کد خبر 1407797
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶

نحوه ثبت نام کنکور سراسری 1402 نسبت به سال های گذشته تغییر کرده و داوطلبان باید با روش جدیدی در این آزمون نام نویسی کنند. در واقع، دیگر مانند قبل این آزمون تنها در یک مرحله برگزار نمی شود و متقاضیان باید طی دو مرحله در کنکور سراسری شرکت کنند؛ از این رو نیاز است برای هر مرحله هم به صورت جداگانه فرایند ثبت نام را انجام دهند. با توجه به اهمیت این موضوع و تعداد زیاد داوطلبان شرکت در آزمون سراسری، در ادامه آخرین تغییرات نام نویسی کنکور را برای تان آورده ایم. پس با ما همراه باشید.

تغییرات ثبت نام کنکور سراسری 1402

بر اساس آخرین مصوبات سازمان سنجش آموزش کشور، از سال ۱۴۰۲ کنکور سراسری طی دو مرحله برگزار شده و داوطلبان می توانند در یک مرحله یا هر دو مرحله آن شرکت کنند. در ادامه، نمره یکی از این دو آزمون که معمولا نمره بیش تر است، به انتخاب داوطلب به عنوان نمره کنکورش لحاظ خواهد شد. البته این مورد تنها مخصوص آن دسته از داوطلبانی است که در هر دو مرحله نسبت به ثبت نام کنکور ۱۴۰۲ اقدام و در این آزمون شرکت کرده باشند. افرادی که تنها در یک مرحله نام نویسی و شرکت کنند، حق انتخابی نداشته و نمره مربوط به همان مرحله برای شان محاسبه خواهد شد. در حال حاضر، زمان ثبت نام آزمون سراسری سال جاری برای هر مرحله هم مشخص گردیده است. بر این اساس، زمان نام نویسی در آزمون سراسری برای مرحله اول از ۸ تا ۱۴ آبان 1401 خواهد بود. زمان برگزاری این آزمون هم در روزهای پنج شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه می باشد.

ثبت نام کنکورهای سال 1402 تغییر کرد

بازه زمانی تعیین شده برای ثبت نام کنکور سراسری 1402 در مرحله دوم هم از ۱۵ تا ۲۱ فرودین ماه ۱۴۰۲ است. کسانی که در این مهلت مشخص نسبت نام نویسی اقدام نمایند، باید در روزهای چهار شنبه و پنج شنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲ در مرحله دوم کنکور شرکت کنند. البته دو مرحله ای شدن کنکور، تنها تغییرات آزمون سراسری در سال جدید نیست؛ بلکه دروس عمومی هم از کنکور حذف شده و نمره آن ها به سوابق تحصیلی اضافه گردیده است. هم چنین، زیر گروه ها هم حذف گردیده و تاثیر سوابق تحصیلی به ۴۰ درصد قطعی افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب، هر داوطلب یک نمره سوابق تحصیلی به علاوه یک نمره آزمون کنکور خواهد داشت که مجموع آن ها نمره کل را ایجاد می کنند. نمره آزمون سراسری هم مربوط به یکی از دو مرحله کنکور است که به انتخاب داوطلب تعیین می شود.

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در سال 1402 چگونه است؟

همان طور که گفتیم، آزمون سراسری در سال ۱۴۰۲ با تغییرات گسترده ای رو به رو شده است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به حذف شدن دروس عمومی از کنکور و دو مرحله ای شدن این آزمون اشاره نمود. به همین خاطر، داوطلبان ثبت نام ارشد ۱۴۰۲ هم می خواهند بدانند آیا نام نویسی در این آزمون هم با تغییراتی مواجه شده است یا خیر. در این رابطه باید بگوییم که ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد تغییر خاصی نکرده و متقاضیان باید همانند سال های قبل، فرایند نام نویسی و شرکت در کنکور ارشد را انجام دهند. به عبارت دیگر، ثبت نام این آزمون به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می گیرد. داوطلبان باید از زمان در نظر گرفته شده جهت این امر اطلاع یافته و با مراجعه به سامانه سنجش در این بازه زمانی، اقدامات لازم جهت ثبت نام را انجام دهند.

ثبت نام کنکورهای سال 1402 تغییر کرد

همان آزمون سراسری، زمان ثبت نام ارشد 1402 هم اکنون اطلاع رسانی شده است تا متقاضیان بتوانند خود را برای نام نویسی آماده کنند. بر اساس اطلاعیه های منتشر شده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، بازه زمانی تعیین شده برای ثبت نام کنکور ارشد از ۱۶ تا ۲۲ آذر ماه خواهد بود. البته امکان تمدید این مهلت هم وجود دارد که در صورت انجام، اطلاعیه های مربوط به آن در سایت سنجش قرار خواهد گرفت. هم چنین،‌ زمان برگزاری این آزمون در بعد از ظهر روز پنج شنبه ۱۱ اسفند ماه و نوبت صبح و بعد از ظهر روز جمعه ۱‍۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ خواهد بود؛ از این رو، کسانی که قصد ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد دولتی و آزاد را دارند، باید خود را برای ثبت نام در اواخر آذر ماه آماده کرده و در دهه دوم اسفند نسبت به شرکت در این آزمون اقدام نمایند.

تاریخ ثبت نام کنکور دکتری 1402

کنکور دکتری، آزمون مهم بعدی است که داوطلبان زیادی هر ساله نسبت به شرکت در آن اقدام می کنند. این آزمون هم نسبت به سال های قبل با تغییرات خاصی مواجه نشده است و متقاضیان باید با همان روش های سابق نام نویسی کنند. به این ترتیب که باید در زمان اعلام شده برای ثبت نام دکتری به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و اقدامات لازم را از این طریق انجام دهند. زمان نام نویسی در آزمون کارشناسی ارشد امسال هم اکنون مشخص شده است. بر این اساس، متقاضیان باید در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه به سایت سنجش مراجعه کرده و ثبت نام شان را انجام دهند. زمان برگزاری این آزمون هم صبح روز پنج شنبه ۱۱ اسفند ماه سال جاری خواهد بود؛ بنابراین متقاضیان شرکت در آزمون دکتری باید در اواخر آبان ماه برای ثبت نام و در دهه دوم اسفند جهت شرکت در آزمون آماده باشند.

ثبت نام کنکورهای سال 1402 تغییر کرد

البته به طور معمول، مهلت زمانی ثبت نام این آزمون تمدید می شود تا کسانی که در بازه زمانی مشخص شده موفق به نام نویسی نشده اند، فرصتی مجدد داشته باشند؛ از این رو، به احتمال زیاد مهلت ثبت نام دکتری 1402 هم تمدید خواهد شد. با این حال، بهتر است داوطلبان در همان بازه زمانی اصلی نام نویسی شان را انجام داده تا در ادامه با مشکل مواجه نشوند. این افراد در اولین قدم باید نسبت به دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام دکتری از طریق سایت سنجش اقدام کرده و آن را به صورت کامل مطالعه نمایند؛ چرا که تمامی اطلاعات مورد نیاز برای نام نویسی در این آزمون از طریق دفترچه اطلاع رسانی می شوند. دفترچه راهنما هم معمولا هم زمان با آغاز مهلت ثبت نام یا حتی چند روزی قبل از آن در سامانه سنجش قرار می گیرد. یعنی این دفترچه نهایتا از روز ۲۲ آبان در سامانه سنجش منتشر خواهد شد. راهنمای بیشتر را از لینک زیر بخوانید:

https://www.hamrahmoshaver.com/ثبت-نام-آزمون-دکتری/

آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با تغییرات گسترده ای رو به رو شده است که از جمله مهم ترین آن ها، روش نام نویسی می باشد. به این ترتیب که متقاضیان باید طی دو مرحله نسبت به ثبت نام کنکور سراسری 1402 اقدام نموده و در این آزمون شرکت کنند. نمره آزمون این افراد هم بالاترین نمره طی این دو مرحله خواهد بود. علاوه بر آن، دروس عمومی هم از کنکور حذف شده و نمره آن ها به سوابق تحصیلی اضافه گردیده است؛ اما ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری نسبت به قبل تغییری نداشته اند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس