پذیرایی چین از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رزمایش دریایی

نیروهای مسلح چین رزمایش دریایی دو روزه خود را در دریای چین جنوبی همزمان با خبر آغاز تور آسیایی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، شروع کردند.

به گزارش مشرق، در حالی که خبر سفر احتمالی تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان جنجال برانگیز شده، نیروهای مسلح چین جمعه (۲۹ ژوئیه) رزمایش دریایی خود را در دریای چین جنوبی در نزدیکی سواحل استان «گوانگدونگ» آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، به گفته دفتر ایمنی دریایی استان گوانگدونگ، این رزمایش قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئیه (هفتم و هشتم مرداد) انجام شود.

این تحول در بحبوحه گزارش‌هایی صورت می‌گیرد که پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده سفر آسیایی خود را امروز آغاز می‌کند، توری که ممکن است شامل توقف او در تایوان باشد.

یک روز قبل، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند که طی آن شی، بایدن را به خاطر آنچه طرف چینی نقض سه بیانیه آمریکا درباره روابط با تایوان می‌داند، مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه منتشر شده طرف چینی از این گفت‌وگو آمده است: حفاظت قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین اراده قطعی بیش از ۱.۴ میلیارد مردم چین است. کسانی که با آتش بازی می‌کنند، خود را می‌سوزانند.

وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» درباره این تماس نوشت بایدن در اولین تماس با شی، درباره تعامل منظم میان دو طرف به منظور ایجاد ثبات در روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد اما ۱۷ ماه بعد، روابط بین دو طرف وخیم‌تر شده و به کمترین حد طی چند دهه اخیر رسیده است.

پیش‌تر، روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» بامداد پنجشنبه (۲۸ ژوئیه) به نقل از یک گروه تحلیلی محلی گزارش داد که ناوگروه تهاجمی نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا به سمت تایوان در حال حرکت است. مقامات پنتاگون گفته‌اند اگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند ارتش این کشور تدابیری «فراتر از معمول» جهت تضمین امنیت او در منطقه به کار خواهد گرفت.

پیش از این همچنین در بحبوحه تنش‌های چین و آمریکا بر سر تایوان که با برنامه سفر پلوسی داغ شده، مقام‌های تایوانی از اقدام تحریک‌آمیز خود در برگزاری رزمایش نظامی خبر دادند. «تسای اینگ-وی» رئیس‌جمهور تایوان سه‌شنبه همزمان با برگزاری رزمایش نظامی در این جزیره، شخصا از یک ناوشکن موشک‌انداز و ملوانان آن بازدید کرد.

چین، تایوان را یک استان خود می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 2
    انشالله بیافتن به جون هم از شر دوتاشون خلاص شیم، روسیه هم که اینور با اروپا درگیر یه نفس راحت میکشیم
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      4 0
      ان شاء الله چین یکبار و برای همیشه یه تودهنی محکم به تایوان و آمریکا بزنه
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 0
    گرفتن تایوان برای چین بسیار آسان است ولیکن چین نمی خواهد با اهرم قهریه وارد شود از طرفی جاسوسان چینی شدیدا در حال انتقال تکنولوژی غربی تایوان به چین هستند . روزنه تکنولوژی غربی سه کشور همسایه یعنی ژاپن - کره جنوبی -و تایوان است . بنابراین چین عجله ای ندارد . اما بوقتش در 24 ساعت کار را تمام می کند . موفق باشید
  • زهرا عطایی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 0
    اگر هنر نزد ایرانیان است سیاست نزد چینیان است و بس با تشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس