودخانه ایبار از پلاک‌های خودرویی صادر شده دولت کوزوو استفاده می‌کنند.  

صربستان افزایش هرگونه تنش و درگیری با کوزوو را تکذیب و پریشتینا را به پایمال کردن حقوق اقلیت صرب متهم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس