کد خبر 1403668
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
نماز جمعه

در رأس مأموریت‌های ائمه‎جمعه برای حفظ و بازتولید قدرت نرم نظام، با توجه به جنگ شناختی دشمنان، باید به «جهاد تبیین» اشاره کرد.

به گزارش مشرق، مصطفی قربانی؛ کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

مقام معظم رهبری در دیدار ائمه‌جمعه سراسر کشور (۵/۵/۱۴۰۱)، نمازجمعه را در سلسله قدرت نرم نظام اسلامی، حلقه‌ای بسیار مهم و فریضه‌ای استثنایی دانستند و تأکید کردند: «امام‌جمعه سخنگوی انقلاب اسلامی است و یکی از وظایف اساسی او بازتولید مفاهیم معرفتی و مبانی انقلابی و پاسخگویی به شبهات با زبان روز و تبیین مستدل آنها و رفتار پدرانه با همه است.»

نمازجمعه به‎عنوان رکنی از سلسله قدرت نرم نظام، دارای ۲جزء مهم ساختار و کارگزار (عامل) است. جزء ساختاری مشخص بوده و در این میان جزء کارگزاری، شخص امام جمعه مهم‌ترین رکن محسوب می‌شود که اساسی‌ترین وظیفه آن، بازتولید قدرت نرم نظام به‎منظور حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی آن است. برای این منظور نیز به‎نظر می‌رسد که با توجه به جایگاه نمازجمعه و ائمه‎جمعه، مهم‌ترین نکته برای تأمین این مهم، همان «رفتار پدرانه داشتن با همه» است. این موضوع به چند دلیل اهمیت اساسی دارد:

۱-در نمازجمعه، همانگونه که رهبرمعظم انقلاب هم اشاره کردند، قشرها و سلایق مختلف حضور دارند و همین امر گویای ضرورت داشتن رفتار پدرانه ائمه‎جمعه با همه است.

۲-جایگاه نمازجمعه و ائمه‎جمعه، جایگاهی صرفاً حکومتی نیست، بلکه این جایگاه و مجریان آن، درعین آنکه نماینده ولی‎فقیه محسوب می‌شوند، اما نماینده افکارعمومی و مطالبه‌گر خواسته‌ها و مسائل عمومی حوزه مأموریتی خود نیز هستند؛ بنابراین امام‎جمعه باید با رفتار پدرانه با همه، زمینه‌های «جذب حداکثری» را فراهم آورد تا بهتر، بیشتر و دقیق‌تر در جریان مسائل مختلف جامعه باشد و مردم بتوانند با سهولت با او ارتباط داشته باشند.

۳- امام جمعه سخنگوی انقلاب و نظام محسوب می‌شود و با توجه به ماهیت مردمی انقلاب و نظام، جهت‌گیری‌ها و رفتار او باید مردمی و مردم‌مدار باشد؛ به همین دلیل است که رهبری معظم انقلاب، ائمه‌جمعه را به داشتن «سلوک مردمی» توصیه کردند.

۴-حفظ و بازتولید قدرت نرم نظام، به‎عنوان یکی از اساسی‌ترین مأموریت‌های ائمه‎جمعه ایجاب می‌کند که با داشتن سلوک مردمی و رفتار پدرانه با همه، به‎ویژه نسل جوان، آنها را حول محور ارزش‌های انقلاب و نظام گردهم آورند. این موضوع در ارتباط با نسل جوان، اهمیت دوچندان دارد؛ زیرا اکنون که بنا به دلایل مختلف، کشور در آستانه‌ یک‌گذار گسست‌آور نسلی قرار دارد، با تقویت ارتباط با نسل جوان باید تلاش کرد که این گسست تبدیل به ادغام نسل جوان در فرهنگ پویای اسلامی، انقلابی و ملی شود. به همین منظور است که ضرورت دارد ائمه‎جمعه با فضاها و ادبیات نو آشنا باشند تا به‎راحتی بتوانند با جوانان ارتباط بگیرند.

۵- بحث دیگر در این زمینه که رهبری‎معظم انقلاب در ذیل سرفصل «محتوای خطبه‌های نمازجمعه» به آن اشاره کردند، «پرچمداری گفتمانی» ائمه‎جمعه است؛ بدین معنا که آنها باید با نوآوری در تبیین مفاهیم معرفتی و انقلابی همچون عدالت، استقلال، آزادی، استکبارستیزی، مقاومت، حمایت از مستضعفین و... زمینه را برای هژمونی دیدگاه‌های غیرانقلابی و انحرافی محدود کنند.

۶-بالاخره در رأس مأموریت‌های ائمه‎جمعه برای حفظ و بازتولید قدرت نرم نظام، با توجه به جنگ شناختی دشمنان، باید به «جهاد تبیین» اشاره کرد. در این زمینه مبرهن است که به سبب جایگاه رفیع نمازجمعه و ائمه‌جمعه آنها باید همانند همیشه از پیشگامان تبیین دقیق، انقلابی، صریح و صادقانه واقعیت‌های مرتبط با کشور باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس