کد خبر 140444
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲

خطیب نمازجمعه امروز تهران ‌روزه ماه مبارک رمضان را وسیله افزایش مقاومت انسان در مقابل گناه برای بقیه ایام سال ذکر کرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، آیت‌الله محمد امامی کاشانی خطیب امروز نمازجمعه تهران در خطبه اول نمازجمعه با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و ایام روزه‌داری مؤمنان گفت: همه عزیزان و همه نمازگزاران را به تقوا و ورع دعوت می‌کنم چراکه ماه مبارک رمضان ماه تقوا و ورع است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم روزه به صبر تشبیه شده است، افزود: درباره دلیل اینکه در آیات قرآن کریم روزه به صبر تشبیه شده است، تمام مفسرین عقیده یکسانی دارند.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: روزه در ایام روزه‌داری خود مبطلاتی دارد که بخشی از آن ظاهری و بخشی دیگر از آن باطنی است.

ایت الله امامی کاشانی ادامه داد: مبطلات ظاهری عبارت است از نخوردن آب و غذا و بقیه مسائلی که باید به آن توجه شود و مبطلات باطنی عبارتند از دل صاف و پاکیزه و رعایت حقوق مردم، اگر مبطلات ظاهری رعایت نشود، روزه در ظاهر باطل می‌شود و در صورت عدم رعایت مبطلات باطنی روزه از روح و کالبد باطنی آن جدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان انسان به خاطر احترام این ماه مبارک در مورد برخی از آنها منع شده است، گفت: آب خوردن و غذا‌خوردن در بقیه ایام سال مجاز و جایز است اما در ماه مبارک رمضان سبب می‌شود تا در انسان در مقابل گناه مقاومت ایجاد شود.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد:‌ این مقاومت انسان را کمک می‌کند تا در بقیه ایام سال در مقابل گناهان مقاومت کند و این صبر کمک می‌کند انسان در برابر ناملایمات بایستد.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه بخشی از این تمرین و مقاومت بحث ظاهری آن و بخش دیگری بحث باطنی آن است، گفت: بحث باطنی آن این است که انسان در برابر ماه مبارک رمضان و در برابر قانون خدا قرار می‌گیرد و ماه مبارک رمضان در حقیقت سبب استحکام و مقاومت انسان می‌شود.

وی افزود: کسی که در مقابل قوانین خدا بایستد، تصویر قوانین خدا و روزه در دلش خواهد افتاد.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: زمانی که انسان تصویر خداوند و روزه را در دل خود می‌بیند، می‌تواند دست از گناه بکشد. جوانی که در این ماه مبارک دست از گناه برمی‌دارد، همه بر او آفرین می‌گویند.

آیت الله امامی کاشانی در ادامه سخنان خود با اشاره به بخشی از مثنوی معنوی و داستانی در خصوص نقاشان رم و چین و مسابقه این دو گفت: در این داستان به برنده شدن نقاشان رومی با صیقل دادن ایوان‌ها و دیوارهای اتاقی که در اختیار آنها قرار گرفته است، اشاره می‌شود و ما نیز باید روح خود را صیقل دهیم تا این زیبایی در دل ما اثر بگذارد.

وی افزود: ما باید خودمان را در مقابل روزه و حکم الهی قرار دهیم تا این قوانین در روح ما اثر بگذارد.

خطیب امروز نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضربت خوردن حضرت علی (ع) و روایت جرج جرداق نویسنده مسیحی از لحظات زندگی آخر ایشان ادامه داد: زمانی که ابن ملجم را در مقابل ایشان حاضر کردند، حضرت فرمودند که از آب و غذایی که خود می‌خورید، به او بدهید و او را بر بستری نرم‌تر از بستر خود قرار دهید.

آیت الله امامی کاشانی ادامه داد: ایشان با این رفتار خود تمام دنیا را در مقابل خود شرمنده کرده است.

وی در پایان افزود: امیدوارم تمام ما بتوانیم از این ماه مبارک برای استفاده بیشتر بهره ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس