قهرمانی پرسپولیس در فصولی که استقلال با باخت آغاز کرد!

بررسی ادوار گذشته لیگ برتر نشان می‌دهد هرگاه استقلال بازی ابتدایی خود را باخته، پرسپولیس فصل را با قهرمانی با پایان رسانده است.

به گزارش مشرق، تیم فوتبال استقلال در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی درحالی در نخستین دیدار خود در فصل بیست‌ودوم به مصاف سپاهان رفت که یک فصل شکست‌ناپذیری، هواداران این تیم را به‌نوعی بدعادت کرده بود و آنها به‌خیال اینکه هیچ تیمی حریف آنها نمی‌شود به استقبال فصل جدید رفتند، با این حال قرعه سخت دیدار ابتدای فصل آبی‌ها یک‌بار دیگر موجبات نگرانی هواداران این تیم را فراهم کرده؛ چراکه همین سپاهان در آخرین دیدار فصل بیستم استقلال را در ورزشگاه آزادی شکست داده و حالا درست بعد از یک‌فصل و یک‌مسابقه، دو تیم باید دیدار ابتدایی فصل جدید را براساس قرعه‌کشی انجام‌شده مقابل هم انجام می‌دادند.

 فرصت جهانی که برای استقلال از دست رفت

استقلال تنها تیمی در جهان بود که به‌همراه السد قطر بدون شکست فصل گذشته رقابت‌های باشگاهی را به پایان رساند تا از این حیث این دو تیم رکوردی بین‌المللی را به‌خود اختصاص دهند. با این حال السد که به‌خاطر آماده‌سازی تیم‌ملی قطر برای حضور پرقدرت در جام‌جهانی همراه با سایر مدعیان لیگ ستارگان به اجبار با بازیکنان غیرملی‌پوش در لیگ این کشور به میدان می‌رود در هفته نخست رقابت‌های لیگ قطر با شکست به‌کار خود پایان داد تا این فرصت برای استقلال باقی بماند تا درصورتی‌که دیدار افتتاحیه لیگ برتر ایران را بدون شکست به پایان برساند، از این جهت به رکورد شکست‌ناپذیری خود طی دو فصل پیاپی بیفزاید که درنهایت با شکست نوبرانه شاگردان ساپینتو این اولین رکورد منفی بود که در فصل جدید برای استقلال به ثبت رسید.

 تکرار اتفاقات ۱۳سال قبل با یک تفاوت بزرگ

تیم فوتبال استقلال در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر هرگز در دیدار افتتاحیه خود در ورزشگاه آزادی مقابل حریفانش شکست نخورده بود. این تیم حتی در دیداری که در فصل نهم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی مقابل سپاهان برگزار کرده بود هم این دیدار را با پیروزی پشت‌سر گذاشت تا از این جهت بعد از ۲۱فصل از شروع لیگ حرفه‌ای ایران این رکورد منحصربه‌فرد را به‌خود اختصاص داده باشد. جالب اینکه در آن روز هم استقلالی‌ها در ورزشگاه آزادی و بدون تماشاگر و در روزی که دوربین‌های تلویزیونی مشکلات عدیده‌ای پیدا کرده بودند سه‌امتیاز این دیدار را با صمد مرفاوی مقابل تیم امیر قلعه‌نویی به‌خود اختصاص دادند اما این‌بار با وجود تکرار اتفاقات ۱۳سال پیش ورق به‌سود تیم اصفهانی چرخید و این سپاهانی‌ها بودند که در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی جشن پیروزی گرفتند.

 شکست بعد از بیشتر از ربع‌قرن در آزادی

درطول تاریخ ۲۲ساله رقابت‌های لیگ برتر استقلال اگرچه هیچ زمانی در ورزشگاه آزادی در دیدارهای افتتاحیه با شکست کار را آغاز نکرد و دستاورد ۹پیروزی و سه تساوی را در این سال‌ها به‌خود اختصاص داده بود اما این رکورد به فراتر از تعداد این سال‌ها و بیشتر از حیات لیگ حرفه‌ای می‌رسد. درواقع استقلالی‌ها بیشتر از حدود ربع‌قرن بود که در رقابت‌های باشگاهی در افتتاحیه‌ها در تهران شکست نخورده بودند. در تاریخ رقابت‌های لیگ آزادگان هم استقلال سال‌ها با شکست‌ناپذیری کار را در افتتاحیه‌ها در تهران آغاز کرده بود. این تیم در سال۷۹ در آخرین دوره لیگ آزادگان در روزی که علی سامره برای شاگردان پورحیدری هت‌تریک کرده بود ۴ بر یک پیکان را در آزادی شکست داد. در سال۷۷ و با قضاوت صادقی‌جو در ورزشگاه آزادی استقلال مقابل نفت آبادان یک-یک متوقف شده بود. در سال۷۶ و با دو گل محسن گروسی این تیم در تهران همنام اهوازی خود را شکست داده بود. دو افتتاحیه سال‌های ۷۸ و ۷۵ هم اگرچه در خارج از تهران برای آبی‌ها برگزار شد اما این تیم در این دیدارها هم شکست نخورده بود اما در سال۷۴ و در سالی که رقابت‌ها از اردیبهشت آغاز شده بود شاگردان پورحیدری با شکست یک بر صفر مقابل برق شیراز در تهران و مقابل ۲۵هزار تماشاگر به کار خود پایان دادند. نکته جالب اینکه بعد از آنکه استقلال از داریوش یزدی که هنوز با استقلال اهواز قرارداد داشت در ترکیبش در این بازی استفاده کرد کمیته انضباطی این بازی را ۳ بر صفر به نفع برق شیراز اعلام کرد. داریوش یزدی تا پایان نیم‌فصل محروم و کاظم اولیایی مدیرعامل استقلال هم محروم شد.

بنابراین استقلالی‌ها بعد از آنکه در ۲۸اردیبهشت۱۳۷۴ در دیدارهای افتتاحیه در ورزشگاه آزادی کار را با شکست آغاز کردند تا ۲۱مرداد امسال هیچ سال دیگری بعد از آن این اتفاق را تجربه نکرده بودند که این‌بار این رکورد منفی برای ساپینتو و شاگردانش به ثبت رسید.

 سرنوشت استقلال در سال‌هایی که با باخت آغاز کرد

اگرچه استقلالی‌ها حالا بعد از ۲۷سال در آزادی کار را با شکست آغاز کرده‌اند اما این تیم در همان سال هم در این رقابت‌ها به توفیق چندانی دست پیدا نکرده و بعد از تیم‌های پرسپولیس و بهمن با ۵۱امتیاز در رده سوم جدول رده‌بندی لیگ آزادگان قرار گرفت.

در ادامه و با آغاز رقابت‌های لیگ برتر این تیم تا ۱۷سال بعد هم هیچ‌گاه چه در خانه و چه در خارج از خانه با شکست کار را آغاز نکرده بود تا این که در ۵مرداد۱۳۹۶ استقلال با سرمربیگری منصوریان و درحالی که گرمای هوای آبادان کار بازیکنان دو تیم را برای ارائه فوتبال باکیفیت بسیار سخت کرده بود، شاگردان منصوریان در این شهر و در خارج از خانه با تک‌گلی که جاسم کرار از روی نقطه پنالتی برای شاگردان کمالوند به ثمر رساند این دیدار را واگذار کردند تا سرانجام لیگ بعد از سال‌ها با شکست برای استقلال آغاز شود.

در این دیدار سیدمجید حسینی، امید نورافکن و مهدی قایدی سه ملی‌پوش امید استقلال به‌دلیل همراهی نکردن تیم امید در رقابت‌های قهرمانی امیدهای آسیا با حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از حضور در مسابقات باشگاهی محروم شدند. این موضوع از همان ابتدا با واکنش باشگاه استقلال و ناراحتی هواداران این تیم همراه شد، اما به هر ترتیب استقلالی‌ها نتوانستند از سه بازیکن جوان خود در افتتاحیه لیگ هفدهم استفاده کنند. استقلال اگرچه در این فصل همراه با شفر کار را با قهرمانی در جام‌حذفی به پایان رساند اما بازهم این تیم بعد از تیم‌های پرسپولیس و ذوب‌آهن در رده سوم قرار گرفت.

دوسال بعد اما درحالی که استقلال این‌بار کار را با استراماچونی آغاز کرده بود و هواداران این تیم بعد از هت‌تریک قهرمانی پرسپولیس چشم امید به سرمربی ایتالیایی برای کسب عنوان قهرمانی دوخته بودند در کمال تعجب این‌بار در تبریز مقابل تیم ماشین‌سازی با بازیکنانی نه‌چندان مطرح شکست خورد تا ناامیدی از استقلال فصل نوزدهم از همان دیدار آغاز شود، البته بعدا استقلال همراه با سرمربی ایتالیایی خود در لیگ شرایط بهتری پیدا کرد. در این دیدار که در تاریخ اول شهریور۹۸ برگزار شد ضربه ایستگاهی اعلام‌شده به‌سود ماشین‌سازی را اتابک زارعی در دقیقه آخر بازی با شوت فنی پای چپ استثنایی به کنج دروازه استقلال فرستاد تا فصل نوزدهم برای شاگردان استراماچونی با شگفتی و به شکل ناباورانه‌ای شروع شود و درحالی که آنها با حملات زیاد و میل به گلزنی بالا به‌دنبال پیروزی در بنیان‌دیزل تبریز بودند، در لحظات پایانی مسابقه یک اخراجی (محمد دانشگر) دادند و دروازه خود را روی یک ضربه آزاد بازشده دیدند تا لیگ نوزدهم را با باخت برابر تیم ماشین‌سازی شروع کنند. در این سال هم استقلال بعد از پرسپولیس عنوان نایب‌قهرمانی را همراه با فرهاد مجیدی به‌خود اختصاص داد تا سرنوشت این تیم در سه دهه اخیر زمانی که با شکست کار را آغاز کرده است با یک اتفاق وحشتناک برای هوادارانش یعنی قهرمانی رقیب دیرینه خود همراه شود.

 ساپینتو سنت‌شکنی می‌کند؟

استقلال فصل ۸۱-۸۲ (لیگ دوم) را درحالی آغاز کرد که یک سرمربی آلمانی به‌نام رولند کخ هدایت این تیم را برعهده گرفته بود. آبی‌ها در هفته آغازین آن مسابقات نمایش بسیار خوبی ارائه کردند و پاس را با حساب ۳ بر یک شکست دادند. در این سال استقلال درحالی نهم شد که کخ تا پایان فصل در استقلال دوام نیاورد.

در فصل هفدهم هم استقلال همراه با شفر درحالی مقابل پیکان با تساوی کار را آغاز کرد که این مربی هم پایان فصل را ندید و این تیم همراه با فرهاد مجیدی در رده سوم جدول قرار گرفت.

در فصل نوزدهم این اتفاق بازهم تکرار شد و آبی‌های پایتخت درحالی همراه با سرمربی ایتالیایی فصل را شروع کردند که در پایان بازهم یک مربی دیگر (این‌بار هم فرهاد مجیدی) کار را برای این تیم با نایب‌قهرمانی به پایان رساند تا مشخص شود هروقت آبی‌ها با سرمربی خارجی لیگ برتر را آغاز کرده‌اند نتوانسته‌اند با همان سرمربی کار را به پایان برسانند. باید دید سرنوشت ساپینتو متفاوت خواهد بود یا خیر!

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    آن قهرمانی های پرسپولیس مربوط به جام اسنپ بود. که فعلا برگزار نمی شود. تا آنجا که من به خاطر دارم پرسپولیس همیشه برای بقا در لیگ بازی کرده و جز چند جام اسنپی که بابامسعودشون بهشون داده جام دیگری ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس