کد خبر 1407345
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
ترکیه

ارتش ترکیه بار دیگر روستاهای منطقه "عین عیسی" در ریف استان رقه در شمال سوریه را گلوله باران کرد.

به گزارش مشرق، منابع محلی سوری در ریف شمالی استان رقه گفتند: "نیروهای ارتش اشغالگر ترکیه و گروههای تروریستی تحت امر آنها اطراف روستاهای الهشیه، معللک و جدیده در ریف منطقه عین عیسی و جاده بین المللی "4m" را با توپخانه و خمپاره گلوله باران کردند. "

این خبرگزاری افزود: "ارتش ترکیه و گروههای تروریستی مورد حمایت این کشور به حملات خود به روستاها و شهرک های امن مناطق شمالی استان های رقه، الحسکه و حلب ادامه می دهند. در جریان حملاتی که تاکنون انجام شده است، شماری از شهروندان سوری جان باخته و شمار دیگری از غیرنظامیان زخمی و خسارت های زیادی به خانه ها و دارایی های مردم وارد شده است. این امر همچنین شماری را مجبور به کوچ خانه و کاشانه خود کرده است".

این حملات درحالی صورت می گیرد که مقامات ترکیه در موضعگیری های متعدد خود بر وحدت سرزمینی و حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید می کنند.

حملات توپخانه ای ارتش ترکیه و گروه های مسلح تحت حمایت آنکارا در حالی به شمال سوریه شدت یافته که «رجب طیب اردوغان» اوایل خرداد گذشته اعلام کرد که کشورش به زودی عملیاتی را برای ایحاد منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه آغاز خواهد کرد.

این درحالی است که ۳۰۸ نفر از فرهیختگان ترکیه از جمله اساتید دانشگاهی، روزنامه نگار و نمایندگان پارلمان دیروز پنجشنبه با صدور بیانیه ای مشترک از جریان های سیاسی مخالف در کشورشان خواستند تا به منظور پیشگیری از وقوع "عملیات نظامی" احتمالی ترکیه در سوریه وارد عمل شوند.

در این بیانیه خاطرنشان شده که "سخن گفتن از دشمنی در سوریه به عنوان عامل تهدید کننده ترکیه بهانه ای است که ائتلاف حاکم آن را به وجود آورد".

در این بیانیه عنوان شده که "عملیات نظامی احتمالی ارتش ترکیه در شمال سوریه به جز دولت حاکم هیچ نفعی برای هیچ کس ندارد و به ملت ترکیه به شدت آسیب خواهد رساند و جوانان ترکیه را وادار به جنگیدن در یک سرزمین بیگانه و کشته شدن در آن خواهد کرد".

در مقابل سوریه نیز تاکید کرد که «تهدیدهای رژیم ترکیه برای عملیات موسوم به منطقه امن در شمال سوریه با نتایج و خروجی های نشست آستانه در تضاد است.»

برپایه این گزارش، اواخر خرداد «ایمن سوزان»، نماینده هیات سوری در نشست روند آستانه در قزاقستان گفت که «رژیم ترکیه همچنان به نقض حریم و حاکمیت سرزمین سوریه ادامه می دهد و با هدف قرار دادن خاک سوریه و کشتن مردم بی گناه به بهانه ها و استدلال های بی پایه بر طبل تجاوز می کوبد.»

وی ادامه داد: «تهدیدات رژیم ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه ای به اصطلاح امن با نتایج آستانه در تضاد است و اقدامات آنکارا جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است و جامعه بین المللی باید به آنها رسیدگی کند.»

«الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه روسیه در امور سوریه نیز در نشست روند آستانه، در واکنش به تهدیدهای ترکیه برای انجام "عملیات نظامی جدید" در سوریه، بار دیگر  مخالفت کشورش را با این اقدام تکرار کرد و از ترکیه خواست از راه های مسالمت آمیز موضوع را حل کند.

لاورنتیف اقدام‌های ترکیه در شمال سوریه را غیرمنطقی خواند و گفت که این اقدام‌ها شرایط را بی‌ثبات و تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند.

به نوشته سانا، «علی اصغر خاجی» سرپرست هیات ایرانی نیز در نشست روند آستانه در دیدار با ایمن سوزان رئیس هیات سوری نیز بر لزوم احترام به تمامیت سرزمینی و یکپارچگی این کشور تاکید کرده بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 1
    اشتباه کرد
  • JP ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 3
    ایران اسم هیچ نژادی نیست. ______این دوازدهمین امپراطوری ایران از‌اول تاریخ است. و‌این بار ایران توسط مکتب شهادت طلبی و پاک شیعه، رویین تن شده است.____ ماموریت این امپراطوری جدید حفاظت از مظلومان عالم تا لحظه ظهور شاه جهان مهدی فاطمه است
  • JP ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 1
    ارتش ترکیه چقدر نایس و قوقوری مگوری هست حالا چند گلوله زده. اوخ نشه
  • JP ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    1 0
    ارتش ترکیه چقدر نایس و قوقوری مگوری هست حالا چند گلوله زده. اوخ نشه
  • مرصاد IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 1
    ترکتازی ؛ یعنی همین کاری ، که اردوغان منافق ؛ تو سوریه و عراق داره میکنه !!
  • NL ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 1
    اردوغان داره خطامیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس