1

قرار نیست رئیس‌جمهور از پشت شیشه دودی اتومبیل خود با تشریفات اوضاع جامعه را رصد کند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

***********

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی روزنامه‌های کشور به استقبال عزاداری سرور و سالار آزادگان جهان رفته‌اند. کربلا سرزمینی است به پهنای همه سرزمین‌ها وعاشورا، روزی است به درازای همه روزها، کربلا آغاز راه است و عاشورا، شروع ماجرای حسین ما...

در تهران یاران عاشورایی حاج قاسم سلیمانی روی دوش مردم تشییع شدند، روزنامه همشهری در گزارشی نوشته است، از کربلای خان‌طومان برایمان میهمان آمده است؛ میهمانانی با رنگ و بوی شهدای کربلا؛ شهدای مظلومی که ۵سال است چشم به راه آمدن‌شان بودیم و انگار قسمت بود در محرم به سرزمین مادری‌شان برگردند تا حال و هوای شهرمان را کربلایی کنند. حسین‌جان آنها عاشقانی بودند که ناف‌شان را به عشق تو بریدند، در مکتب تو قد کشیدند، عشق ارباب‌شان را در دل پروراندند و برای دفاع از حرم ناموست کیلومترها دور از خانه و کاشانه با دشمنان جنگیدند و در غربت شهید شدند.

رئیس‌جمهوری که پشت به تشریفات است و رو به مردم/ با جرایم مسلح سازمان‌یافته چه کنیم؟

حالا نوبت ماست تا در نخستین پنجشنبه ماه محرم تمام قد دربرابر رشادت‌ها و مظلومیت‌شان به احترام به خیابان‌های پایتخت بیاییم، به نشانه ارادت دست بر سینه‌های پرخون‌مان بگذاریم و زمزمه‌کنان بگوییم «اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَینِ وَ عَلی عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَینِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَینِ»... سلام بر تو ‌ای سردار بی‌سر و چهار شهید همراهت که عشق را خوب به تصویر کشیدید.

رئیس‌جمهوری که پشت به تشریفات است و رو به مردم/ با جرایم مسلح سازمان‌یافته چه کنیم؟

یک سال پس از آغاز به کار دولت کارنامه دولت همچنان روی میز قضاوت رسانه‌ها قرار دارد.

روزنامه اعتماد ارگان رسانه‌ای نزدیک به حزب اعتماد ملی با تیتر «همه وعده‌های رئیسی» نوشته است:

یکی از بخش‌های مهمی که دولت مانور فراوانی بر روی آن می‌دهد، توفیقی است که دولت در زمینه مهار پاندمی کرونا داشته است. بر اساس گزارشی که ایرنا خبرگزاری رسمی دولت منتشر کرده است، نتایج یک نظرسنجی ملی نشان می‌دهد ۷۳ درصد مردم عملکرد دولت سیزدهم در مقابله با کرونا را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده‌اند. تلاش‌هایی که نهایتا باعث شد نرخ تلفات کرونا در اواخر  سال۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ به پایین‌ترین میزان خود برسد و آرام آرام ایرانیان نیز، روزهای بدون فوتی کرونا را تجربه کنند. هرچند این روند با آغاز تیرماه و خیزش سویه پنجم کرونا تغییر کرد و هم آمارهای ابتلا و هم آمارهای فوتی افزایش پیدا کرد، اما به‌طور کلی می‌توان نمره قبولی به فعالیت‌های دولت در زمینه مهار کرونا داد.

رئیس‌جمهوری که پشت به تشریفات است و رو به مردم/ با جرایم مسلح سازمان‌یافته چه کنیم؟

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد نیز با تیتر پشت به تشریفات و رو به مردم کارنامه دولت و قوه قضائیه را ستوده است، این روزنامه نوشته است:

ابراهیم رئیسی وقتی قبول کرد که با انتخاب مردم رئیس جمهور شود که این مملکت حوادث زیادی را پشت سر گذاشته و یا حتی با آن روبه رو بود و رئیسی برای آرام کردن آن حداقل تا پایان دوره اول ریاست جمهوری اش وقت می‌خواهد.

یکی از خصیصه‌های بارز رئیسی که باعث می شود در نهایت مردم به او اعتماد داشته باشند این است که خودش را در هیچ حادثه ای از مردم جدا نمی داند و از نزدیک مشکلات مردم را لمس می‌کند.

رئیسی به استفاده از نیروهای متخصص اعتقاد دارد و کمتر می بینیم که به صرف آشنایی کسی را در مقامی به کار گرفته باشد و اکثر متخصصان می‌گویند مردم در این برهه از زمان اگر صبوری به خرج بدهند حتما و قطعا خواهند دید که سیاست‌های دولت سیزدهم که با مشورت متخصصان به کار گرفته شده است چه در اقتصاد و چه در معاشرت های دیپلماتیک نتیجه های خوبی برای کشور خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری که پشت به تشریفات است و رو به مردم/ با جرایم مسلح سازمان‌یافته چه کنیم؟

این روزنامه در ادامه نوشته است:

سیاست های رئیسی همه و همه یک رویکرد خیلی مهم در اقتصاد دارد و آنها نگران وضعیت معیشتی قشر ضعیف مملکت بودن است او همواره تلاش کرده در سیاست های اقتصادی مردم را لحاظ کند که در چند سال اخیر سفره هایشان کوچک و کوچک تر شده است. مسلم است که رئیس یک دولت باید جسور باشد و در مواقع بحرانی جرات گرفتن تصمیمات سخت را داشته باشد و با شجاعت تبعات آن را بپذیرد که تا اینجای کار ابراهیم رئیسی جسارتی به خرج داده است که حداقل در دولت های قبل شاهد آن نبودیم و نمونه بارز این شجاعت را در حذف ارز ترجیحی که موجب فساد بود را دیدیم. حضور روسای قوه قضائیه و مجریه بدون تشریفات در میان مردم الگویی برای سایر مسئولان و مدیران خواهد بود که خود را از جنس مردم بدانند.

در حالی که دو روزنامه صاحب‌نام در جبهه اصلاحات عملکرد دولت را تحسین کرده‌اند روزنامه آرمان امروز از قول عرب سرخی از عناصر فتنه آفرین در سال ۸۸ نوشته است:

امروز همه نهادهای کشور تحت‌نظر افراطیون جریان اصول‌گرایی است. همچنین نهادهای حاکمیتی اعم از صدا و سیما، نهادهای نظامی، قوه‌قضاییه، بنگاه‌های اقتصادی و ... هم با این ترکیب تشکیل شده‌اند. در دو انتخابات گذشته برای تعیین نمایندگان مجلس یازدهم و رئیس دولت سیزدهم با اتخاذ تدابیری حتی نامزدهای مستقل هم رد صلاحیت شدند که اساسا امید مردم برای اصلاح ساختار و تحقق مطالبه‌های‌شان کمرنگ شد.

رئیس‌جمهوری که پشت به تشریفات است و رو به مردم/ با جرایم مسلح سازمان‌یافته چه کنیم؟


آفتاب یزد در گزارش خود به این ادعای عجیب از سوی جریان اشراف گرا و دور از مردم  پاسخ داده و نوشته است رئیسی بر خلاف دولت‌های قبلی امید را در دل مردم زنده کرده است: رئیسی در کنار جاده بدون تشریفات ایستاد و به حرف مردم گوش داد. رئیسی حتی در مناطقی که نتوانست حضور پیدا کند هنگام نیمه شب به شکل تلفنی جویای حال مردم شد و این حرکت نشان داد که او قرار نیست از پشت شیشه دودی اتومبیل خود با تشریفات اوضاع جامعه را رصد کند. این حرکت مردم را به آینده امیدوار کرده است.

با اقدامات مسلحانه چه کنیم؟

روزنامه جوان طی یادداشتی با عنوان نگرانی از بروز جرایم مسلحانه نوشت: مسلحانه شدن جرایم، اتفاقی ناگوار است که فضای عمومی کشور را در بر گرفته و هر روز که می‌گذرد بر دامنه آن اضافه می‌شود.

استفاده از سلاح برای رسیدن به اعمال مجرمانه از یک‌سو امکان موفقیت مجرمان را بیشتر می‌کند و از دیگر سو منجر به گسترده شدن دامنه وحشت و به خطر افتادن امنیت عمومی می‌شود. امکان دسترسی به اسلحه از چند سال قبل و همزمان با بروز جنگ در کشورهای همسایه شرقی و غربی فراهم شد. نبود نظارت در مرزها، شرایطی را فراهم کرد تا قاچاق سلاح به داخل کشور به راحتی صورت گیرد، به طوری که در حال حاضر این امکان برای دنبال‌کنندگان سلاح فراهم شده که بتوانند اسلحه مورد نیازشان را از سایت‌های خرید کالا سفارش دهند.

رئیس‌جمهوری که پشت به تشریفات است و رو به مردم/ با جرایم مسلح سازمان‌یافته چه کنیم؟

در این این یادداشت آمده است:

قانون برای بسیاری از موارد غیرمجاز مثل خرید و فروش مواد مخدر مجازات سخت در نظر گرفته است، اما آسیب‌های ناشی از مواد مخدر نشان می‌دهد راهکارهای قانونی نتوانسته مانع از بروز این دسته از اعمال مجرمانه شود. در حال حاضر استفاده از سلاح در بروز اعمال مجرمانه هر روز بیشتر می‌شود؛ بنابراین کسانی که در حوزه تصمیم‌گیری دخالت دارند نباید امیدوار باشند موارد در نظر گرفته شده در قانون بتواند جلوی بروز این دسته از جرائم را بگیرد، به همین خاطر باید به وظایف پیشگیرانه خود در این باره عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    9 5
    وعده های رئیسی
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      3 3
      وعده های صادق بود و هست ولی متاسفانه چون این دولت از نظر رسانه وضع بسیار نامطلوبی دارد و جریان تحریف درحال وارونه نمایی از کارهای خوبی است که در این دولت انجام شده
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 1
      باتوجه به اصرار غرب در وین به پیش نویس بی فایده ۶ماه قبل و پیش بینی عدم پذیرش آن توسط ایران، باید دستگاههای امنیتی و قضایی از الان برای تلاطم بازار ارز توسط عوامل جریان غربگرا و رانتساز در هفته آینده آماده بوده و آنها را شناسایی و سرکوب کنند. و الا موج جدید گرانی رخ می‌دهد. هشدار!
  • كريم IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    10 4
    براي مبارزه با جرائم مسلح سازمان يافته بهترين روش، شليك مستقيم و مبارزه با عمّال فساد و تبهكاران و محاربين است.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 1
    خخخ حيف
    • فریبرز US ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      چی حیف؟
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    7 6
    رییس جمهور دقیقا کجا رو به مردم است
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      3 2
      لیاقت شما همان رییس جمهوری است که در اوج بحران کرونا و مرگ و میر مردم اطرافیانش هم بابت تکان نخوردنش از صندلی ریاست جمهوری نگران زخم بستر گرفتنش شده بودند
    • ایرانی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      3 2
      دقیقاً همونجاهایی که شما افساد طلبها پشت به مردم و در حال تعظیم به کدخدا بودید تا کرامتی کرده و مشکلاتتان را حل کند!
    • ما مردم شریف ایران IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      2 2
      همه جا
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    2 2
    از نظر واقع زنانه روزنامه آفتاب تشکر می کنیم.
  • فرزاد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    4 0
    این جوری که من در اجتماع و محله خودمان میبینم متاسفانه ناامنی بسیار زیاد است و مجرمین اعم از فروشندگان مواد مخدر و معتادان و دزدان روز به روز بیشتر میشوند و روز به روز گستاختر و خشن تر میشوند و مردم واقعاً از دست این سه ضلع نا امنی و ضلع چهارم که مالخرها و ضایعاتیها هستند شب و روز در عذاب هستند قوانین فعلی اصلاً جوابگو نیست من عاجزانه از قانون گذاران مجلس و قوه قضائیه و نیروهای انتظامی التماس میکنم برخورد بسیار جدی تری با این اراذل داشته باشند، زیرا امنیت حق طبیعی و شرعی مردم است
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    4 1
    عاملان اعمال مجرمانه مسلحانه را باید یکجا اعدام کرد
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    3 2
    خداقوت به رییسی
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    2 0
    همش تقصیر دولت قبلیه
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    4 1
    از روزنامه ارمان واعتماد بوی نفاق ودورنگی می اید
  • جابر IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 1
    درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس