قیس الخزعلی از موضع ایران درباره توافق داخلی عراق گفت؛ چرا شیخ الامین سیاه می‌پوشد؟

قیس الخزعلی گفت: جواب ایرانی‌ها واقعا به نظر من عالی بود و گفتند: نظر ما همان چیزی است که چارچوب هماهنگی درباره آن توافق کند و ملاحظه خاصی نداریم.

به گزارش مشرق، «أُمَّةُ الحَشدِ» عنوان این گفت و گوی توییتری زنده حدودا دو ساعته دبیرکل عصائب اهل الحق و یکی از سران چارچوب هماهنگی شیعه با اندیشمندان و علاقمندان الحشد الشعبی بود؛ گفت وگویی که سوالات مختلفی در آن مطرح شد و الخزعلی به آنها پاسخ داد.

شیخ الخزعلی تاکید کرد که «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق و «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح نقش موثری در سازماندهی چارچوب هماهنگی شیعی داشتند و از خودگذشتگی زیادی در این راه نشان دادند.   

او گفت که چارچوب هماهنگی از کانال روابط شخصی تلاش کرد و با برخی «برادران جریان صدر» ارتباط گرفت تا نظر آنها را درباره نامزدهای مختلف نخست وزیری عراق بگیرد اما آنها (جریان صدر) پاسخ دادند که «نه مثبت و نه منفی» نظری درباره گزینه‌های چارچوب هماهنگی ندارند.

«شیخ الامین» (قیس الخزعلی) به صراحت بیان کرد که «اتحادیه میهنی کردستان» در مراحل سخت گذشته در کنار چارچوب هماهنگی شیعی ایستاد و از آن حمایت کرد و در نهایت اگر پای رای گیری در پارلمان بین دو نامزد حزب‌های کرد (برای ریاست جمهوری عراق) به میان بیاید «با وجود آرزوی شخصی من برای توافق دو حزب، ما از لحاظ اخلاقی به موضع متقابل در قبال اتحادیه میهنی التزام داریم (رای به نامزد اتحادیه میهنی در پارلمان)؛ خیلی صریح می‌گوئیم که ما به اتحادیه کردستانی بدهکاریم و از نامزد آنها حمایت می کنیم.»

قیس الخزعلی از موضع ایران درباره توافق داخلی عراق گفت؛ چرا شیخ الامین سیاه می‌پوشد؟

الخزعلی در پاسخ به پرسشی در اشاره به توافق و روند سیاسی عراق و با این عنوان که «آیا فشار یا دخالتی از سوی ایران یا دستکم مشورتی در این باره از طرف ایرانی یا طرف‌های خارجی دیگر با چارچوب هماهنگی در میان بود؟» تاکید کرد که «می دانید عراق کشوری است که اسراری در آن مخفی نمی‌ماند و مطمئنا هیچ دخالت خارجی نه از سوی جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ کشور دیگری (در تصمیم چارچوب هماهنگی) به میان نیامد. از طریق برخی برادران، حتی این پرسش از جمهوری اسلامی ایران پرسیده می‌شد که نظر شما (ایران) چیست؟ اما جواب ایرانی‌ها واقعا به نظر من عالی بود و گفتند: نظر ما همان چیزی است که چارچوب هماهنگی درباره آن توافق کند و ملاحظه خاصی نداریم؛ این تصمیم شما است. هیچ دخالتی در تصمیم‌های عراقی صورت نگرفت.»

او در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت پیوستن عراق به طرح راه ابریشم (کمربند و جاده) چین و مسئولیت نخست وزیر آینده در این باره گفت که «عراق باید محل التقا و نه برخورد منافع باشد.»

او به ضرورت جذب سرمایه گذاری‌های مختلف اشاره کرد و اینکه عراق در زمینه و محیطی عربی زیست می‌کند که باید با همه همسایگان روابط خوبی داشته باشد.

الخزعلی گفت که این موضوعات در چارچوب تصمیمات اقتصادی و راهبردی تجاری و نه صرفا تصمیم نخست وزیر برای قبول یا رد آن باشد.

او سپس به این موضوع پرداخت که حتی عربستان و امارات هم با وجود ملاحظات آمریکا در جستجوی فضایی هستند که بخشی از طرح کمربند و جاده باشند پس این برای عراق باید مهمتر باشد که در قلب این طرح قرار گیرد و به دنبال منافع خود باشد. «عربستان تا حد زیادی از اراده آمریکا آزاد شده و دنبال این مساحت جدید است؛ امارات هم خواهان چنین فضای جدیدی است؛ چرا عراق در اولویت تامین این منافع واقعی نباشد؟»

الخزعلی افزود: نخست وزیر آینده باید موازنه‌های بین المللی را (در روابط عراق با سایر کشورها) در نظر بگیرد و مصلحت عراق را بر هر مصلحت دیگری مقدم بداند تا منافع متعدد اقتصادی انشاءالله تامین شود.

او در ادامه درباره اخراج اشغالگران از خاک عراق، گفت: خروج اشغالگران موضوعی مبنایی و اصولی است؛ هرگز و هیچ گاه از این موضع کوتاه نخواهیم آمد. قبلا هم این را بارها گفته‌ایم.

دبیرکل عصائب اهل الحق، «وفا به خون شهدا و فرماندهان مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» را در تحقق «اخراج اشغالگران و آمریکایی‌ها از خاک عراق» دانست و گفت: این واجب مقدس ما است.

قیس الخزعلی از موضع ایران درباره توافق داخلی عراق گفت؛ چرا شیخ الامین سیاه می‌پوشد؟

وی ادامه داد: برخی برادران از من می‌پرسند که چرا همواره سیاه می‌پوشی و حتی می‌پرسند کدام یک از نزدیکان شما فوت شده و چه زمانی این اندوه و سوگ تمام می‌شود و من می‌گویم این لباس را در اندوه و وفا به شهدا و فرماندهان شهید پوشیده‌ام. این لباس سیاه مرا به یاد لزوم انتقام خون فرماندهان شهید می اندازد. لباس مشکی را از تن خارج نمی‌کنم مگر با خروج اشغالگران آمریکایی از عراق. این، اشاره‌ای هم به دیگران است و یادآوری این موضوع که نباید شهدا را فراموش کنیم.

قیس الخزعلی به پرسشی درباره ضرورت مقابله با تجاوزهای ترکیه به خاک عراق هم پاسخ داد و گفت: به صراحت بگویم که اشغالگری ترکیه الان خطرناکتر از اشغالگری آمریکا است. اشغالگری ترکیه، اکنون مقدمه‌ای برای طرح اشغال سرزمینی و الحاق آن به خلافت عثمانی است که ترکیه در رویای تحقق آن به سر می‌برد و بار اول نیست که ترکیه به خاک عراق حمله می‌کند اما حمله اخیر، شدیدترین نوع آن از حیث وحشیگری بود. (اشاره به حمله اخیر ترکیه به زاخو و قتل شهروندان عراق)

شیخ الامین تصریح کرد که «عراق به شکل واضحی نیازمند سیستم‌های دفاع هوایی است که برتر از داشته‌های ترکیه باشد و من این را در محافل عمومی و خصوصی بارها گفته ام.»

الخزعلی گفت: این موضوع باید اولین اولویت نخست وزیر بعدی باشد که توان دفاعی عراق در آسمان را بالا ببرد و سیستم دفاع هوایی را کامل کند. اگر ما بتوانیم آسمان خود را حمایت کنیم کسی نمی‌تواند حتی یک وجب از زمین ما را اشغال کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    32 1
    درود سلام بر شما مجاهد فی سبیل الله باد انشاءلله ظهور حضرت صاحب و پیروزی حق بر باطل. اجرتان با سیدالشهدا
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    بارک الله
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 0
    قربان شرفت دردوبلایت بخورد به جان ظربف وسایر غربگدایان گه گرای ترور سردار را به دشمن دادند
  • ناشناس IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    امریکائیها و کلا استکبار جهانی تا عراق را تجزیه نکنن نخواهند رفت برای جلوگیری از این طرح خطرناک باید خونها ریخته شود
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    خدا کنه راست بگه هم امریکاروبیرون کنه هم اسرائیل روازاربیل وووو.....!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس