ایهود باراک: توان ایران برای شکست اسرائیل را هرگز نباید دست‌کم گرفت

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی با ناامیدی تمام می‌گوید: ایران، اتمی‌ شده و باید بپذیریم که دیگر نمی‌توانیم جلو هسته‌ای شدن ایران را بگیریم.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:  ایهود باراک در یادداشتی که در مجله آمریکایی تایم منتشر کرده، می‌نویسد: تلاش برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و ظاهرا به سمت شکست پیش می‌رود.

در سال ۲۰۱۵، توافق به رهبری آمریکا برای به تعویق ‌انداختن برنامه ایران نتوانست به ‌اندازه کافی پیش برود و خروج آمریکا در سال ۲۰۱۸، به ایران این امکان را داد تا حرکت تدریجی و پیوسته خود به طرف وضعیت آستانه هسته‌ای را مشروعیت بخشد.

آنها در سال ۲۰۱۸، ۱۷ ماه با نقطه‌ گریز هسته‌ای فاصله داشتند اما امروز احتمالا فقط ۱۷ روز فاصله دارند.

اکنون هنگام روبه‌رو شدن با واقعیت فرا رسیده. ۹ ماه پیش وزیر امور خارجه آمریکا گفت اگر توافقی در عرض چند هفته به دست نیاید، ممکن است ارزش امضا نداشته باشد و حالا ماه‌ها از آن زمان‌بندی گذشته و ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده و از کشوری که روسیه نظارت بر آن را به عهده داشت، به کشوری تبدیل شده است که پهپادهای مسلح روسیه را تامین می‌کند.

در این مرحله، یک توافق جدید عمدتا برای حفظ ظاهر مفید خواهد بود، و برای هر دو طرف یک «چتر انکار» برای نیازهای داخلی فراهم می‌کند- برای ایالات متحده، اجتناب از واقعیت‌ها و انتخاب‌های سخت‌تر و برای ایرانی‌ها حفظ تحریم‌ها در سبک‌ترین سطح ممکن.

ایهود باراک همچنین نوشت: تابستان امسال ایران به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل می‌شود بله، هنوز ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد تا مهارت‌های خود را در مورد تصفیه اورانیوم فلزی و بسته‌بندی آن در یک کلاهک موشکی صیقلی کنند.

اما این مراحل را می‌توان در یک آزمایشگاه یا کارگاه کوچک اجرا کرد و به‌راحتی نمی‌توان کار آنها را دنبال کرد. ممکن است حتی حکومت ایران با سیاست انکار این کار خود را پیش ببرد و خلاف این را وانمود کند و در رژیم معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) باقی بماند تا از تحریم‌های سنگین‌تر جلوگیری کند. اما این واقعیت را تغییر نخواهد داد.

پس از بیش از ۲۰ سال تلاش، ایران در آستانه عبور از نقطه بی‌بازگشت برای عضویت در باشگاه هسته‌ای است.

این بلندپروازی حکومت ایران بوده. آنها با موفقیت جهان (غرب) را به چالش کشیده و هسته‌ای شدند. آنها همچنین از پایان اجباری برنامه‌های هسته‌ای لیبی و آفریقای جنوبی و سرنوشت برنامه‌های هسته‌ای عراق و سوریه که توسط حملات هوایی اسرائیل در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ نابود شدند، درس گرفتند و از این سناریوها اجتناب کردند.

در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷، این برنامه‌ها به‌اندازه برنامه ایران پیشرفته نبودند. به گزارش عصر ایران، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل می‌افزاید: به‌دلایل غیرقابل توضیح، پس از خروج ایالات متحده از برجام در سال ۲۰۱۸، نه ایالات متحده و نه اسرائیل، طرح B نظامی موجود را تهیه نکردند حمله‌ای سریع که می‌تواند برنامه ایران را حداقل چندین سال به تاخیر بیندازد.

این حمله نظامی در سال ۲۰۱۸ و احتمالا زمانی که ایران ۱۷ ماه تا نقطه ‌گریز هسته‌ای فاصله داشت، می‌توانست موفقیت‌آمیز باشد و برنامه هسته‌ای ایران را چند سالی به عقب براند، اما در وضعیت کنونی که ایران احتمالا تنها ۱۷ روز با رسیدن به نقطه ‌گریز فاصله دارد، اوضاع کاملا متفاوت است و حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران چیزی را عوض نخواهد کرد.

فرآیند افزایش سطح غنی‌سازی از ۶۰ درصد به بالای ۹۰ درصد، بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از فرآیندهای قبلی است. این مرحله آخر به فضاهای کوچک‌تری نیاز دارد، احتمالا در تونل‌های بسیار عمیق و دور از دسترس هر سلاحی.

بنابراین حتی اگر هوش عالی داشته باشید (که همیشه این‌طور نیست) و در زمان واقعی بدانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است، ممکن است متوجه شوید که نمی‌توانید کارهای زیادی در مورد آن انجام دهید. قبلا بیش از یک‌بار در مورد کره شمالی این اتفاق برای ایالات متحده افتاده است.

دانشمندان هسته‌ای ایران طی سال‌های گذشته ترور شدند تا جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گرفته شود. اما حالا واقعیت این است که هم اسرائیل و هم آمریکا می‌توانند بر فراز آسمان ایران علیه این یا آن سایت یا تاسیسات عملیاتی انجام دهند اما زمانی که ایران یک کشور در آستانه واقعی هسته‌ای است، این نوع حمله نمی‌تواند فرآیند تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای ایران را به تعویق بیندازد.

در واقع حتی حمله نظامی می‌تواند روند ساخت سلاح هسته‌ای را برای ایرانی‌ها سریع‌تر سازد و به آنها مقداری مشروعیت را به‌دلیل دفاع از خود ارائه دهد. امروز چنین حمله‌ای نه چندان شانس تعویق برنامه هسته‌ای ایران را دارد و مضاف بر آن ریسک یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و ایران را هم در پی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    14 0
    مذاکره درباره تعداد سانتریفیوژ و درصد غنی سازی بی معناست... درباره تعداد کلاهک مذاکره کنید.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 1
      اما برخی ساده لوحان و خوش باوران جنگ زرگری صهیون ها با یانکی ها در مخالفت شان با برجام نافرجام را باور کرده بودند و به سخنان مقامات صهیونی برای اثبات برحق بودن برجام استناد می کردند!
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 0
      راستی که ساده لوحی در برابر دشمنان را با خیانت تفاوتی نیست چون نتیجه هر دو یکی می شود!!!!
  • صالح IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    8 0
    خوبه خودشون میدونن هیچ غلطی نمیتونن بکنن...خیلی خوب فهمیدن که اگر بخوان به ایران حمله نظامی کنند دقیقا به ایران این مشروعیت رو میدن که اشکارا اعلام کنه برای دفاع از خودش بمب اتم خواهد ساخت. ایران باید بمب اتمی داشته باشه تا وارد باشگاه هسته ای بشه. داشتن بمب اتمی به شدت باز دارنده هست. در حال حاضر امریکا در اوکراین با روسیه وارد جنگ نمیشه ناتو وارد جنگ نمیشه چرا؟ فقط بخاطر ترس از جنگ هسته ای و اینکه مورد حمله بمب های هسته ای روسیه واقع نشن. پس بازدارندگی بسیار بزرگی داره. بخصوص اسرائیل که فراتر از مرگ از ایران داری بمب هسته ای میترسه و دست و پای خودشو جمع میکنه
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    12 0
    بعید نیست که سران آمریکا در صدد هستند ترامپ کلّه پوک رو به جرم اینکه با خبط خودش باعث این اتفاق بزرگ شده، حذف فیزیکی کنن تا باعث عبرت سایر عوامل گوش دراز سرزمین کابوی ها بشه!.
  • امین IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    5 0
    بوی پیروزی می آید
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    5 0
    ههههههه .... امروز هم حسن نصرالله اعلام کرد در بالاترین سطح است یعنی کوچکترین غلطی بکنید جواب داده خواهید شد . ضمنا توصیه میکنم سرود فرمانده را پیگیری کنید که در جای جای جهان طنین انداز شده است و این بدین معناست که ایران در تمام جهان طرفدارانی دارد که بایک اشاره جواب داده خواهید شد.
  • مناشه خمیر IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 0
    حالا زیاد جوش نزن فعلا دست به نقد جولان را طبق معاهده سازمان ملل به سوریه برگردان ... باقی حرفها بماند برای بعد
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    6 0
    خاک بر سر بی خاصیتتون کنن. ۴۳ تحریم،ترور کلی از بهترین دانشمندان،سیاستمدار،نظامی.الان هم که داری اینو میگید.شما هم از سرعت ایران یاد بگیر،البته شنا کردن.
  • علی IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    6 1
    این فهمید ولی اصلاح طلبها هنوز نفهمیدن
  • رحمت عیدی IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    5 0
    خطاب به صهیونیستهای کثیف مردن برای شما کم است شما پیروان ابلیس باید روزی یکبار بمیرید آنهم از ترس آستانه هسته ای شدن نزدیک به صفر جمهوری اسلامی ایران که نه میتوانید بهره سیاسی هسته ای شدنش را ببرید نه میتوانید از اهرم حمله اتمی علیه آن استفاده کنید و نه توان جلوگیری از آن را دارید،این بسیار بسیار بدتر از ایرانِ اتمی صرف است برای شما در واقع درد بی درمانتان است که شاید بخواهید برای درمانش سری ترین حربه تان را رو کنید که حتی فکرش را هم نمیکردید و آنوقت چیزی که همیشه به آن مغرور بودید برای همیشه نابود خواهد شد البته اگر بتوانید از آن استفاده کنید که امیدوارم بتوانید قبل از اتمام زودتر از موعد مهلت 25 ساله
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    10 0
    زر زده. نه اون موقع نه حالا توان حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران رو نداشتید وگرنه وقت رو تلف نمیکردید.
  • تالشی IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    10 0
    باراک تو یکی برو به درک
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    7 0
    یاشاسین قهرمان ایران
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 0
    یاشاسین قهرمان ایران
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    10 0
    اینکه حمله به تاسیسات ایران را بی تاثیر بدانند برای پوشش ترسی که در آخر حرفهاش میگه خوبه ؛)) / کل حرفهایش رو که زد اخرش میگه: « امروز چنین حمله‌ای نه چندان شانس تعویق برنامه هسته‌ای ایران را دارد و مضاف بر آن ریسک یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و ایران را هم در پی دارد.» / چیزی که اینها ازش میترسند همون جنگ تمام عیار بین رژیم صهیونیستی و ایران است. البته اگر بعد از پاسخ ایران فرصت کنند عیار خودشون رو در جنگ احتمالی نشون بدن ؛)) / اگر فرصت فرار از پاسخ موشکی ایران رو داشته باشند ؛))
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      7 0
      قطعا" پاسخ ایران فقط موشکی نخواهد بود ، ایران پاسخی مهلک نابود کننده ویران کننده به اسرائیل خواهد داد که پایان اسرائیل خواهد شد از این رو این موش های کثیف صهیونیسم جرات و جسارت روبروبرو شدن مستقیم با ایران رو نداشته و نخواهند داشت باید مراقب شرارت ها خرابکاری ها ترورهای این موش های کثیف باشیم ..
  • مهدی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 0
    صهیونیست کثیف زودتر از این باید اعتراف میکردی به حقارت و ذلت خودتان در برابر قدرت ایران بزرگ
  • خلیج پارس iran IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    10 0
    اسرائیل قلعه پادگان نظامی استعمار در منطقه سرزمینی غصبی با جغرافیایی کوچیک فسقلی جعلی و فیک تازه تاسیس اتمی باشد تسلیحات اتمی تسلیحات شیمیایی نامتعارف و تسلیحات کشتار جمعی داشته باشد ؟ ایران بزرگ با این وسعت جغرافیایی با این جمعیت با این تاریخ چند هزار ساله و کهن و ریشه دار در منطقه و جهان نباید قدرت اتمی باشد !!! خدا رو شکر ایران نه تنها در عرصه اتمی یک قدرت اتمی شد که در دیگر موارد دفاعی و نظامی مهم و موثر هم پیشرفت قابل توجه و چشم گیری کرده و سورپرایزهای ویژه ای برای اسرائیل جعلی و دشمنان ایران در آستین داریم که در وقت و زمان خودش رو نمایی خواهد شد .. شیر خاورمیانه است ایران زمین
  • سعید IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 1
    من موثق ترین قول را به اسرائیل میدهم حالا خود داند؛:ایران نه بدنبال سلاح هسته ای هست و نه اگر اسرائیل جنگ نخواهد؛بدنبال جنگ و نابودی مردم یهود هست، همین.حالا بروید دنبال حل مشکلات داخلی اسرائیل با ایران هم کاری نداشته باشید.ممنون
    • خلیج پارس iran IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 0
      ایران هیچگاه با مردم عادی یهود کاری نداشته و نخواهد داشت موضوع صهیونیسم و موضوع اشغالگری جریان صهیونیسم چیزی جدا از یهود و یهودیان، اسرائیل جعلی غصبی کشور نیست ! قلعه و پادگان نظامی استعمار در منطقه است مرکزی است برای توطئه خرابکاری ترور بزرگان اندیشمندان دانشمندان منطقه هدف تشکیل این پایگاه نظامی استعمار در منطقه غارت و چپاول ثروت های منطقه و طبق رویای صهیونیسم تصرف کل منطقه و حکومت بر کل این منطقه و جهان !!! شما ایرانی نیستی قطعا" فارسی نویسی آموختی سایبری مجازی هستی ،. توصیه میکنم هم میهنان گرامیم در اینترنت سرچ کنند رویای حکومت نیل تا فرات !!! تا بهتر و بیشتر در این‌باره کسب اطلاعات کنند بیشتر با اهداف شوم پایگاه اسرائیل آشنا شوند ... اسرائیل جایی در منطقه ما نداشته و ندارد باید این پایگاه شرارت و توطئه رو به همان آمریکا و غرب منتقل کنند .. ما ایرانیان اجازه فعالیت و شرارت به صهیونیسم مخرب توطئه گر و این موش های کثیف نخواهیم داد شیر خاورمیانه است ایران زمین
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    12 0
    حمله نکردید چون ایران مانند آن کشورها نبود و تا لب مرز پل صراط شما را تعقیب می کرد
  • ش. AE ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 0
    اش خاله است بخوری پات نخوری هم پات پس خفه شید
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    تقصیر و گندکاری صهیونیستها بود که برجام را خراب کردند . حالا منتظر باشند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد .
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 1
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
    • ناشناس IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 0
      قدرت خوبه ولی آنان از توهم قدرت توام با حماقت......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس