کارلوس کی روش

کارلوس کی روش که دوره ای طولانی سرمربی تیم ملی کشورمان بوده، این روزها مدام صحبت از بازگشتش می شود اما ابهامات درباره وی بسیار زیاد است.

سرویس ورزش مشرق- از روزی که تیم ملی فوتبال کشورمان موفق به صعود به جام جهانی شد، هر از گاهی صحبت از تغییر در کادر فنی شده است. دراگان اسکوچیچ که موفق شد با تیم بحران زده کشورمان، سربع ترین صعود به جام جهانی را رقم بزند، برخلاف موارد مشابه و صعود کرده به این رویداد بزرگ، نیمکتی نامتزلزل داشته است. البته، فدراسیون فوتبال و هیات رئیسه کنونی آن در این دوره بدون توجه به بازیهای رسانه ای و رفتارهای صورت گرفته، حمایت خود را از کادر فنی ادامه داده و حتی اقدام به تقویت آن کرده است.

به سوای تمام موارد و پشت پرده ای که درباره این بازهای رسانه ای و بعضا منتسب به برخی افراد در دولت مطرح می شود، آیا کارلوس کی روش مربی موفقی در کشورمان بوده است. او که برای هشت سال سکاندار تیم ملی بود و حکومتی خودمختار در فوتبال ایران درست کرده بود، چه دستاوردی بر جای گذاشته است؟ اساسا کی روش در گذشته نیز موفق بوده یا بازی رسانه ای چندبعدی طراحی و اجرا شده تا او را بار دیگر به کشورمان بازگرداند؟ بررسی این موارد و اندکی عمیق دیدن آنچه کارلوس کی روش بر جای گذاشته، شاید بتواند ذهن ها را به واقعیت نزدیک تر کند.

از دلال موزامبیکی تا بنیانگذار نسلی از فوتبال پرتغال/ واقعیت کارلوس کی روش چیست؟

کارلوس کی روش در کشورمان موفق بوده که اکنون برخی جریان ها در پی بازگرداندن او به تیم ملی شده اند؟ پاسخ این پرسش، راهگشای بسیاری از ابهامات است

از پرتغال تا مادرید، با دستان خالی از موفقیت

تا پیش از اینکه کی روش به ایران برسد و هدایت تیم ملی را برعهده گیرد، کارنامه ای را برجای گذاشته که قابل توجه است. کارشناسان عنوان می کنند که توانست نسلی از فوتبال پرتغال را به واسطه هدایت تیم زیر ۲۱ سال و بزرگسالان این کشور تربیت کند که موفقیت هایی نیز با آنها داشت. این دوره را می توان اوج کارکرد این مربی دانست؛ اگرچه در تیم بزرگسالان به نتیجه ای نرسید.

کی  روش سالها دستیار الکس فرگوسن در منچستر بود که آن را می توان دوره طلایی فعالیتش دانست. اگر این روزها اعتباری برای این مربی موزامبیکی الاصل وجود دارد، بخش عمده آن ریشه در این دوره دارد که آوازه ای پیدا کرد. او در ادامه به رئال مادرید رفت که به جایی نرسید.

حضور در ژاپن، امارات متحده عربی، افریقای جنوبی و بار دیگر تیم ملی پرتغال، بدون کارنامه ای قابل توجه بود. همین نیز موجب شد تا بسیاری از کارشناسان عنوان دارند که کارلوس فاقد توانمندی برای پروژه های بزرگ و موفق است. برخی او را مربی تیم های متوسط می دانستند که در پی رسیدن به رویا نیست؛ بلکه رویافروشی های نافرجام دارد. یک مرور اجمالی دلالت بر این دارد که با وجود فعالیتی که کی روش داشته، نتوانسته به کارنامه ای قابل قبول در حوزه نتایج و عملکردها رسیده و روند افولی را نیز در حرفه خود داشته است.

از دلال موزامبیکی تا بنیانگذار نسلی از فوتبال پرتغال/ واقعیت کارلوس کی روش چیست؟

منتقدان از کارلوس کی روش به عنوان مربی نباختن یاد می کنند که نمی توان انتظار داشت که تیم هایش به موفقیتی برسند که در عمل و میدان نیز چنین بوده است

هشت سال حضور در ایران با ابهامات و شائبه های متفاوت

در دوران ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال، کارلوس کی روش راهی ایران شد و برای هشت سال هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. این طولانی ترین دوره همکاری یک مربی با کشورمان بود که این روزها از سوی برخی به عنوان شاخصی برای بازگشتش به تیم ملی مطرح می شود.

در هشت سالی که کی روش در تیم ملی حضور داشت، دو صعود به جام جهانی صورت گرفت و در جام ملت های آسیا، با ناکامی مواجه بودیم. همین نیز تائیدی بر این دیدگاه است که وی مربی برنده و موفقی نیست و در عرصه هایی که نیاز به جاه طلبی و نمایش قدرت است، قابلیتی ندارد. در واقع، کارلوس کی روش مربی پیروزی و موفقیت نیست، او مربی نباختن است. البته، بررسی دستمزد و پاداش وی و دستیارانش دلالتی بر این دارد که دو صعود به جام جهانی چقدر پرهزینه و گران تمام شده و هیچ خروجی برای بدنه و ساختار فوتبال کشورمان نداشته است.

در کنار بحث عملکرد فنی که به نظر می رسد باوجود بازیهای رسانه ای برخی جریان های خاص داخلی و خارجی، تطابقی با واقعیت ندارد، شائبه ها و ابهاماتی است که سلامت مالی کادر فنی را زیر سوال می برد. حضور دلالی بدنام در کنار تیم ملی، برگزاری بازیهای دوستانه شائبه برانگیز با تیم های درجه چندم، برگزاری کمپ های نجومی و بی ضابطه برای تیم ملی، حضور برخی بازیکنان گمنام و ناشناس ایرانی الاصل در تیم ملی که بعدها نامی از آنها هم شنیده نشد، پرداخت های غیرمتعارف و عجیب به کی روش و اطرافیان تیم و ... مواردی است که بررسی موشکافانه آنها، هر بی طرفی را با مجموعه ای از پرسش های نگران کننده مواجه می کند. نمی توان از کنار این موارد به راحتی گذشت و نادیده گرفت؛ چرا که صحبت از میلیون ها دلار پول کشور است که در این هشت سال، به گونه های مختلف، از بی نرفت.

در کنار این موارد، رفتارشناسی کارلوس کی روش قرار دارد که خود حدیثی مفصل است. او در ادامه در تیم های کلمبیا و مصر نیز ناکام ماند و با حواشی بسیار زیاد، کنار کشید و این کشورها را ترک کرد. او نه تنها فرد محبوبی نبود که شائبه های مالی زیادی نیز اطرافش وجود داشته و دارد. بی تردید، کارلوس کی روش نه سفید است و نه سیاه اما مروری بر آنچه در ایران کرد و آنچه بود، زوایای تلخی را آشکار می کند که نشان می دهد این بازگشت به عقب، چه معنای ویرانگری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سیروس IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    8 19
    متاسفانه بعضیا ازخودشون نمیپرسن ما درطول 8سال مربیگری کیروش چی عایدمون شداین همه هزینه ش بایه مربی ایرانی چه تفاوتی داشت نفع خیلیلا دراین که که به عقبه نگاه نکنن واحساسی نظر بدن اگرقرار برکم گل خوردن ونباختن خب من هم میتونم تمام بازیکن ها رو بزارم تو دفاع/بهتر ایده های جدید تفکرات جدید به فوتبال ملی کشورمان بیایند بامید پیروزی ملت عزیز ایران درتمامی عرصه ها
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      8 5
      باید قبول کرد بهترین گزینه حال حاضر کی روش است ولاغیر
  • جهودشناس RU ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 11
    قبلاً هم گفته بودم که این کیروش هرچه جهودی که در ایران به دنیا آمد و به خارج فرار کرده را به تیم ملی آورد. نام نمی‌برم تا نظرم چاپ بشه.
    • علی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 0
      عالی گفتی عالی
  • حمید ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    12 19
    پشت پرده حمایت از کیروش کسی نیست جز مافیای فردوسی پور و رسانه های اصلاح طلب.کیروش در بهترین حالت تیم ملی به لبنان باخت وهیچ وقت نتوانست عراق را ببرد.ولی اسکوچیچ در بدترین شرایط چندین بار عراق را با قاطعیت بردودر بقیه نتایج عالی کار کرد.مصر که چند دوره در جام جهانی حاضر بود با کیروش حذف شد از کلمبیا هم اخراج شد ووووو
  • KR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    15 6
    اصلا کارلوس کی روش بد، شما اگه مردید بهترشو بیارید
    • ناشناس IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      3 7
      همین که الان هست بهتر از اون نتیجه گرفته . این رو نمی فهمی یا چیز دیگه ای هست؟
  • رامین IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    13 9
    شما درباره مردی اینگونه قضاوت می کنید که حتی نامش لرزه به اندام تیم های آسیایی می انداخت..او کجا واسکوچیچ کجا....
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 12
    دقیقا، بازگشت به عقب معنی ندارد .
  • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    8 0
    دیوانه مگر کارلوس جسم است که میگی چیست باس بگی کیست
  • منصور IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    14 6
    نویسنده این متن یک دلال به تمام معنا و از باند ویچ هاییه که مثل خوره افتادن به جان فوتبال ایران. آقای نویسنده اگه شرف داری این نظرو ثبت کن. کیروش با تیم جوانان پرتغال قهرمان جوانان جهان شد. خالق نسل طلایی پرتغال که باعث شد لقب برزیل اروپا رو بهش بدن‌. این تیم ملی ما نتیجه و اثار اون مرد بزرگه
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    11 6
    با در نظر گرفتن نقاط مثبت و منفیش بدرد الان ما که تیم رفته جام جهانی میخورد
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      بله ما نیازمند دفاع مقتدر هستیم نه مردک ابله
  • ناشناس IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    7 15
    چه عجب یک مطلب درست درباره کی روش دیدیم
  • NL ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    19 6
    کارلوس بی نظیرع او یکی از بهترین هاست او نشان داد می تواند
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 2
    به هر حال از اسکوچیچ خیلی بهتره.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      به طورکلی کیروش مربی آنچنان موفقی نبوداماهرچی که بودازاین اسکوچیچ که نمی دونه بازیکنارودرچه پستایی بزاره خیلی بهتربوددرهرصورت اصلا کیروش بدحداقل یه مربی بزرگتربیارید.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 1
    کیروش هر چی بود، نسلی رو تو فوتبال معرفی و پایه گذاری کرد که تا بیست سال تیم ملی بیمه شد! هر چی بود از دلال های ایرانی امثال قلعه نویی و گل محمدی و کروات های دلاتر امثال برانکو بهتر بود! جالبه همه باخت به لبنان رو دیدن ولی ۱۰ سال شکست دادن کره و اول رنکینگ آسیا رو ندیدن! بیایید و لنگی بی هویت نباشیم
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 0
    تو این جام جهانی متوجه میشید کیروش کی بود. وقتی ۴ ۵ تا از انگلیس خوردید متوجه میشید.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 0
    کی روش مربی بدی نبود ، جذبه خوبی داشت ، و حداقل در آسیا بد کار نکرد، دو صعود پی در پی هم به جام جهانی داشت، ولی جایگزینی او با اسکوچیچ که با هزینه پایین و قرارداد ریالی، امار فوق العاده ای در بازی های رسمی داشته منطقی نیست.
  • مشایخی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 1
    کی روش ابتدا از بی بازیکنی مجبور شد دور دنیا راه بیفته و لژیونر جذب کنه، بعد از 8 سال بقدری بازیکن ساخت که همه از داخل کشور رفتند اروپا و این اواخر هرچه لژیونر میاورد کسانی بودند که خودش تربیت کرده بود و فرستاد خارج، به عبارتی ما بجای وارد کننده لژیونر صادر کننده شدیم همه کسانی هم که مخالفت میکنند بخاطر منافع شخسی و یا حسادت و یا نداشتن تفکر حرفه ای در فوتباله
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      کی روش بازیکن ساخت و لژیونر کرد؟! این دیگه از اون حر فها بود......
  • مشایخی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    7 0
    کی روش تنها کسی بود که بساط بازیکن سالاری را تو ایران جمع کرد، جام جهانی قبلی رفتار علی کریمی در موقع تعویش شدن را خاطر تون هست، کی روش تنها کسی بود که بدون ترس در مقابل مافیای فوتبال ایران ایستادگی کرد و پای خیلی از ادم های دلال و پر رو را از تیم ملی قطع کرد کی روش تنها کسی بود که به فوتبال ایران یاد داد در فوتبال اول باید نباخت و بغد باید گل زد و نهایتا کی روش اشتباهات و سو مدیریت ها را برنتافت و برای حفظ موقعیت خودش حاضرنشد در مقابل اشتباهات مدیریتی و سیستم فاسد فوتبال ما سکوت کنه از لحاظ فنی هم بازی با ارژانتین، کره، پرتغال و اسپانیا را باید بخاطر بیاورید اتحاد و همبستگی و جنگندگی را کی روش تو تیم ملی جا انداخت به عبارت کاملتر کی روش با شرف و حرفه ای عمل کرد
  • نصر IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 7
    آوردن بازیکن و مربی فوتبال از خارج علائم فساد و انحطاط در فوتبال ایران است .خداوند شر فوتبال فاسد و دست اندرکاران خائنش را از سر مردم ایران کم کند.
  • محمد IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    6 0
    واقعا خنده داره که با اسکوچیچ بخواهیم به مصاف 3 تیم آماده و پرانگیزه انگلیس ولز و آمریکا بریم
  • GB ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    7 0
    شما که شناختی‌ از کیروش ندارید بهتره به حرفهای بازیکنان بزرگ منچستر یونایتد و مورینیهو گوش بدید تا متوجه بشید کیروش چه مربی‌ بزرگی‌ هستش
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    5 0
    دیگه عذر میخوایم که کیروش با دلال های ... همکاری نمی کرد و مجبورتون میکرد به خرج کردن برای تیم ملی، بزودی در جام جهانی معنای تحقیر رو به روی انگلیس و آمریکا رو می فهمین و اونوقت متوجه میشین کیروش کی بود، یه سه چهار ماه صبر کنین فقط :)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس