سلاح قدرتمند پوتین در جنگ اوکراین چیست

مقامات رژیم صهیونیستی می‌ترسند اقدامات تلافی‌جویانه روسیه علیه حمایت تل‌آویو از اوکراین، تشدید شود.

به گزارش مشرق، کیهان در ویژه های خود نوشت: پایگاه «میدل ایست مانیتور» ضمن انتشار این خبر نوشت: مقامات اسرائیل، دستور روسیه برای تعطیلی دفتر آژانس یهود، تلافی مسکو نسبت به حمایت تل‌آویو از اوکراین و غرب در جنگ است. اسرائیل می‌ترسد که بحران فعلی در روابط با روسیه، شدت یابد. همین مسئله مقامات وزارت خارجه و دادگستری و شورای امنیت ملی اسرائیل را به دست و پا ‌انداخته تا جلسات اضطراری تشکیل دهند. اسرائیل عملا در وضعیت مناسبی برای حل اختلافات با روسیه قرار ندارد و اساسا زمان طلایی برای حل مشکلات با مسکو را از دست داده است.
با این همه، مقامات اسرائیل در حال انجام رایزنی‌های فشرده با روسیه هستند تا مطمئن شوند که خدمات و فعالیت‌های ضروریِ آژانس یهود به شهروندان اسرائیلی و یهودی همچنان در خاک روسیه ادامه پیدا می‌کند. شمار قابل توجهی از ساکنان اسرائیل (فلسطین اشغالی)، یهودیان روسی هستند. روسیه با اقدام خود در تعطیلی دفاتر آژانس یهود، ضربه محکمی را به روند مهاجرت یهودیان به اسرائیل وارد کرده و اسرائیل با نگرانی‌های جدی رو به روست. روابط اسرائیل و روسیه هرگز مانند امروز بحرانی نبوده است.
از زمان آغاز جنگ اوکراین، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت و وزیر خارجه اسرائیل، مواضع سخت‌گیرانه‌ای را علیه روسیه اتخاذ کرده است. اسرائیل از اولین دولت‌هایی بود که به جبهه فشار غرب در جنگ علیه روسیه پیوست و روسیه را به «جنایات جنگی» در اوکراین متهم کرد. لاپید همچنین نقش ویژه‌ای را در اتخاذ مواضع ضد روسییه در سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های تصویب شده آن ایفا کرد. او از زمانی که نخست‌وزیری را در اختیار گرفته، با پوتین هیچ گفت‌وگویی نداشته و پوتین تماسی با وی برای تبریک گفتن به دلیل بر عهده گرفتن نخست‌وزیری نداشته است. بنابراین اقدام روسیه در بستن دفاتر آژانس یهود، صرفا با هدف انتقام گرفتن انجام شده است. امسال حدود 48 درصد از یهودیانی که به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند، اهل روسیه بوده‌اند.
موضع اسرائیل در قبال جنگ اوکراین، تنها دلیل وقوع بحران در چارچوب روابط دوجانبه این رژیم با روسیه نیست. دلیل دیگر که البته در داخل اراضی اشغالی خیلی زیاد به آن پرداخته می‌شود مرتبط با تجاوزات گاه و بیگاه جاریِ تل‌آویو به سوریه مخصوصا در هفته اخیر است که منجر به تعطیلی فرودگاه بین‌المللی دمشق شد. در عین حال، حمله به بندر طرطوس که در آن ناوگان دریایی روسیه نیز حضور دارد از جمله دیگر دلایل اوج‌گیری تنش‌ها میان روسیه و اسرائیل بوده است.
اینکه در شرایط فعلی از وضعیت بحرانی در روابط اسرائیل و روسیه شگفت‌زده شویم، کاملا قابل درک است. این دو، زمانی از منافع متقابل و هماهنگی زیادی در مناسبات سود می‌بردند. مقامات اسرائیلی در سال‌های اخیر سفرهای منظم و مکرری را به روسیه انجام دادند.
در این راستا، از میان تمامی رهبران جهان، نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائیل بنیامین نتانیاهو در فاصله میان سال‌های 2016 تا 2020، بیش از بقیه از روسیه بازدید کرده است. چرخه‌های تصمیم‌سازی در اسرائیل پس از درک این واقعیت که نفوذ و قدرت آمریکا در منطقه خاورمیانه تضعیف شده، به‌ویژه پس از آنکه باراک اوباما به قدرت رسید و آمریکا از افغانستان و عراق عقب‌نشینی کرد، بر میزان و شدت ارتباطات خود با همتایان روسی‌شان افزودند. در واقع سیاستمداران اسرائیلی به این باور رسیدند که آمریکا با ترک منطقه خاورمیانه، خلأ بزرگی را در پشت سرِ خود باقی خواهد گذاشت. مسئله‌ای که اگر فکری به حال آن ‌اندیشیده نشود، می‌تواند تبعات بسیار وخیمی را برای رژیم اسرائیل به همراه داشته باشد.
اما هیچ یک از این موارد نتوانست مانع از این شود که اسرائیل در چارچوب جنگ اوکراین، جانبِ غرب را نگیرد. رویکردی که به نوعی در راستای مواضعِ مرتبط با جبهه‌بندی‌های سخت و غیرقابل انعطاف دوران جنگ سرد معنا و مفهوم پیدا می‌کند. به همین علت، روابط اسرائیل با روسیه به شدت به وخامت گراییده و هر چه جنگ اوکراین بیشتر ادامه پیدا کند، اسرائیل نباید هزینه‌های سنگین‌تری را بپردازد.
این تنش‌ها در نهایت می‌توانند به اولتیماتوم روسیه به اسرائیل مبنی بر اینکه اسرائیلی‌ها حق ندارند جت‌های جنگنده خود را وارد حریم هوایی سوریه کنند، ختم شود. اقدامی که اگر از سوی اسرائیلی‌ها با بی‌توجهی رو به ور شود، واکنش نظامی روسیه را به دنبال خواهد داشت. 
بسیاری از اسرائیلی‌ها معتقدند فقط یک معجزه می‌تواند روسیه را قانع کند تا از تصمیم خود مبنی بر تعطیلی دفاتر آژانس یهود عقب‌نشینی کند. روسیه ظاهرا سعی دارد تا روند اعزام مهاجران به اراضی اشغالی را نیز متوقف سازد. آنها شدیدا نگرانند که کار صرفا به تعطیل شدن دفاتر آژانس یهود در روسیه ختم نشود و دیگر نهادهای مرتبط با اسرائیل در روسیه نیز هدف اقدامات انتقام‌جویانه مشابه قرار گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • متین IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 9
    روسیه فقط وقتی میخواد از ایران چیزی بگیره میاد چندتا حرکت سایه برای اسرائیل انجام میده .والا اینا باهم خانه زادن
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    7 0
    اسرائیل چندان طرف دار اوکراین نیست بلکه طرف دار حکومت زلنسکی بر اوکراین است.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 0
    حمله به ساختدار مزدوران صهیونیستی نباید یک لحظه متوقف شود. باید حمله ها از چندین منطقه انجام شود وشبانه وروز هم ندارد. اگر که واقعا مصمم هستید . مزدوران نژاد پرست صهیونیستها باید از سرزمین مسلمانان فرار کنند. هر روز یک ضربه وهر ضربه چندین نقطه.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 1
    ایران موشک های قدر را که سوخت مایع هستند و نیم عمرشان تمام شده به روسیه بفروشد هم پولی بدست آورد و هم از شر انهدام این موشک ها خلاص شود هم ناتو نابود شود
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 0
    موضع ایران نابودی ناتو و بازوهای منطقه ای آن است چون ناتو خیلی وقت است جنگ خود را با ایران شروع کرده است ایران باید فروش پهبادهای شاهد و فطرس را به روسیه به تعداد زیاد آغاز کند
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    خوب روسیه هم تمام پلهای روی دنیپرو را منهدم کند چرا منهدم نمی کند تا اوکراین در جبهه دنتسک و خارکیف کاملا شکست بخورد یا چرا ارتش روسیه در منطقه میکولایف آنقدر پیشروی نمی کند که برد توپخانه ارتش اوکراین نتواند خرسون را هدف قرار دهد اما اوکراین با قدرت اندکش می تواند این پلها را نابود کند فکر نمی کنید خیانت هایی در ارتش روسیه روی می دهد و سرداران ایران باید وارد شود
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    روسیه هم در مقابله با هیمارس های امریکامی تواند موشک های ws چینی با برد بالای 280 کیلمتر و بسیار ارزان چینی را بخرد
  • خسرو IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    طرح غرب رو یارو یی روسیه با جهانه. روسیه از ترسش بود که به اوکراین حمله کرد غافل از اینکه با این کار نسنجیده و خامش جنگ او با کل جهان کلید خورد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس