کد خبر 1408786
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
والیبال قهرمانی جهان؛ در آرزوی دومین رتبه تک‌رقمی

تیم ملی والیبال ایران در هفت دوره‌ای که در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کرده، تنها در یک دوره توانسته رتبه‌ای تک رقمی کسب کند.

به گزارش مشرق، والیبال ایران از پنجم شهریور سال جاری هفتمین حضور خود را در آوردگاه بزرگ مسابقات جهانی تجربه خواهد کرد. شاگردان عطایی در مرحله گروهی این رقابت‌ها به مصاف تیم‌های آرژانتین، هلند و مصر خواهند رفت و از آنجایی که در رقابت‌های قهرمانی جهان همه تیم‌ها با ترکیب اصلی و با تمام داشته‌هایشان حاضر می‌شوند تیم ملی والیبال حتی برای صعود از گروه خود کار بسیار دشواری دارد.

در ۶ دوره‌ حضور تیم ملی والیبال در رقابت‌های قهرمانی جهان، به جز در یک دوره این تیم نتوانسته حتی در جمع ۱۰ تیم برتر دنیا قرار بگیرد و این موضوع نشان‌دهنده کار سخت تیم ملی والیبال در دوره آتی رقابت‌های قهرمانی جهان است؛ رقابت‌هایی که نسبت به چند دوره اخیر یک تفاوت بزرگ برای تیم ایران دارد و آن هم حضور سرمربی ایرانی به عنوان سکان‌دار این تیم است.

در ادامه عملکرد تیم ملی والیبال در ۶ دوره حضورش در رقابت‌های قهرمانی جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

رقابت‌های قهرمان جهان ۱۹۷۰ - بلغارستان

تیم ملی والیبال برای اولین بار در رقابت‌های قهرمانی جهان ۱۹۷۰ شرکت کرد. در این دوره از رقابت‌ها که به میزبانی بلغارستان برگزار شد تیم ایران در این رقابت‌ها یازده بازی انجام داد که از این تعداد تنها در سه بازی به پیروزی رسید و در هشت بازی مغلوب شد و با قرار گرفتن در رده بیست و یکم به کار خود پایان داد.

رقابت‌های قهرمان جهان ۱۹۹۸ - ژاپن

بیست و هشت سال پس از اولین حضور تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان، این تیم توانست یک بار دیگر حضور در این رویداد معتبر را تجربه کند. تیم ایران با تیم‌های لهستان، کوبا و آرژانتین همگروه شد و مقابل هر سه حریفش با نتیجه سه بر صفر شکست خورد و در نهایت در جایگاه نوزدهم این رقابت‌ها قرار گرفت.

رقابت‌های قهرمان جهان ۲۰۰۶ - ژاپن

تیم ملی والیبال ایران برای سومین بار راهی رقابت‌های قهرمانی جهان در ژاپن شد و با تیم‌های بلغارستان، چک، ایتالیا، آمریکا، ونزوئلا و بلغارستان همگروه شد. این بار نیز ملی‌پوشان والیبال ایران نتیجه قابل قبولی کسب نکردند و هر ۵ بازی خود را با شکست به پایان رساندند و به رتبه‌ای بهتر از بیست و یکمی این رقابت‌ها دست پیدا نکردند.

رقابت‌های قهرمان جهان ۲۰۱۰- ایتالیا

در این دوره از رقابت‌ها تیم ایران در گروه A و در کنار تیم‌های ایتالیا، مصر و ژاپن قرار گرفت. در این دوره ملی‌پوشان والیبال ایران مقابل مصر شکست خوردند و ژاپن را مغلوب کردند؛ اما اوج عملکرد این تیم بازی با ایتالیا بود که با بدشانسی مقابل لاجوردی‌پوشان با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب شد و در نهایت نتوانست از گروهش صعود کند. در این دوره از رقابت‌ها تیم ایران در رده نوزدهم قرار گرفت.

والیبال قهرمانی جهان؛ در آرزوی دومین رتبه تک‌رقمی

رقابت‌های قهرمان جهان ۲۰۱۴- لهستان

بهترین نتیجه تاریخ والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان در این دوره از رقابت‌ها رقم خورد. تیم ملی ایران که با تیم‌های فرانسه، آمریکا، ایتالیا، بلژیک و پورتوریکو همگروه شده بود مقابل تیم‌های آمریکا، ایتالیا، بلژیک و پورتوریکو به پیروزی رسید و تنها مقابل فرانسه شکست خورد و به عنوان تیم دوم راهی مرحله دوم این رقابت‌ها شد.

در مرحله دوم ملی‌پوشان والیبال ایران با تیم‌های ایتالیا، فرانسه، لهستان، صربستان، آرژانتین و استرالیا در یک گروه قرار گرفت و با کسب ۵ برد به مرحله سوم صعود کرد. در این مرحله هم تیم ملی والیبال رودرروی فرانسه و آلمان قرار گرفت که با شکست مقابل این دو تیم نتوانست راهی مرحله نیمه نهایی شود و در جایگاه ششم این رقابت‌ها قرار گرفت.

رقابت‌های قهرمان جهان ۲۰۱۸- لهستان

تیم ملی والیبال ایران همراه با تیم‌های لهستان، بلغارستان، کوبا، فنلاند و پورتوریکو در گروه چهارم این دوره از رقابت‌ها قرار گرفت. شاگردان کولاکوویچ در مرحله اول گروهی این رقابت‌ها توانستند با کسب  چهار پیروزی به عنوان تیم دوم راهی دور بعدی شوند؛ اما عملکرد ضعیف آنها در این مرحله و شکست مقابل کانادا، آمریکا و بلغارستان باعث شد در رده سیزدهم قرار بگیرند.

کار دشوار شاگردان عطایی برای تک رقمی شدن

ملی‌پوشان والیبال ایران عملکرد بسیار خوبی در لیگ ملت‌ها داشتند؛ اما واقعیت این است که این رقابت‌ها به لحاظ کیفی قابل مقایسه با قهرمانی جهان نیست. رقابت‌های والیبال قهرمانی جهانی پس از مسابقات والیبال المپیک، پراهمیت‌ترین رویداد والیبالی دنیا محسوب می‌شود و به همین خاطر باید توقع از تیم ملی واقع‌بینانه باشد. از طرفی به جز رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۴ تیم ملی والیبال در سایر دوره‌ها در جمع ۱۰ تیم برتر دنیا هم قرار نگرفت و اگر بتواند یکی از ۱۰ تیم پایانی این دوره از رقابت‌ها باشد باید به این تیم نمره قابل قبولی داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس