کد خبر 1408464
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
مسجد

بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با ظرفیت ۲۳۵ هزار نمازگزار رونمایی شد. این مسجد جزو ۱۰ مسجد بزرگ جهان به شمار می رود.

به گزارش مشرق، نورسلطان نظربایف  اولین رئیس جمهوری قزاقستان، در مراسم افتتاحیه این مسجد و همزمان با بیست و چهارمین سالگرد تأسیس این شهر شرکت کرد.

 پارلمان قزاقستان اوایل فروردین ماه سال ۹۸ با تصویب قانونی بطور رسمی تغییر نام پایتخت کشور از آستانه به نورسلطان را به منظور گرامیداشت «نورسلطان نظربایف» اولین رئیس جمهوری دوران استقلال قزاقستان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آنلاین آسیا میدیا «آیدوس اوکی‌بای»، سخنگوی نظربایف، گفت: مساحت این مسجد تقریباً ۱۰  هکتار است و بالای آن یک گنبد مرکزی ۹۰ متری آبی رنگ و هشت گنبد کوچکتر به رنگ آبی قرار دارد. دور تا دور مسجد را چهار مناره با ارتفاع ۱۳۰ متر احاطه کرده است.

ساخت این سازه سفید با گنبدهای آبی سه سال به طول انجامید و به حدی بزرگ است که ظرفیت ۲۳۵ هزار نفر نمازگزار را دارد.

حدود ۷۰ درصد از جمعیت بیش از ۱۹ میلیون نفری قزاقستان مسلمان هستند. اکثر آنها پیرو مکتب حنفی اهل سنت هستند.

به گزارش آسیاپلاس پیش از آن، مسجد جامع مرکزی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان به عنوان بزرگترین مسجد در آسیای مرکزی شناخته می شد که بنا به گزارش ها می تواند بیش از ۱۳۰ هزار نمازگزار را در خود جای دهد.

این پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری تحت کنترل مستقیم امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان اجرا شده است. پادشاهی قطر ۷۰ درصد از هزینه این پروژه را تقبل کرده است و تاجیکستان مابقی را تامین می دهد.

 امامعلی رحمان ساخت بزرگترین مسجد آسیای مرکزی را در اکتبر ۲۰۱۱، یک ماه پس از برافراشتن رسمی پرچم کشور بر روی میله پرچم ۱۶۵ متری در دوشنبه، آغاز کرد.
 


مسجد جامع مرکزی دوشنبه پایتخت تاجیکستان


مسجد جامع مرکزی دوشنبه در مساحتی افزون بر ۱۲ هکتار قرار دارد و علاوه بر نمازخانه، دارای کتابخانه، موزه و تالارهای اجتماعی نیز می باشد. بنا بر گزارش ها، این مسجد می تواند ۱۳۳۰۰۰ نمازگزار را در خود جای دهد.

افتتاح رسمی مسجد کلیسای جامع مرکزی دوشنبه از سال ۲۰۱۹ به تعویق افتاده است. مقامات تاجیکستان می گویند این مسجد پروژه بین المللی دوجانبه تاجیکستان و قطر است و طبق رویه بین المللی، مراسم افتتاحیه رسمی با مشارکت هر دو طرف برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    5 4
    و مصلای ما هنوز کامل نشده بعد از سیو اندی سال و چندین برابر هزینه
  • رضا IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 5
    نماز بدو ن ولایت ارزشی ندارد
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 2
    سالهاست که عربستان ، امارات ، ترکیه و در سالهای اخیر هم قطر دارند با ساخت مسجد و تعلیم یا اعزام مبلغین مذهبی در جوامع آسیای میانه و کشورهای حوزه بالکان و حتی بین جوامع مهاجر به اروپای غربی ، آمریکا و استرالیا تاثیر گذاری می کنن این سیاست در غرب تحت عنوان Mosque diplomacy یا دیپلماسی مسجد مورد توجه قرار گرفته ولی در منابع فارسی کمتر در این زمینه پژوهش شده . به هر حال این یکی از روشهای نفوذ در این جوامع و حتی جذب جوانان با گرایشات تکفیری به میدان جنگهای نیابتی با محور مقاومت بوده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس