دستور رئیس جمهور به شورای عالی علوم، تحقیقات برای جذب نخبگان

دبیر کل شورای عالی علوم تحقیقات با اشاره به تاکید رئیس جمهور برای جذب نخبگان گفت: بسته سیاستی نگهداشت و مهاجرت معکوس مغزها تدوین می شود.

به گزارش مشرق، پیمان صالحی با اشاره به برنامه‌های در دستور کار برای به کارگیری ظرفیت نخبگان گفت: در حوزه علم، فناوری و نوآوری طی چهار دهه گذشته برنامه‌ها و سیاست‌های متعددی برای دستیابی به جایگاه‌های برتر منطقه‌ای و جهانی و همچنین بکارگیری نتایج و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی طرح‌ریزی و اجرایی شده است.

وی افزود: ماحصل اجرای این برنامه و سیاست‌ها، شکل‌گیری ظرفیت‌های علمی و نخبگانی بسیار بالا از سرمایه‌های انسانی جوان، مؤمن و متعهد در کشور است.

دبیر کل شورای عالی عتف تاکید کرد: یکی از مباحث مهم سیاست گذاری، ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های متولی برای فراهم‌سازی و تسهیل شرایط استفاده و بهره‌برداری اثربخش از ظرفیت علمی و فناورانه نخبگان در راستای حل مسائل و چالش‌های کشور است.

صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بهره برداری بهینه از ظرفیت نخبگان نیازمند توجه و زمینه‌سازی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … است، با تاکید رئیس جمهور، دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری مکلف شده است با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط (مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان) بسته سیاستی مناسب را برای جذب، نگهداشت و بکارگیری نخبگان و همچنین فراهم سازی شرایط مهاجرت معکوس آنها به کشور تدوین و ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم تعامل بسیار سازنده‌ای با نخبگان دارد، گفت: این وزارتخانه برنامه‌های متعددی برای جذب، نگهداشت و بکارگیری نخبگان و همچنین فراهم سازی شرایط مهاجرت معکوس در نظر دارد. فراهم سازی شرایط حضور و همکاری نخبگان با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به عنوان استاد و پژوهشگر و همچنین تسهیل شرایط استقرار نخبگان در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری به صورت شرکت دانش بنیان و فناور و ارائه تسهیلات به آنها از جمله برنامه‌های وزارت علوم در حوزه نخبگان است.

دبیر کل شورای عالی عتف تصریح کرد: به طور مثال با هماهنگی که بین وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته، رتبه‌های ۱ تا ۱۰۰ (کشوری) گروه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و رتبه‌های ۱ تا ۵۰ (کشوری) هنر و زبان‌های خارجی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ و دارندگان نشان‌‏های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیادهای ملی دانش ‏آموزی (که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‏‌شوند با معرفی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان شامل المپیادهای ادبیات، ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم) در صورت انتخاب و پذیرش در رشته‌های هدف اولویت دار از مزایای خاصی نظیر تحصیل در دکتری پیوسته برخوردار می‌شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    7 2
    امیدوارم که راست باشه... باز نیاید بنویسید ما از نخبگان کار جهادی میخوایم ... بعدش منظورتون این باشه که داداش مفت کار کن برو بچ مظلوم وزرا و روسا فقط باید از زندگی بهره ببرند... خلاصه که هزار وعده خوبان یکی وفا نکند... چشم مون به این فرهنگ ضدعلم خودپنهان کرده در سیاست آب نمی خوره
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      1 0
      نخبه های وطن فروشی و جاسوسی رو هم جذب میکنید ؟ یک گله اش تو تیرانا هست.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 1
    مشکل اینجاست دستوری که داده میشه ایا پیگیری میشه اگر انجامنشه کسی مجازات میشود ...
  • US ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 1
    دانشجو ارشد ها و دکتری ها هم پشم مهم نیستن اصلا با این سراسری ها هم با مدرسه لاکچری نمره پولیو کلی کتاب گرون زندگی لاکچری میشن زیر رتبه 100 اون بدبختی که تو مردسه دولتی که معلمش زیاد براش مهم نیست درس خوندن دانش اموز و کتاب های مضحک اموزش پرورش که همش عکسه 1 دونه تست توش نیست خخخ تو خونه 70 متری با یه خانواده شلوغ رتبش میشه 120 این یعنی نخبه نیست پخمس اقای ریسی بهت رای ندادم اینجور منو مسخره کنی!
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 2
      صد رحمت به روحانی
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      درسته به رییسی ایراد گرفتم ولی اسم نحس ...رو نیار اون کجا این کجا چیو میخای ماله کشی کنی اون 8 سال بستت نبود
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 1
      باید شروط مالی را مد نظر قرار میدادن مثلاً خانواده های ضعیف مالی
  • دکتری برق امیرکبیر IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 2
    به عنوان کسی که رتبه 7 کنکور بودم دارم میگم: تعریف شما از نخبه کاملا غلطه! تو این دوره زمونه با مرضی به نام مدارس غیرانتفاعی و خرج های چند صد میلیونی برای کنکور، حالا یه دانش آموز با خانواده متمول بیاد رتبه 2 رقمی و تک رقمی بیاره این شخص نخبه نیست! نخبه یعنی کسی که با همون مدارس دولتی و بدون چنین خرج هایی میتونه رتبه عالی بیاره. امسال از 40 نفر اول در 4 رشته فقط 1 نفرشون دولتی خونده بود... در سیستم فعلی ما، هرکسی پولدارتره احتمال قبولی و رتبه عالی آوردنش هم به مراتب بالاتره.. اینجوری نخبه رو تعیین نمیکنن برادر من.
  • محمدصالح چگینی قزوین خ سعدی ک شهیدنوروزی ب دوم 33 IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 0
    شفافیت نباشه میشه بحث بورسیه که اقازاده های عوضی باشرایط غیرفنی بورس شدند وبه گند کاری پرداختن همین دانشمندان راهم اقازاده ها بعیدنیست لوبدهند شفافیت مسئولین بایدانجام بشه وگرنه رانت وبوکس وبادمملکت تموم نمیشه برای قوی شدن اول بایدویروس وانگل راازبین بردوگرنه هرچه قدرغذابخوریم انگلهاچاقتروبیشترمیشوند
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 0
    فعلا که با این حقوقهای نخبگان در سیستمهای دولتی و با سابقه پایینشون به زبان بی زبانی دارن به بیرون هل داده میشن.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 0
    خیلی ممنون که دستور دادی چندین سال است که دلسوزان مملکت دارند برای نخبگان داد میزند کو گوش شنوا البته اگر نخبگان سر کار باشند دیگر جایی برای مفت خورها و بی سواد ها نیست!!
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    توصیه یه محیط خوب بدین
  • DE ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    1 0
    شما اول دستور بده آن 2 دانشجوی نخبه را که با اتهامات واهی اسیرند ، آزاد بکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس