کد خبر 1403010
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
تماس تلفنی دو ساعته روسای جمهور آمریکا و چین

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد روسای جمهور آمریکا و چین در تماسی که بیش از دو ساعت طول کشید به بحث و تبادل نظر درباره مسائل جهانی پرداختند.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه با «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد تماس تلفنی رهبران آمریکا و چین بیش از دو ساعت به طول انجامیده است.

در این بیانیه آمده است، این پنجمین تماس تلفنی بایدن با همتای چینی از ماه فوریه ۲۰۲۱ و ورود او به کاخ سفید محسوب می‌شود.

وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» درباره این تماس نوشت، بایدن در اولین تماس با شی، درباره تعامل منظم میان دو طرف به منظور ایجاد ثبات در روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد اما هفده ماه بعد، روابط بین دو طرف وخیم‌تر شده و به کمترین حد طی چند دهه اخیر رسیده است.

این تماس در حالی انجام شده که انتشار اخبار قصد «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، هشدارهای تندی را از سوی پکن به دنبال داشته است.

با تداوم کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان و سفرهای مکرر مقامات آمریکایی به این جزیره، هشدارهای چین نیز رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.

به گفته رسانه‌های آمریکایی، مقامات ارشد کاخ سفید و پنتاگون درباره پیامدهای این سفر به پلوسی هشدار داده‌اند اما نتوانسته‌اند وی را منصرف کنند.

رویترز به نقل از یک فرد مطلع از تماس امروز بایدن و شی نوشت، رئیس جمهور آمریکا معتقد است تعامل دو رهبر بهترین راه برای کاهش تنش‌ها پیرامون تایوان است.

رئیس جمهوری چین روز جمعه نیز با ارسال پیامی به جو بایدن که به ویروس کرونا مبتلا شده است برای وی آرزوی بهبودی و سلامتی کرد. شی در این پیام بایدن گفت: «با خبر شدم که به ویروس کرونا مبتلا شدید برای شما آرزوی بهبودی هرچه سریعتر را دارم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس