کد خبر 1402084
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
.

آمار رشد اقتصادی نشان می‌دهد ایران از شوک تحریم‌ها و کرونا خارج شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه همشهری با اشاره به رشد اقتصادی بالای 4 درصد در گزارش بانک مرکزی نوشت: این رشد در دو سال اخیر نشان می‌دهد اقتصاد ایران به صورت نسبی از شوک کرونا و تحریم‌ها خارج شده است.

 تازه‌ترین نماگر اقتصادی بانک مرکزی که داده‌های مرتبط با اجزای رشد اقتصادی در آن به‌روزرسانی شده نشان می‌دهد شاخص رشد اقتصاد ایران در پایان سال‌۱۴۰۰ با احتساب ارزش افزوده نفت ۴.۴درصد و بدون نفت ۳.۹درصد برآورد شده است.

اندازه کیک اقتصاد ایران به ارزش افزوده‌ای بستگی دارد که در بخش‌های اصلی نفت، کشاورزی، صنایع و معادن شامل صنعت و معدن و ساختمان و خدمات ایجاد می‌شود و به‌صورت طبیعی شاکله رشد اقتصادی ایران را میزان تولید، صادرات و قیمت نفت صادراتی تشکیل می‌دهد.

در ۱۱سال گذشته، بخش نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی ایران با فشار ۲شوک تحریمی مواجه شده است.

در سال‌۹۱ ارزش افزوده بخش نفت ۳۷.۴درصد و در سال بعد ۸.۹ درصد کم شد و در سال‌۹۷ هم بخش نفت رشد منفی ۱۸.۴ درصد و در سال بعد هم رشد منفی ۳۶.۲ درصد را تجربه کرد.

بالاترین رشد ایجادشده در بخش نفت مربوط به سال‌۱۳۹۵ بوده که با رشد ۶۱.۶ درصدی ناشی از برداشته‌شدن تحریم‌ها رخ داد اما این میزان رشد در بخش نفت استمرار نداشت.

روایت جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در ۲سال گذشته ارزش افزوده بخش نفت مثبت و بالا بوده و بخش زیادی از رشد اقتصادی ایران هم ناشی از رشد ۹.۶ درصدی سال‌۹۹ و ۱۰.۱ درصدی سال گذشته در بخش نفت بوده است.

افزون بر فشار تحریم‌ها ناشی از خروج آمریکا از برجام که اثر آن بر شاخص رشد اقتصادی سال‌های ۹۷ و ۹۸ نمایان شده، همزمان شوک سخت دیگری هم به اقتصاد دنیا و البته ایران وارد شده و ظهور نشانه‌های جدی شیوع ویروس کرونا در اوایل بهمن‌۹۸ اقتصاد را در وضع سخت‌تری قرار داد.

موتور پیشران اقتصادی ایران در ۳سال باقی‌مانده از دولت سیزدهم می‌تواند در صورت رفع‌نشدن تحریم‌ها، صنعت و معدن و به‌ویژه بخش ساختمان و البته خدمات باشد.

از این‌رو مهم است که دولت چه برنامه‌ای برای حرکت سریع‌تر بخش ساختمان و خدمات ارائه می‌دهد و شاید یکی از گزینه‌های محتمل سرعت‌دادن به پروژه ساخت سالانه یک میلیون مسکن باشد که به‌طور زنجیره‌وار می‌تواند صنایع و خدمات مرتبط با ساخت‌وساز را به لکوموتیو اقتصادی ایران تبدیل کند.

افزون بر این افزایش حجم تجارت و رونق صادرات غیرنفتی هم می‌تواند یاری‌رسان رشد اقتصاد قلمداد شود که لازمه آن تقویت دیپلماسی اقتصادی به‌ویژه با کشورهای همسایه و منطقه خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    5 10
    آره. از سقوط بورسش معلومه !!!!!!!!!!!!!!!
    • جواد IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 26
      آخ آخ از بورس نگو که کوره ی سوخت سرمایه ایرانی های فریب خورده است.
    • ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 1
      صعود و سقوط بورس یک چیز طبیعی در کشورهاست و بخاطر ناشی گری یک عده است که بخاطر بوی کباب و در آمد هرروزه آمده اند در حالیکه بورس و سرمایه گذاری در آن علم میخوهد که شما ندارید بنابراین بورس بازان حرفه بلدند چگونه سرمایه شما را با روشهای قانونی از چنگتان در بیاورند
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      6 0
      تو دیگر چقدر پرتی
    • DE ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      پدر ,راهنما و پیشگوی بورس دنیا که خودش سالهای قبل , از سرمایه گذاری در بورس خارج شد لیکن همه هرروز منتظر نظر و تفسیر او میماندند در سنین پیری دست از کار کشید و این چند روز باقی مانده را میخواهد زندگی کند.او. میگوید بورس و سرمایه مالکش مانند فردی میماند که با سگ خود برای قدم زدن بیرون میرود .او تقریبا در یک مسیر ثابت از نقطه الف به ی میرود لیکن سگ او دایم پارس میکند به جلو فرار میکند به عقب برمیگردد و دایم منحرف میشود باز به جاده و راه بازمیگردد و اینقدر این عمل تکرار میشود تا " هردو با هم به نقطه ی آخر خط مسیر برسند" . و سرمایه شخص در بورس دایم بالا و پایین میرود ....لیکن اگر شانس بیاورد با همان سرمایه اولی بتواند خارج شود و ضرر نکند.
  • علی IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    امسال چهارصد درصد پول ایران بی ارزش شد
  • IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 1
    یه شونه تخم مرغ(30تایی) خریدم100هزارتومان!دلمون نمیادبخوریمش! هنوز توشوکم!!!!!
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 2
    ای خائن خود فروخته. بی وجدان شاخ و دم نداره که. آمار مثبت است اونوقت مادر عروس پارازیت میده.
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 1
    بیشتر شبیه جوک بود
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 1
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس