کد خبر 1402608
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
بنیاد سوروس؛ سلسله جنبان بی‌ثباتی در آسیای مرکزی

کارشناسان سیاسی قرقیز معتقدند غرب با کمک بنیاد سوروس در آسیای مرکزی بی‌ثباتی ایجاد کرده و اکنون نوبت قرقیزستان است.

به گزارش مشرق، «عزیز عثمان اف» تحلیلگر و پژوهشگر مسائل با اشاره به اینکه غرب در تلاش است قرقیزستان و آسیای مرکزی را به میدان آزمایشی برای نبردهای ژئوپلیتیکی و اطلاعاتی تبدیل کند، اظهار داشت: اجرای برخی برنامه‌ها در قرقیزستان تحت حمایت «بنیاد سوروس» گواه این امر است. وی معتقد است آسیای مرکزی همیشه محل آزمایشی برای اجرای سناریوهای سیاسی بوده است. جای تعجب نیست که از زمان آغاز عملیات ویژه در اوکراین، وضعیت بدتر هم شده است. عثمان اف گفت: در 23 ژوئن 2022، این بنیاد پروژه را با عنوان «ایجاد زمینه اطلاعات برای روزنامه نگاران» برای فعالان رسانه اجرا کرده است.

این کارشناس قرقیز ادامه داد: سازمان دهندگان این پروژه در بنیاد سوروس از نویسندگان دعوت می‌کنند تا مطالبی را بنویسند که به همکاری با روسیه آسیب برساند و بنویسند که حضور قرقیزستان در اتحادیه اوراسیا به قرقیزستان آسیب جدی می‌زند. به نوشته تعدادی از کانال های تلگرامی، سازمان غیردولتی در قرقیزستان به نام «مدرسه اطلاعات قرقیزستان» مسئول این برنامه روس هراسی است. جالب توجه است که این برنامه نه تنها به کشور ما، بلکه در سایر کشورهای فضای پس از شوروی نیز گسترش می‌یابد. وی افزود: نویسندگان باید مطالبی را درباره موضوعات مرتبط با تأثیر منفی تکنولوژی نظامی روسیه در اوکراین بر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق تهیه کنند و همچنین تاثیرات منفی شهروندانی که از روسیه فرار کرده‌اند، یا اثرات منفی کار در روسیه را به تفصیل تبلیغ کنند.

عثمان اف گفت: این بنیاد از ساکنان کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق دعوت می‌کند که در این برنامه شرکت کنند، زبان کاری این برنامه روسی است. جالب اینجاست که "مدرسه اطلاعات قرقیزستان" بخش و شعبه‌ای از شبکه بین المللی مدرسه اطلاعات بریتانیا و دانشگاه آمریکایی است و توسط بنیاد سوروس تامین مالی می‌شود.

این کارشناس علوم سیاسی تاکید کرد: در واقع، پول سوروس و بازیکنان غربی برای تضعیف روابط قرقیزستان و روسیه و تبلیغ مطالب جعلی در مورد عملیات ویژه در اوکراین هزینه می‌شود. «نیکیتا مندکوویچ» رئیس موسسه تحلیلی اوراسیا نیز با اشاره به اینکه با وجود قطع بودن اینترنت در جریان اعتراضات در قره قلپاقستان و آژانس تبلیغی مستقر در اوکراین، دائماً فیلم‌های ویدئویی از مکان‌های ناآرامی و اعتراضات از جمله از روستاهای کوچک دریافت می‌شد، یادآور شد: واقعیت همین است که معترضان به اصطلاح "چمدان‌های سوروس" بودند و آنها مجموعه‌ای از تلفن‌های ماهواره‌ای برای ایجاد ارتباط بی سیم با مرکز و دیگر تکنولوژی را در اختیار داشتند.

مندکوویچ افزود: این فناوری و سیستم‌ها در شورش‌های قزاقستان نیز مورد استفاده قرار گرفت. توجه شما را به این موضوع جلب می‌کنم که پایگاه تبلیغاتی قزاقستان متعلق به یکی از گروه‌های افراطی است به نام "انتخاب دموکراتیک قزاقستان" که ریاست آن را «ابلیازوف» به عهده دارد که از نزدیک با مرکز تبلیغاتی اوکراین در ارتباط هستند و چند ماه پیش در کی‌یف زندگی می‌کردند. این تحلیل گر قرقیزی در مورد اعتراض تاجیکستان گفت: در کوهستان بدخشان، شورش به طور فعال توسط گروه‌هایی که از افغانستان نفوذ کرده بودند و از طریق فرقه اسماعیلیه با لندن در ارتباط بودند، حمایت می‌شدند.

مندوکویچ در مورد اعتراضات ازبکستان نیز گفت: تعدادی از همکاران من در تاشکند، گزارش دادند که سازمان‌های اجرایی آشکارا می‌گویند سفارت‌های بریتانیا و آمریکا ارتباط نزدیکی با معترضان داشتند. آنها با کمک‌های مالی غربی در قرقیزستان و سایر کشورها سعی دارند روس هراسی را در مورد اوکراین برانگیزند و در منطقه بی ثباتی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: بیهوده نیست نمایندگان کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان علیه این گونه فعالان و سازمان‌های غیردولتی فعال هستند. هوشیاری سرویس‌های ویژه در این مرحله بسیار ضروری و معقول است. در غیر این صورت، قرقیزستان ممکن است به کمک چنین سرمایه‌گذاری‌ها و بازیگران خارجی به مرکز بعدی ناآرامی در آسیای مرکزی تبدیل شود. این تحلیلگر قرقیز تاکید کرد به هر حال، رویدادهای سال 2022 در قره قلپاقستان و کوهستان بدخشان و قزاقستان حلقه‌های یک زنجیره و نتیجه کار همان نیروهای مخرب است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آنتی پانترک IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 2
    بنیاد سورس چیه؟؟!!! هر مطلبی رو به یهودی ها چسباندن که نشد تحلیل تمام نا آرامی های آسیای میانه به دلیل پانترکیسم است که ترکیه حامی اصلی آن است ولی تا روزی که سایه چین بالای سر آسیایی میانه است باکی نیست واقعا باید از تجربیات ارزشمند کشور چین در مقابله با پانترکیسم و تروریسم حاصل از آن بهره برد کشور چین با درایت و دقت توانسته تروریسم در منطقه ایغور رو مهار کند تنها کشوری که میداند ترکیب تروریسم افراطی و پانترکیسم چه معجون مهلکی است کشور چین است
    • محمدصالح چگینی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      داعش ورسانه های صهیونیستی هالیوود وکشتارو7ترلیون دلاری که برای سپرساختن برای امنیت درکشتارواواره کردن مردم فلسطین علیه ضددین ونژادهای صهیونیستی که ارمانشون جشن ایرانی کشی که باهردین ومذهبی باتفکرفاشیستی است چه ربطی به بازوی صهیونیستی پان ترک داردپان ترک وپان کردها هم فاسد وهم رابط موسادهستند
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    اینها هم دیگه ازرونق افتادن
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    انگار موجودات متوهم تنها در ايران نيستند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس