کد خبر 1403453
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱

آنچه قبل از سفر به شهر مقدس کربلا باید بدانید

کربلا یکی از مقدس‌ترین شهرهای شیعیان است. در جنگ کربلا، امام حسین (ع) نوه پیامبر اسلام (ص) و امام سوم شیعیان به شهادت رسید. برای ادای احترام به امام حسین (ع)، مسلمانان شیعه هر ساله در زیارتی به نام اربعین به زیارت امام حسین مشرف می‌شوند. بنابراین کربلا و نجف یکی از بزرگترین جاذبه‌های کشور عراق هستند. کربلا برای ما ایرانیان بعد از مکه، یکی از مقدس‌ترین مکان‌های زیارتی است. خیلی از ایرانیان علاقمند به سفر به این شهر زیارتی هستند. با ما در این مقاله از سفرمارکت هر آنچه که لازم است قبل از سفر به کربلا بدانید را برای شما توضیح می‌دهیم.

معرفی کربلا

کربلا شهری در مرکز عراق است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد و در چند مایلی شرق دریاچه میل که به دریاچه رزازه نیز معروف است، واقع شده است. کربلا مرکز استان کربلاست و جمعیت آن حدود هفتصدهزار نفر تخمین زده می‌شود.

این شهر که بیشتر به عنوان محل نبرد امام حسین (ع) و دشمنانش در سال ۶۸۰ میلادی و حرم ایشان و حضرت عباس (ع) شناخته می‌شود، مانند مکه، مدینه و بیت‌المقدس برای شیعیان شهر مقدسی به شمار می‌رود. ده‌ها میلیون مسلمان شیعه دو بار در سال از این مکان دیدن می‌کنند. به همین دلیل است که این شهر از نظر تعداد زائران سالانه با مکه و مشهد رقابت می‌کند. سالانه میلیون‌ها شیعه شهادت حسین بن علی را گرامی می‌دارند. بالغ بر 8 میلیون زائر برای زیارت عاشورا (روز دهم ماه محرم) که مصادف با سالگرد وفات امام حسین (ع) است، به کربلا مراجعه می‌کنند، اما رویداد اصلی در این شهر اربعین (چهلمین روز پس از عاشورا) است که تا آن زمان نزدیک 30 میلیون نفر از قبور بازدید می‌کنند. بیشتر زائران از سراسر عراق و بیش از ۵۶ کشور از جمله ایران با پای پیاده به این مقصد سفر می‌کنند.

حرم امام حسین (ع)

حرم امام حسین (ع)، مسجد و محل دفن حسین بن علی، سومین امام شیعیان اسلام در شهر کربلای معلی است. این بنا در نزدیکی محل شهادت او در جنگ کربلا در سال ۶۸۰ میلادی قرار دارد. مانند مکه، مدینه و مشهد، بسیاری از افراد در این شهر به زیارت می‌پردازند. سالانه میلیون‌ها زائر برای زیارت عاشورا و روز اربعین که مصادف با بزرگداشت وفات امام حسین (ع) است به این شهر سفر می‌کنند.

سفر به کربلا با هواپیما

یک فرودگاه اختصاصی جدید در کربلا در دست ساخت است که احتمالا تا چند ماه دیگر افتتاح می‌شود. در حال حاضر نزدیکترین فرودگاه به کربلا برای تهیه بلیط کربلا، فرودگاه بزرگ بین‌المللی در بغداد است.

آنچه قبل از سفر به شهر مقدس کربلا باید بدانید

حرم حضرت عباس (ع)

حرم حضرت عباس (ع) بارگاهی است که در نزدیکی بارگاه امام حسین در کربلای معلی واقع شده است. حضرت اباالفضل برادر امام حسین (ع)، پرچمدار او در جنگ کربلا و رئیس کاروانیان او بود. این زیارتگاه مورد احترام خاص شیعیان است که همه ساله در ماه محرم به جای دیگر ایام سال از آن بازدید می‌کنند.

اثرات زیست‌محیطی در طول سال‌ها باعث تغییر مسیر رودخانه فرات شده است. نزدیک به ۱۴۰۰ سال پس از جنگ کربلا، رودخانه از روی قبر عباس می‌گذرد و آن را احاطه می‌کند. می گویند فرات اکنون به عباس (ع) رسیده است.

بین الحرمین

بین‌الحرمین، منطقه‌ای است بین حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) که ۳۷۸ متر با یکدیگر فاصله دارند. گفته می‌شود که این منطقه دقیقاً محل وقوع جنگ کربلا است.

در گذشته، این منطقه فضای خالی بین‌الحرمین نبود. بلکه به یک خیابان اصلی و تعدادی کوچه با ساختمانهای مسکونی و تجاری تقسیم شده بود. در زمان بعثی‌ها ساختمان‌های بین‌الحرمین تخریب شد و منطقه‌ای که امروزه به نام بین‌الحرمین معروف است شکل گرفت. پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، مدیریت حرمین شریفین پروژه توسعه بیشتر منطقه و همچنین حرم‌ها را برای تشکیل یک محوطه بزرگ واحد برای عتبات عالیات کربلا آغاز کرد.

آیا کربلا برای سفر مکان امنی است؟

به احتمال زیاد این سوال را همیشه عاشقان امام حسین (ع) که دوست دارند به کربلا بیایند می‌پرسند. دلیل مطرح کردن این سوال این است که همیشه افراد دغدغه امنیت و تضمین سلامت خود را در هر سفری دارند.

کربلا امن‌ترین شهر عراق است که زائران زیادی از کشورهای مختلف دنیا مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایران، پاکستان، سوئد و ... به این شهر می‌آیند.

این روزها میلیون‌ها زائر از خارج از عراق به زیارت امام حسین (ع) (برای زیارت اربعین) می آیند. البته در دوران پاندمی کرونا، کربلا به دلیل شیوع این بیماری پذیرای زائران نبود.

به طور کل باید بگوییم در حال حاضر کربلا شهری نسبتاً امن است و سفر نسبتاً ایمن است. در سال‌های اخیر سطح جرم و جنایت در این شهر کاهش یافته است. خطر حمله در کربلا بسیار کم است و می‌توانید در طول اقامت خود احساس امنیت کنید.

حمل و نقل در کربلا چگونه است؟

اکثر مسافران با اتوبوس یا ماشین شخصی وارد شهر می‌شوند زیرا شهر هنوز فرودگاه فعالی ندارد. به دلیل اهمیت مذهبی کشور عراق، شهرهای سراسر این کشور دارای اتوبوس‌های منظم هستند. ورودی شهر به خوبی محافظت می‌شود و بازرسی به شدت روی هر خودرویی که وارد شهر می‌شود نظارت می‌کنند. برای علاقمندان به تهیه بلیط قطار هر هفته یک یا دو قطار از بغداد و بصره به کربلا می‌رود. قطارهای اضافی در مناسبت‌های خاصی مانند اربعین در دسترس هستند.

محدوده مرکز شهر بسته شده و ورود وسایل نقلیه به محدوده ۱٫۵ کیلومتری اطراف عتبات عالیات به جز برای حفظ امنیت، پرسنل و اهالی حرم ممنوع است. افرادی که با خودروی شخصی می‌آیند،‌ باید ماشین خود را در پارکینگ بگذارد و یا از طریق اتوبوس‌های حرم مطهر به سمت حرم حرکت کنند. افراد می‌توانند به صورت پیاده نیز این مسیر را طی کنند.

نکاتی که برای جلوگیری از بیماری باید رعایت شود:

 برای جلوگیری از بیمار شدن یا سرایت بیماری به دیگران در حین سفر به خصوص برای اقامت در هتل خارجی، این نکات را رعایت کنید:

  • دست‌های خود را اغلب بشویید، به خصوص قبل از غذا خوردن.
  • اگر آب و صابون در دسترس نیست، دست‌ها را با ضدعفونی کننده دست (حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل) تمیز کنید.
  • به چشم، بینی یا دهان خود دست نزنید. اگر نیاز به لمس صورت خود دارید، مطمئن شوید که دستانتان تمیز هستند.
  • هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با دستمال یا آستین خود (نه دستان خود) بپوشانید.
  • سعی کنید از تماس با افراد بیمار خودداری کنید.
  • اگر بیمار هستید، در خانه یا در اتاق هتل خود بمانید، مگر اینکه به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشید.

آب و هوا در کربلا چگونه است؟

احتمال روزهای بارانی در دسامبر، نوامبر، ژانویه بالاتر است. در بهمن ماه، اسفند و فروردین هوا نسبتا صاف و آفتابی است. در پاییز نیز احتمال بارندگی ۱۰ درصد و احتمال وزش باد شدید ۴ درصد است. هوا در تابستان در کربلا بسیار گرم است. به خصوص در مرداد ماه،‌ هوا گرمتر می‌شود. (۴۵ درجه سانتیگراد / ۱۱۳ درجه در روز و ۲۷ درجه سانتیگراد / ۸۰ درجه سانتیگراد در شب).

نحوه اخذ ویزای کربلا

بسته به هدفی که برای سفر به کربلا دارید، ویزاهای گوناگونی صادر می‌شود. غالبا ویزاها برای زائران به دو دسته فردی و گروهی تقسیم می‌شود.

ویزای گروهی مخصوص افرادی است که در قالب کاروان و گروه به این شهر سفر می‌کنند. اعتبار این ویزا ۳ ماه است و افراد کاروان حداکثر تا ۱ ماه می‌توانند در کربلا ساکن باشند. وظیفه اخذ این ویزا نیز بر عهده مسئول کاروان است،‌ بدین صورت که مسئول مدارک و مشخصات همه افراد را دریافت می‌کند و در سایت samah.haj.ir آنها را ثبت نام می‌کند. بعد از آن سایر اقدامات توسط وی انجام می‌شود.

ویزای انفرادی مخصوص افرادی است که می‌خواهند به صورت انفرادی به کربلا سفر کنند. شرایط این ویزا نیز مانند ویزای گروهی است. تنها تفاوتش این است که افراد به صورت انفرادی مدارک خود را به کارگزاری امور زیارتی تحویل می‌دهند و پس از تاییدات ویزای آنها صادر می‌شود.

آنچه قبل از سفر به شهر مقدس کربلا باید بدانید

کلام آخر

مظلومیت و حقانیت امام حسین (ع) برای همه شیعیان آشکار است. هر ساله میلیون‌ها مسلمان و عشاق امام سوم شیعیان به منظور زیارت بارگاه ملکوتی این امام شهید،‌ به شهر کربلا سفر می‌کنند. کربلا یکی از مکان‌های مذهبی مورد علاقه ایرانیان است،‌ بنابراین تقاضای سفر به این شهر مقدس همواره بالاست. در این مقاله از سفر مارکت که پلتفرم دوستداران انواع تور و تهیه بلیط و اقامتگاه آنلاین است، تلاش کردیم نکات و اطلاعاتی را قبل از سفر به کربلای معلی به شما توضیح بدهیم.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس