کد خبر 140643
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی از آغاز جمع آوری لامپ‌های غیر استاندارد چینی از بازار برق ایران با مشارکت اصناف خبر داد و اعلام کرد: لامپ‌‌های غیراستاندارد چینی از ایمنی، نوردهی و عمر یک لامپ استاندارد داخلی برخوردار نیستند.

به گزارش مشرق ،سعید مهذب ترابی در گفتگو با مهر با اشاره به اجرای طرح های ضربتی برای جمع آوری لامپ‌های غیر استاندارد و پرمصرف چینی از بازار برق ایران، گفت: در حال حاضر با مشارکت اصناف و برخی از دستگاه‌های متولی همچون گمرک و استاندارد جمع آوری لامپ های برق آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی با اعلام اینکه لامپ‌های غیر استاندارد چینی موجود در بازار برق به هیچ وجه از ایمنی مطلوبی برخوردار نیستند، تصریح کرد: به تمامی مشترکان خانگی، تجاری و خدماتی پیشنهاد می‌شوند از این لامپ های استفاده نکنند.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه این لامپ‌های چینی در مقایسه با لامپ‌های تولید داخلی عمر و درخشندگی کمتری دارند، اظهار داشت: در شرایط فعلی با کیفیت ترین لامپ‌ها کم مصرف و حتی LED توسط سازندگان و صنعتگران داخلی تولید و به بازار عرضه می شود.
 
وی همچنین با بیان اینکه بر اساس مصوبات دولت تولید لامپ‌های رشته‌ای تا سال 1393 در داخل کشور ممنوع شده است، بیان کرد: در این لامپ‌های رشته ای 95 درصد انرژی تولید یصرف تولید گرمایش می شود و دارای مصرف برق و انرژی بسیار بالایی است.
 
مهذب ترابی با اشاره به اینکه در حال حاضر گرایش مشترکان به سمت استفاده از لامپ‌های کم مصرف برق است، تبیین کرد: قطعا استفاده از لامپ‌های کم مصرف منجر به کاهش مصرف برق و بار مالی قبوض برق مشترکان خواهد شد.
 
 موسسه استاندارد و با مشارکت مجموعه وزارت نیرو و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اخیرا طرحی را به منظور جمع آوری لامپ‌های غیر استاندارد و پرمصرف چینی از سطح بازار برق تهران و چندین کلان شهر کشور عملیاتی کرده است.
 
بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده برخی از لامپ‌ها اگر چه توان اسمی 40 وات را دارند اما میزان نوردهی این لامپ‌ها حدود 880 لومن بوده این در حالی است که برخی از تولیدات با کیفیت داخلی اگر چه توان اسمی 25 وات را دارند اما نوردهی آنها بیش از 1600 لومن برآورد می شود.
 
در حال حاضر عمر یک لامپ چینی حدود 2000 ساعت برآورد می‌شود اما عمر یک لامپ استاندارد تولید داخلی بیش از 8000 ساعت است.
 
در همین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته با اشاره به رشد 40 درصدی تولید لامپ استاندارد در صنایع داخلی کشوراعلام کرده بود: هم اکنون تولید لامپ در صنایع داخلی باید دارای استانداردهای تعیین شده ملی باشد.
 
این دستگاه دولتی همچنین با ارائه یک بسته پیشنهادی خواستار ایجاد گمرک تخصصی در این بخش شده و تاکید کرده است: علاوه بر این به منظور مقابله با ورود لامپ‌های بی‌کیفیت از مبادی غیررسمی، اجرای صحیح و کامل سیستم کد رهگیری کالا و نصب ایران کد، کنترل مبادی ورودی غیرقانونی، اجرای کامل مبحث ارزش گذاری کمی و کیفی کالاهای وارداتی و تعامل لازم با سازندگان داخلی ضروری به نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دادور ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    امیدوارم سرحرف شون مونده باشند! همین لامپهای غیراستانداردعلاوه براتلاف انرژی و...به جسم وروح وروان و...مون داره بدجورآسیب میزنه وهیچ کسی هم متوجه اش نمیشه!!!! کاش میشدکاری کرد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس