کد خبر 1407702
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
شرط حزب‌ بارزانی‌ برای موافقت با انتخابات زودهنگام

پس از آنکه جریان صدر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شد، حزب «دموکراتیک کردستان» عراق در بیانیه‌ای شرط موافقت با برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، حزب «دموکراتیک کردستان»، ظهر امروز (شنبه)، در بیانیه‌ای از «بحران سیاسی وخیم» در عراق ابراز نگرانی و برای موافقت با برگزاری انتخابات زودهنگام جدید، شرطی را اعلام کرد. 

 حزب دموکراتیک کردستان در بیانیه مذکور، شرط خود را اینگونه اعلام کرد: «برای تحقق اصلاحات و تغییر، می‌توان روی برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کرد؛ اما قبل از آن، همه شرکت‌کنندگان باید تعهد دهند که نتیجه نهایی را -همان‌گونه که هست- می‌پذیرند و تجربه انتخابات قبلی تکرار نشود».

این بیانیه پس از آن صادر شده است که «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در عراق از حدود سه هفته پیش اعلام کرده که گفت‌وگو با احزاب عراق برای تشکیل دولت بی‌فایده است و باید یک انتخابات زودهنگام دیگر در عراق برگزار شود. پس از این اظهارات، بسیاری از احزاب عراقی اعلام کردند که برگزاری انتخابات زودهنگام بدون اجماع گروه‌های سیاسی امکان‌پذیر نیست.

 پس از مخالفت‌ها با جریان صدر، مقتدی الصدر آخر هفته گذشته در بیانیه‌ای جدید از دستگاه قضایی عراق خواست تا پارلمان این کشور را منحل کند و رئیس‌جمهور عراق زمانی را برای انتخابات زودهنگام مشخص نماید. اما این خواسته نیز با مخالفت سیاسیون عراق مواجه شده و رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز تأکید کرده که انحلال پارلمان توسط اکثریت نمایندگان، امکان‌پذیر است.

طرفداران جریان صدر با اشغال ساختمان و اطراف ساختمان پارلمان، مانع برگزاری جلسات پارلمان شده‌اند. 

پس از بی‌نتیجه ماندن روند تشکیل دولت جدید عراق پس از انتخابات ۲۰۲۱، طی ده ماه گذشته، اخیرا «الاطار التنسقی» (چارچوب هماهنگی) ائتلاف متشکل از احزاب شیعه که فراکسیون بزرگتر پارلمان هستند، اقدام به معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری کرد تا امیدها در عراق جهت تشکیل دولت و حل مشکلات روی زمین مانده، زنده شود اما اقدام جریان صدر در اشغال ساختمان پارلمان، بار دیگر عراق را وارد بن‌بست سیاسی کرد.  

آشوبگران حامی رهبر جریان صدر به دستور مقتدی الصدر همچنان به تحصن خود در منطقه سبز و ساختمان پارلمان ادامه می‌دهند تا مانع تشکیل دولت جدید شوند. هفته گذشته نیز نخست‌وزیر موقت عراق تأکید کرد که کشورش بدون تصویب بودجه در حال اداره شدن است و او از همه احزاب سیاسی می‌خواهد تا رو به گفت‌وگو و حل مشکل بیاورند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس