پوتین بایدن پوتین

روسیه به آمریکا اطلاع داده بازرسی‌هایی که تحت پیمان دوجانبه کاهش تسلیحات هسته‌ای از برخی اماکن آن کشور انجام می‌شدند را معلق کرده است.

به گزارش مشرق، روسیه می‌گوید بازرسی‌هایی که تحت پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه با ایالات متحده آمریکا از اماکنی در روسیه انجام می‌شده‌اند را به حالت تعلیق درآورد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد روسیه امروز دوشنبه آمریکا را از تصمیم خود برای معلق کردن بازرسی‌های میدانی مربوط به معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک مطلع کرده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده مراکزی که ذیل پیمان «استارت‌نو» مورد بازرسی قرار می‌گیرند «موقتاً» از این بازرسی‌ها معاف خواهند بود.

پیمان اسارت‌نو، معاهده‌ای برای کاهش تسلیحاتی هسته‌ای است که میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه منعقد شده است.

این پیمان ۸ آوریل ۲۰۱۰ در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک میان دو طرف امضا شد و از ۵ فوریه ۲۰۱۱ به اجرا درآمد. این توافق در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار است تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد.

طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک دو طرف بایستی از ۱۵۵۰ تجاوز نکند.

وزارت خارجه روسیه در توضیح درباره دلیل تصمیم جدید گفته است: «مسکو به دلیل اصرار واشنگتن بر تلاش برای آغاز فعالیت‌های بازرسی بر اساس شرط‌هایی که در آنها واقعیت‌های فعلی در نظر گرفته نشده‌اند مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است.»

مسکو تأکید کرده شرایط مطرح‌شده از سوی واشنگتن «باعث ایجاد مزایای یکجانبه برای ایالات متحده شده و فدراسیون روسیه را از حق انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کنند.»

کرملین هفته گذشته به واشنگتن گفت که زمان برای مذاکره در خصوص معاهده جایگزین استارت‌نو رو به اتمام است و چنانچه این توافق در سال ۲۰۲۶ بدون جایگزین به اتمام برسد امنیت دنیا تضعیف خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجد IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    1 0
    عه مگه روسیه هم از این تعهدات داشت؟
    • حجت IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 0
      دوتاییشون تعهد داشتن. یا مثلا تعهد داشتن ماهواره های جاسوسی شون بتونه از مراکز خاص طرف مقابل عکس بگیره. برای همین گورستان طیاره های آمریکایی رو به اون شکل ساختن که روسها از جیکو پیکش با خبر باشند و بالعکس
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 0
      آره در مقابل تعهدات مشابه گاوچرونها!!!
  • CA ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    "مسکو تأکید کرده شرایط مطرح‌شده از سوی واشنگتن «باعث ایجاد مزایای یکجانبه برای ایالات متحده شده و فدراسیون روسیه را از حق انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کنند." جالبه که یک: امریکا با همه همین طور طلبکار و یکجانبه برخورد میکنه. دو: تمام همین کشورهایی که با ما مذاکره هسته ای میکنن، مثل روسیه، به خودشون که میرسه اصلا زیر بار تعهدات یک طرفه نمیرن، حالا از ما میخوان برجام رو امضا کنیم. به امید ساخت سلاح هسته ای و بستن دهان همه قدرتهای اتمی دنیا
  • DE ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک دو طرف بایستی از ۱۵۵۰ تجاوز نکند. خب راه حلش خیلی آسونه روسیه ۳۳۳ کلاهک اتمی بده به ایران و برای خودش ۳۳۳ تا بسازه باز تعداد کلاهک هسته ای بین گاوچرانها و تزار همون ۱۵۵۰ نا میمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس