کد خبر 1404318
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
ژائو لیجیان

سخنگوی وزارت خارجه چین نتیجه دادن مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران را در گرو اقدامات آمریکا دانسته است.

به گزارش مشرق، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه نتیجه‌بخش بودن مذاکرات رفع تحریم‌های ایران را در گرو پاسخ مثبت آمریکا به درخواست‌های مشروع ایران دانست.

لیجیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکرات از ماه مارس متوقف شده است گفت: «مذاکرات برای از سرگیری پایبندی به برجام در مقطعی حیاتی است. طرف‌های ذی‌نفع بایستی به مسیر گفت‌وگو پایبند باشند و تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به جمع‌بندی در خصوص مسائل باقی‌مانده افزایش دهند.»

وی اضافه کرد: «آمریکا به عنوان طرفی که این بحران هسته‌ای را رقم زد بایستی کاملاً سیاست اشتباه فشار حداکثری را اصلاح کند و به درخواست‌های مشروع و منطقی ایران پاسخ دهد. این اقدام کمک خواهد کرد مذاکرات در زمان کوتاه، نتیجه بدهند.»

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها هفتم و هشتم تیرماه در دوحه برگزار شد. در این گفت‌وگوها ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام رایزنی کردند.

آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    دم چین گرم، احسنت!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس