1

هفتمین سالگرد توافق هسته‌ای ایران به‌تازگی سپری شد، اما این می‌تواند آخرین سالگرد برجام هم باشد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

******

یک مقاله کوتاه از مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در روزنامه آمریکایی فاینشنال تایمز و نیز آخرین اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس فرصتی بود تا بسیاری از روزنامه‌ها به بررسی فرجام برجام پرداخته و این سؤال را مطرح کنند که آینده پرونده هسته‌ای ایران چه خواهد شد. روز گذشته جوزف بورل نوشته بود که پس از ۱۵ ماه مذاکره زمان رو به تمام شدن است و آنچه تا به امروز به‌عنوان پیش‌نویس روی میز قرارگرفته بهترین متن برای احیای توافق خواهد بود.

روزنامه هم‌میهن ارگان خبری اصلاح‌طلبان رادیکال با تیتر خطر تنش هسته‌ای در سرمقاله نوشته است که اگر تعهدات ایران را در یک کفه ترازو ئ تعهدات کشورهای غربی را در سوی دیگر آن قرار دهیم خواهیم دید که برجام برای ایران هیچ عائده اقتصادی نداشته و در یک‌سو تنها تعهدات تهران و سوی دیگر آن هیچ است.

اما تحلیل این روزنامه درجایی جالب می‌شود که می‌نویسد:

درست است که برجام برای ایران هیچ آورده‌ای نداشته، اما این به آن مفهوم نیست که زیر تعهدات فنی خود زده و خللی در نظام بین‌الملل ایجاد کند.

به اعتقاد نویسنده این یادداشت؛ ایران باید بدون توجه به خروج ترامپ از برجام و خطاکاری آمریکا منعطف عمل کرده و مذاکرات را به نتیجه لازم برساند. به اعتقاد شورای سردبیری این روزنامه بهترین راه‌حل آن است که دستاوردهای هسته‌ای را در طبق گذاشته و تقدیم کنیم تا شاید بر اساس لطف آمریکایی‌ها آن‌ها گوشه چشمی به ایران طبق مناسبات نظام بین‌المللی داشته باشند. این روزنامه در گفتگو با یکی از دیپلمات‌های دوران پهلوی تهدید کرده است که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، پرونده ایران به شورای امنیت رفته و جنگ خواهد شد!

پیغام یک نایاکی: در برابر آمریکایی‌ها مقاومت نکنید!/ حالا وقت رادیکال شدن اصلاح‌طلبان است

مقاومت بی‌فایده است

روزنامه اعتماد دیگر روزنامه اصلاح‌طلب اما یک خط رادیکال‌تر عمل کرده و با نشر یادداشتی از اسفندیار باتمانقلیج عامل نایاک نوشته است که وضعیت به‌گونه‌ای است که دیگر مقاومت بی‌فایده بوده و باید به‌سوی دیپلماسی حرکت کرد.

در این یادداشت آمده است:

هفتمین سالگرد توافق هسته‌ای ایران به‌تازگی سپری شد، اما این می‌تواند آخرین سالگرد برجام هم باشد. به‌رغم یک‌سال مذاکره در وین که تقریباً به حصول توافقی پیرامون چگونگی بازگشت ایالات‌متحده و ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای منجر شد، این روند اکنون در آستانه نابودی است. نابودی برجام برای این تبعات دارد ازجمله آن‌که ازنظر سیاسی، در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، ایران به‌صورت فزاینده‌ای در عرصه بین‌المللی منزوی خواهد شد.

در ادامه این یادداشت عامل نایاک تهران را تهدید کرده است که جهان مانند سال ۱۹۹۰ پیشرفت‌های علمی ایران را مانند پاکستان به رسمیت نشناخته و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) فعالیت‌های خرابکارانه بیشتری انجام خواهد داد! انتشار این یادداشت در یک روزنامه رسمی ازجمله موارد قابل‌توجه است، گویی به مقام آمریکایی بتواند در یک رسانه رسمی داخلی به تهدید مردم کشورمان بپردازد.

پیغام یک نایاکی: در برابر آمریکایی‌ها مقاومت نکنید!/ حالا وقت رادیکال شدن اصلاح‌طلبان است

روزنامه شرق نیز با تیتر آینده مبهم برجام به تفسیر مواضع مدیر کل آژانس پرداخته و نوشت:

ایران با تمام برخی از ادعاها به‌هیچ‌عنوان تمایل ندارد به سمت ساخت سلاح هسته‌ای و رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای گام بردارد؛ چراکه رسیدن به این نقطه یعنی از دست رفتن اهرم فشار و برگ برنده جمهوری اسلامی؛ اگر ایران ساخت سلاح هسته‌ای را کلید بزند دیگر مواضع ایران کارکرد تهدیدزایی خود را از دست می‌دهد. پس آنچه مهم است به تهدیدزابودن مواضع ایران برای رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای بازمی‌گردد؛ یعنی ایران با غنی‌سازی ۶۰ درصد و آماده‌شدن برای غنی‌سازی ۹۰ درصد به دنبال آن است که در «یک پله مانده به آخر» قرار بگیرد و با تشدید نگرانی جامعه جهانی مبنی بر عدم دسترسی ایران به توان هسته‌ای، مذاکرات را در مسیر مدنظر خود قرار دهد. به همین دلیل مواضع اخیر رافائل گروسی که گمانه‌ها درخصوص ابعاد نظامی فعالیت هسته‌ای ایران را تقویت می‌کند، ضمن آنکه می‌تواند فضا را برای ارجاع پرونده از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل فراهم آورد، درعین‌حال به ایران کمک می‌کند؛ چراکه باید در نظر داشت گفته‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند در تقویت اهرم فشار ایران برای امتیاز گیری مؤثر واقع شود.

اما روزنامه وطن امروز در پاسخ به شبهات روزنامه‌های اصلاح‌طلب سرنوشت برنامه علمی کشورمان و تهدیدات دشمن نوشته است:

ایران هسته‌ای به کابوس چندین ساله رژیم صهیونیستی تبدیل‌شده و مقامات این رژیم در طول سال‌های گذشته از ترور ناجوانمردانه دانشمندان کشورمان گرفته تا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای، همه کارکرده‌اند تا بلکه به‌زعم خود جمهوری اسلامی ایران را از پیشرفت توسعه هسته‌ای بازدارند. در چند ماه گذشته و در بحبوحه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام نیز حجم عمده صحبت‌های مقامات اسرائیلی مربوط به اظهار نگرانی درباره توسعه هسته‌ای ایران می‌شد.

جمهوری اسلامی ایران به حدی از پیشرفت در حوزه هسته‌ای رسیده است که دیگر نه خرابکاری و نه ترور دانشمندان هسته‌ای، نمی‌توانند خللی در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کنند، چراکه ممکن است با ترور یک دانشمند، ایران یک نخبه را از دست دهد اما علم هسته‌ای نه‌تنها از بین نمی‌رود که به‌راحتی از نسلی به نسل دیگری از نخبگان کشورمان منتقل می‌شود و از بین رفتنی نیست. این موضوعی است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نیز پارها به آن اشاره‌کرده‌اند.

پیغام یک نایاکی: در برابر آمریکایی‌ها مقاومت نکنید!/ حالا وقت رادیکال شدن اصلاح‌طلبان است

دیروز غرب را بزک می‌کرد، امروز از شرق غول می‌سازد!

روزنامه جوان نیز با اشاره به سناریو شرق ستیزی در میان چپ‌های ستادی نوشت: برخی از روزنامه‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلبی که در دولت برآمده از اصلاحات تمام توان خود را به کار گرفتند تا در قالب برجام یگانه راه‌حل مشکلات کشور را غلتیدن در دامن امریکا و غرب تئوریزه کنند، این روزها که از برجام جز نامی باقی نمانده و طرف‌های غربی همچنان به زیاده‌خواهی‌های خود ادامه می‌دهند، چاره کار را در تخریب سیاست نگاه به شرق دولت سیزدهم دیده‌اند.

پیغام یک نایاکی: در برابر آمریکایی‌ها مقاومت نکنید!/ حالا وقت رادیکال شدن اصلاح‌طلبان است

افکار عمومی از یاد نبرده است که روزگاری نه‌چندان دور، همه مصالح کشور را به برجام گره‌زده بودند و حتی آب خوردن مردم را به پذیرش این توافق ارتباط می‌دادند. کمی جلوتر، بهانه پذیرش fatf از سوی ایران را علت تحریم‌های بانکی و پولی عنوان کردند و حتی به‌تصریح و تلویح واگذاری توان دفاعی و موشکی ایران را تعارف کردند؛ اما نه از خوی استعماری و دشمنی امریکا کاسته شد و نه گشایشی در مشکلات ناشی از تحریم‌ها ایجاد شد. دولت رئیسی، اما با شعار نفی هرگونه زیاده‌خواهی، تقویت دیپلماسی همسایگی، نگاه به شرق و گره نزدن مصالح و منافع ملی به برجام توانست بی‌آنکه به غربی‌ها باج بدهد، بسیاری از مشکلات را حل کند؛ اما گویی این گشایش‌ها چندان به مذاق عده‌ای در داخل خوش نیامده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    13 1
    وقتی این زردنامه های ستون پنجم دشمنان مردم ایران و سرمایه های اسرائیل را می خوانم به عمق معنای خباثت سیاسی پی می برم
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      11 1
      تکاپوی این غربگداهای وطن فروش رو که میبینم میگم ایران که هنوز کاری نکرده فقط جلوی نقض عهد اربابشون تعهداتش رو کم کرده اگر ایران کاری بکنه اول باید این وطن فروشان رو به جرم جاسوسی آویزون کنه بعد تا غلط کردم آمریکاییها حرفی از برجام نزنه.
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      12 0
      کسانی که زلف شان را به زلف برجام گره زدند و نخواستند به نصیحت دلسوزان کشور وقعی نهند و خیلی خاطرجمعِ سیاست شان بودند و برجام را بطری شیشه ای عمرشان کردند، اینک حق دارند که دلواپس مرگ برجام باشند چرا که مرگ آن یعنی پایانی بر نحله منحوس شان!!!
  • FR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    7 1
    این مواضع اصلاحطلبان علنا جز وطن فروشی به آمریکا هیچ توجیهی ندارد ...... اخر تهدید به شورای امنیت که دوعضو آن در حال حاضر در تقابل با امریکا و سه عضو دیگر از ترس فروپاشی اتحادشان بسر میبرند حتی نمیتواند حماقت باشد فقط تحمیق افرادی ست که در نظر دارند بخیال خود به خیابان بکشانند
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    7 1
    آمریکا در معرض حمله هسته ای قرار دارد و برای مقابله با آن بیک رئیس جمهور و رئیس کا قوا ی جاندار نیاز هست. البته می‌تواند از معاون رئیس جمهوری هم اگر بخواهد استفاده کند. پوتین و شی هر دو این موقعیت را ب خوبی درک می‌کنند و زیر بار زور نمی روند. ایران هم نخواهد رفت.
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    4 1
    لعنت به این پادوهای پیاده نظام اسرائیل غربگدا، خب نهادهای امنیتی بايد با این ستون پنجمیها همانند زمان جنگ برخورد کرده و به سزای عملشان برسانند.
  • هاتف IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    8 0
    سلام ، اینکه برجام هیچ دستاوردی نداشته ولی ما باید به توافق عمل کنیم که جامعه بین الملل ( آلمان ، فرانسه ، اسرائیل ، آمریکا ) ناراحت نشوند من رو یاد اون جکی انداخت که میگفت درسته نانوایی نونش تموم شده ولی چرا صف رو به هم ميزنيد . لامذهب ها چه رویی دارند از ملت دست بر نمی دارند بس که ملت رو مکيدند از شیر گرفتنشون سخت شده ، بابا یکی اینها رو بگیره و .........
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 1
    آمریکا با برنامه چیزی ندهد و در مقابل همه چیز را بگیرد پا پیش گذاشته و از رویکرد خشم و درندگی می‌خواهد بهره بگیرد.
  • فریبرز IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 0
    جواب به نایاکی: باشه
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 0
    با حذف انتقادهای بعضا وطن دوستان ایرانی که نظر و عقیده شان با شما فرق دارد، نه تنها خدمت به ایران و سالام نمیکنیدف شاید ناخواسته خیانت به همان ایران... و آرمانهای ادعایی تان میکیند! یک نمونه اش، دولت رئیسی شما مدعی مبارزه با فساد است، این همه طی دو سه یال اخیر گفتند، مراکز خصوصی جولان شیطانی در مدرکفروشی و تزریق افراد کمسواد و بی استعداد- اما مستعد خیانت و فساد دارند- وارد نهادهای مهم میکنند، چرا دولت رئیسی حداقل کار ممکن مبارزه فساد آموزشی مدرک فروشی (مکمل فساد مدرک گرایی)، یعنی گرفتن امتیاز مفسده خیز آزمون و دادن نمره از مراکز خصوصی نمیگیرد؟! چطور توقع دارید، وقتی نهاد طی چند دهه همچنان توسط پارتی و مدرک فروشی، مملو از افراد مستعد خیانت و فساد میشوند سایر کشور مشکلات مانند مافیایا و انحصار و تجزیه طلبی و.. حل شود؟! شاید اکثر مردم هم عادت کردند برای آینده خیالی بچه هایشان، نه تنها سکوت کنند، بلکه خودشان میروند دنبال فساد آموزشی! به خیال اینکه با مدرک و پارتی یک نانخور مفت دولتی برای بچه شان درست شود از پول حرام! اما اغلب به کاهدان میزنند! چون استخدام نهادها محدودیت و کلی سهمیه و صف طولانی آغازادگان حرام لقمه ایستاده!
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      درود به شما هموطن چیز فهم
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ، این شعار انقلاب ما بود . انحراف از این شعار مغایر با آرمانهای حضرت امام و شهیدان است . والسلام
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ، این شعار انقلاب ما بود . انحراف از این شعار مغایر با آرمانهای حضرت امام و شهیدان است . والسلام
  • محمدایوب IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    رهبری حکیم انقلاب بارها در مورد نفوذ فرمودند وبزرگان نیز فرمودند چند سال پیش حضرت آیت الله جوادی آملی مفسر قرآن کریم فرمودند دی... سیاسی الان به وضوع در طیف به اصطلاح اصلاح طلب که در واقع فساد طلب هستند دیده میشود این هرزه های سیاسی که نان کشور را میخورند ....
  • NG ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    برید برجام رو بخونید. برید گزارش دولت آمریکا به کنگره رو ببینید که در مورد برجام چی گزارش داده به کنگره. خدایا به خدا قسم اگر اسم این کار خیانت نیست پس چیه؟ نمیگم به عمد ولی از بس این جماعت عاشق سینه چاک غرب بویژه آمریکا هستند اصلا نخواستند قبول کنند اینها صادقانه عمل نمی کنند هرچه گفتند پذیرفتند. ظریف قاطعانه میگه تعلیق در هیچ کجای برجام نیومده. کجا این حرف رو میزنه؟ در مجلس کشور در برابر نمایندگان ملت به این روشنی دروغ میگه. هیچ اتفاقی نمی افته.بعدها میاد در کلاب هاوس میگه بله چند جای برجام کلمه تعلیق اومده. اونی که مسئول این کار بوده فراموش کرده نفهمیده به من نگفته. می خوام سرم رو بزنم به دیوار، آقای ظریف می فهمی چی میگی؟ والله اگر وزیر امور خارجه آمریکای معشوق ایشون اینگونه عمل کرده بود به چهارمیخ می کشیدنش. به همین سادگی؟ دیگه بماند متن این برجام. باور کردنی نیست. وزیر امور خارجه آمریکا برمیگرده آمریکا از کنگره تا خبرنگاران چنان مواخذه می کنند و چنان سوال پیچش می کنند که بیا بگو چکار کردی.احدی هم براش دست نمیزنه. اینجا آقای ظریف رو از پای پلکان هواپیما رو دست می برند که برجام امضا کرده! می‌ره دانشگاه که باید دانشجویان مملکت بیچاره ش کنند از سوالات کوچیکه و بزرگ بجاش چکار می کنند؟ دست می زنند هورا می کشند. چی بگم، وقتی وضع جامعه دانشگاهی ما اینه دیگه چه انتظاری از سیاستمداران میشه داشت. فریب خوردیم، همه فریب خوردیم و کوتاهی کردیم. رهبری که این همه گفت و ما حکمیت رو بر ایشون تحمیل کردیم!!!
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 1
    اصلاحاتچیای تهوع آور....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس