کد خبر 1406410
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
چرا ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه پرتاب شد؟

ماهواره ایرانی خیام ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. یکی از سوالاتی که درباره این ماهواره مطرح است این است که چرا ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه پرتاب شد؟

به گزارش مشرق، ماهواره سنجشی ایرانی خیام ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. این ماهواره با همکاری کشور روسیه و توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد.

یکی از سوالاتی که درباره این ماهواره مطرح است این است که چرا ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه پرتاب شد؟

ایران در سال گذشته با پرتاب ماهواره کاملا ایرانی «نور ۲» با ماهواره‌بر بومی قاصد، در تزریق ماهواره‌های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین موفق عمل کرد و سپس در گام بعدی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تا انتهای سال جاری هدف گذاری شد تا در ادامه کار، به امکان تزریق ماهواره‌های چندصد کیلوگرمی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تا پایان دولت سیزدهم برسیم.

بنابراین تجربه  موفق ایران در این باره در زمینه ماهواره های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین بوده است و اکنون ماهواره خیام بیش از ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

همچنین بنابر اعلام سازمان فضایی ایرانی به دلیل درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره خیام به کشور روسیه واگذار شده است. لازم به ذکر است با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و در مدارگذاری ماهواره ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهدی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 0
    کشوری که بتونه ۴ موتور موشک را با هم گلاستر کنه و موشک ماهواره بر سیمرغ را درست کنه قطعا میتونه بیست موتور موشک را هم با هم گلاستر کنه و موشکی مثل سایوز بسازه . موشک سایوز با بیست موتور گلاستر شده و دوازده تا موتور کمکی برای تغییر زاویه موشک داره یا همان کنترل موشک ، قطعا ایران میتونه با یکم تلاش بیشتر و صرف هزینه بیشتر به این مهم دست پیدا کنه . ضمنا در موشک سایوز مابین موتور های گلاستر شده صفحات آیینه ای قرار داره تا حرارت موتور را بازتاب بده به امید موفقیت کشورم در پرتاب ماهواره های سنگین به مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری . مامیتوانیم فقط با پشتکار و خودباوری
    • رهام IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 0
      ببخشید کلاستر یا خوشه بندی درسته نه گلاستر مرحله اول موشک های سایوز شامل چهار موشک تقویت کننده مایع مخروطی یکسان است که به هسته مرحله دوم بسته شده اند. هر بوستر دارای یک موتور موشک با چهار محفظه احتراق، دو محفظه احتراق ورنیه و یک مجموعه توربوپمپ است.نوع موتور 1 RD-107 تراست (223,500 lbf) زمان سوختن 246 در بوستر ثانیه مرحله اول rd 108 مرحله دوم 1 RD-0110 هست تراست (66,000 lbf) زمان سوختن 330 ثانیه البته نمیدونم اونی که خیام به فضا برد از کدام نوع بوده دقیقا .
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 1
    عالی
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 0
      غرب پرستان ما دارند دق مرگ می شوند از تضعیف تحریم های ارباب بر علیه هم وطنانشان در اثر مراودات با شرق! ظاهراً غرب پرستان ما بیشتر از اربابان غربی شان نیاز به پماد ضدسوختگی دارند!!!
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 1
    چرا ؟
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 0
      ماهواره بر که بتونه نیم تن رو تزریق کنه نداریم.
  • مهدی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    نظر من را پخش کنید
  • هوشنگ IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    آفرین عالیهه
  • فارابی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    بسیارعالی
  • جمالوند IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    کارایی ماهواره ش چیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس