کد خبر 1409315
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
اعضای هیئت تحقیق و تفحص از وزارت نفت انتخاب شدند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به ایجاد درگاه ملی مجوزها گفت: با اقدام‌های بسیار جدی و انقلابی در پالایش و پخش، امضاهای طلایی در وزارت نفت از ابتدای امسال متوقف شده است.

به گزارش مشرق، جلیل سالاری در نشست هم‌اندیشی سردبیران و دبیران اقتصادی رسانه‌های کشور به مناسبت روز خبرنگار و در آستانه هفته دولت با اشاره به اقدام‌های انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه پالایش و پخش گفت: در آغاز به‌کار دولت سیزدهم، عملکرد شرکت بر مبنای آسیب‌شناسی، بررسی دقیق و به فراخور آن هم در بخش اجرا و هم در بحث قانون بودجه و تامین منابع مالی اصلاحات و اقدام‌های پرشماری انجام شد.

وی با اشاره به فرآیند سوخت‌رسانی و ضرورت نوسازی نفتکش‌ها افزود: ۵۷ درصد از مسیر حمل و نقل با شعاع ۵۰۰ کیلومتر سوخت‌رسانی با نفتکش‌ها انجام می‌شد، بنابراین لازم بود که این روند ساماندهی شود و نوسازی و افزایش تعداد ناوگان در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در بخش شرکت‌های پالایشی، پالایشگاه‌ها مکلف شدند تا ۳۰ درصد از سود عملیاتی خود را به طرح‌های کیفی‌سازی تخصیص دهند.

سالاری در بخش دیگری از گفته‌های خود با اشاره به اضافه شدن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای افزود: باتوجه به زیرساخت‌ها و زمینه‌های متوازن توسعه در شرکت ملی پالایش و پخش، هیئت دولت طی تصویب نامه‌ای در تاریخ یکم مرداد ماه ۱۴۰۱، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای کشور اضافه کرد بنابراین از این پس، مجمع شرکت‌های زیر مجموعه که تاکنون متشکل از وزیران امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و نفت بود، به هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تغییر یافت که گام بلندی به‌منظور توسعه شرکت قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: در بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز اقدام‌های مهمی از جمله تعمیرات اساسی بعضی از پالایشگاه‌های کشورهای دوست نظیر ونزوئلا، سوریه و ... انجام شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که دریافت مجوز نوسازی ۵ هزار ناوگان در دستور کار قرار گرفته است، درباره صادرات فرآورده‌های نفتی افزود: تولید گازوئیل در دولت سیزدهم سه درصد افزایش یافته و از ۱۰۸ میلیون لیتر به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از صادرات یک محموله نفت‌گاز به مقصد افغانستان با قیمت ۱۱۰۰ دلار به ازای هر تن خبر داد.

سالاری ادامه داد: تولید بنزین نیز امسال به ۹۸ میلیون لیتر در روز رسیده و این در حالی است که مقدار تولید بنزین پارسال حدود ۹۶.۹ میلیون لیتر بود.

وی گفت: در بخش نیروگاهی مصرف گازوئیل ۸۰ درصد رشد داشته و حدود ۲ میلیارد لیتر مصرف سوخت مایع بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه مسیر ناوگان را توسعه دادیم و در بخش مسیر دریایی اقدام‌هایی انجام داده‌ایم، افزود: در نظر داریم بتوانیم با ایجاد قطب انرژی، اسکله‌های اختصاصی داشته باشیم و سوآپ و ترانزیت فرآورده را گسترش دهیم.

سالاری با بیان اینکه سالانه با افزایش ۸۰ هزار خودرو به چرخه حمل و نقل، یک میلیارد لیتر سوخت بیشتری مصرف می‌شود، ادامه داد: این مقدار مصرف، معادل یک پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای است.

وی با تاکید بر تعهدهایی که از دولت گذشته برای دولت سیزدهم ایجاد شده بود، گفت: همه این تعهدات اجرایی شده است، این در حالی است که طرح‌ها و پروژه‌ها را غربالگری کردیم و ساماندهی ساختاری انجام شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به تمرکز حساب‌ها در خزانه برای شفافیت بیشتر، افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی شعبه‌هایی نداشت، از شعبه‌های بانک ملی استفاده کردیم و همه حساب‌ها متمرکز شد تا پول فروش‌ها بلافاصله و به‌صورت مستقیم به خزانه واریز شود.

سالاری با اشاره به ایجاد درگاه ملی مجوزها گفت: با اقدام‌های بسیار جدی و انقلابی در پالایش و پخش، امضاهای طلایی در وزارت نفت از ابتدای امسال متوقف شده است.

وی درباره جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت تصریح کرد: در باره کنترل قاچاق، طرح‌هایی اجرا شده و به شدت پایش می‌شود تا ضمن اعمال نظارت و کنترل‌های لازم، عرضه خارج از شبکه و قاچاق فرآورده‌های نفتی متوقف شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: انضباط مالی خوبی در مجموعه پالایش و پخش شکل گرفته است که امیدواریم با اعمال مدیریت همه جانبه، پروژه‌ها و طرح‌ها در زمان خودشان به بهره‌برداری برسند.

سالاری افزود: مطالعات و طرح‌های اولیه پروژه‌ها انجام شده است و به‌دنبال مجوزهای شورای اقتصاد هستیم تا هزینه‌کرد پروژه‌ها از منابع بانکی پیش‌بینی‌شده تامین شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 0
    چرا از روز اول این دولت متوقف نشد... والله ما توقع مون خیلی بیشتر از این حرفا بود
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    بعید بدونم
  • جواد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    دیگه کار به جایی رسیده که متوقف شدن امضا طلایی و یا همه چیز با امضای طلایی به حال مردم و کشور و آیندگان، فرقی نمیکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس