نقدی بر دفاع "قلعه‌نویی" از قرارداد ۲۰ میلیاردی فوتبالیست‌ها؛ عدالت در مسلخ زیاده‌خواهان

در حالی قلعه‌نویی روز گذشته در صحبت‌هایی از قرارداد ۲۰میلیاردی فوتبالیست ها دفاع کرد که چنین موضع گیری‌هایی سنخیتی با ژست‌های عدالت گرایانه او در سال‌های اخیر ندارد.

به گزارش مشرق، ژست مردمی می‌گیرند، سنگ مردم را به سینه می‌زنند اما وقتی وقتی پای عمل به میان می‌آید توخالی بودن ادعاهایشان ثابت می‌شود، مانند برخی از جماعت از فوتبالی که وقتی پای پول و قراردادهای میلیاردی‌شان در میان باشد، چشم روی همه حرف‌های قبلی شان درباره عدالت می‌بندند و خودشان را بر حق می‌دانند، حتی طلبکار هم می‌شوند.

قلعه‌نویی سرمربی گل‌گهر نمونه چنین افرادی است، مربی که حرف و حدیث‌های زیادی درباره رقم نجومی قراردادش با تیم مسی به گوش می‌رسد، به همین خاطر جای تعجبی ندارد که او حامی پرداخت‌های میلیاردی از بودجه دولتی به فوتبالی‌ها شود. صحبت‌های دیروز این مربی را باید در همین راستا تحلیل کرد، جایی که می‌گوید:«زمانی که در فوتبال یک میلیارد تومان دستمزد می‌گرفتید می‌رفتید با آن در خیابان ولنجک یک خانه ۲۰۰ متری می‌گرفتید این مال ۱۰ -۱۲ سال پیش است. اما اکنون بازیکن ۲۰ میلیارد دستمزد می‌گیرد اما آن خانه را نمی‌تواند بخرد.»

بیشتر بخوانید:

شفافیت مالی؛ گمشده فوتبال کشور/ ولخرجی باشگاه‌های ایرانی از جیب مردم

واکنش و موضع‌گیری برخی اهالی فوتبال نسبت به انتقادهایی که درباره قراردادهای بی‌ضابطه چند ده میلیاردی شده است را باید در همین چارچوب دید. به خصوص که فوتبال در حالی آماده شروع فصل جدید لیگ برتر می‌شود که قرارداد فوتبالیست‌ها و مربیان افزایش چند برابری داشته است تا جایی که حتی یک بازیکن معمولی بدون داشتن یک بازی ملی، قراردادی نزدیک به ۲۰ میلیارد برای یک فصل امضا کرده است.

در حالی برای فصل جاری قراردادهای فوتبال افزایش چند برابری را شاهد است که سفره مردم به واسطه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها سال به سال کوچکتر می‌شود، با این حال فوتبالی‌ها با وجود اینکه از بودجه عمومی کشور و دولتی استفاده می‌کنند، به رغم همدردی‌های مجازی و ظاهری‌شان در شبکه‌های اجتماعی که گویا تنها برای چشم مردم است، در عمل راهشان را سایر مردم جدا کرده‌اند و خودشان را تافته جدابافته می دانند و نمی‌خواهند در ریاضت اقتصادی که مردم می‌کشند، خودشان را شریک کنند.

فوتبالیست‌ها و مربیان به بهانه افزایش چند برابری قیمت ارز و سایر هزینه‌ها نسبت به سال گذشته خواهان قراردادهای سه برابری شده‌اند و در این راه نکته قابل تامل نه نگفتن مدیران باشگاه‌های دولتی فوتبال به زیاده خواهی‌هایی است که از سوی برخی فوتبالیست و مربی صورت می‌گیرد تا جایی که شنیده می‌شود بازیکنی که تا سال گذشته قرارداد سیصد میلیونی داشته است، برای سال جدید خواهان سه میلیارد شده است، یک افزایش ده برابری!

البته توجیه اهالی فوتبال برای درخواست چنین رقم‌های غیرمتعارف و زیاده خواهانه‌ای این است که در همه جای دنیا، فوتبالیست‌ها گران‌ترین قراردادها را دارند و نسبت به سایر بخش‌های جامعه زندگی مرفه‌تری دارند. جماعت فوتبالی البته به این نکته اشاره نمی کنند که اگر در فوتبال دنیا، فوتبالیست‌ها بالاترین قراردادها را نسبت به سایر ورزش‌ها دارند، این هزینه از جیب دولت و مردم پرداخت نمی شود و فوتبال در این کشورها دولتی نیست.

این در شرایطی است که در ایران فوتبال کاملا دولتی است و به جز چند باشگاه محدود، اکثر باشگاه‌ها وابسته به بودجه دولتی هستند و قراردادهای فوتبال از بیت المال و جیب مردم پرداخت می‌شود. به نوعی می‌شود گفت که فوتبالیست‌ها و مربیان کارمندان دولتی هستند و قراردادهای آنها نیز باید تابع شرایطی باشد که بر وضعیت جامعه حاکم است.

نمی شود قرارداد یک کارمند معمولی دولت با وجود افزایش سه برابری هزینه‌ها، تنها ده درصد افزایش پیدا کند اما از آن سو قرارداد فوتبالی‌ها که به نوعی دیگر کارمند و مواجب بگیر دولت محسوب می‌شوند، ۳۰۰درصد افزایش پیدا کند.

اگر فوتبال ایران در اختیار بخش خصوصی بود نمی‌شد زیاد به ریخت و پاش‌های باشگاه‌ها برای قراردادها ایراد زیادی گرفت اما وقتی باشگاه‌های فوتبال دولتی هستند و به صورت آشکار و پنهان از بودجه دولتی و بیت المال استفاده می‌کنند، بنابراین آنها نیز باید تابع شرایط اقتصادی کشور باشند.

به همین خاطر مربی ای مانند امیر قلعه نویی و نه هیچ فوتبالی دیگر که به صورت رسمی و غیر رسمی از بیت المال و بودجه عمومی حقوق دریافت می‌کند، نمی‌تواند خواهان افزایش نامعقول رقم قراردادش شود، هر وقت قرارداد یک کارمند معمولی دولت ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، فوتبالی‌ها که به نوعی دیگر کارمند دولت هستند، می توانند ادعای چندبرابرشدن قراردادهایشان را داشته باشد.

حال در شرایطی که قراردادها در فوتبال بدون توجه به شرایط کشور افزایش سرسام‌آوری داشته است، بهتر است جماعت فوتبالی حداقل زبان در کام بگیرند و به جای گرفتن ژست‌های پوشالی حمایت از مردم، سرشان به شمردن صفرهای قراردادهای نجومی‌شان باشد که از جیب مردم پرداخت می‌شود!

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رمضانی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    6 7
    قلعه نویی اعتبار لیگ برتر با پنج ستاره قهرمانی . بدخواهان زیادش دلیلی بر درستی راهش بوده . در راس تمام بدخواهانش هم فردوسی پور بدخواه استقلال بود که هیچگاه حریف شهامت گفتاری و رفتاریش نشد
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    5 3
    فوتبال حرفه ای در همه جای دنیا یک تجارت هست. پرتو مهدی طارمی رو میلیون یورو میخره و الان قیمتش رو به 20 میلیون یورو رسونده. رو بازیکنی سرمایه گزاری میکنن که میدونن براشون سود اور خواهد بود نه بازیکن های درپیتی که تو لیگ ایران با قیمت های نجومی به واسطه دلال ها معامله میشن و در طول فصل پاس گل هم نمیدن
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    3 0
    آقا ما که به آقای رئیسی دسترسی نداریم ، لطفا کسانی که با ایشون در ارتباط هستند ، بفرمایند که اگر می خواهید قدم بزرگی در جهت عدالت اجتماعی بردارید ، لطفا تمام باشگاه های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنید و پول را صرف ورزش همگانی کنید . ای که دست می رسد کاری بکن ....
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    3 1
    خصوصی شوند ، بعد هر غلطی می خواهند ، بکنند .
  • نیما IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    3 1
    آقای قلعه نویی بنده یک کارمند هستم با ماهی 6 میلیون حقوق و راضی نیستم فوتبالیستها و مربیان اینهمه پول مفت بگیرند
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      2 0
      البته آن قسمتی که از جیب مردم است .
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      1 0
      قلععه نویی این پول میلیاردی چکار میکنه
    • رمضانی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      1 0
      مشکل قلعه نویی . علی کریمی .علی دایی . یحیی گل محمدی . فرهاد مجیدی . علی پروین یا در حوزه سینما غولی چون مهران مدیرنیستند مشکل سیستم معیوب و فاسد مالی و عدم نظارت بردادوستد مالی حضراته
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 0
    این درست نیست به عده مفت خور بیت المال رو خالی کنن و تو این شرایط خیلی سخت اقتصادی که سفره مردم هر روز کوچیکتر از قبل میشه میلیاردها تومان از پول مردم رنج کشیده به تو جیب بازیکن ها و مربیان فوتبالی بده که هیچ خاصیتی ندارن حقوق کارمند ۱۰ درصد اضافه شده ولی تورم هزار درصد مردم ایران از شما درخواست اجرای عدالت دارند جای پول بیت المال جیب گشاد این آقایون نیست بلکه جاش سر سفره مردم مستضعف هست که کمرشون زیر این تورم خم شده مگه این فوتبال چه دستاوردی داشته چرا باید از جیب مردم مستضعف هزینش پرداخت شه همین پول رو نمیشه خرج ایجاد اشتغال گسترش مراکز اموزشی و تفریحی در نقاط محروم جاده سازی رونق تولید کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس