کد خبر 1401584
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی سبیل رشاد، درباره ضعف یقین در جناح مؤمن و درسی از مباهله نوشت:

یقین در بسیاری از آموزه‌های اسلام، به‌عنوان بالاترین مرتبه و برتر از اسلام و ایمان و تقوا و ورع معرفی شده و جایگاه بسیار والایی در معارف دین دارد تا آنجا که امام رضا علیه‌السلام فرموده‌اند: «لَمْ یُقْسَمْ بَیْنَ الْعِبَادِ شَیْ‏ءٌ أَقَلُّ مِنَ الْیَقِینِ» یعنی کمترین چیزی که بین بندگان تقسیم شده، یقین است.

در تفسیر المیزان، یقین، ادراکی قوی تعریف شده که از بین نمی‌رود و ضعیف نمی‌شود و علمی خوانده شده که در آن شک و شبهه راه نمی‌یابد.

در دوران معاصر، افرادی چون حسین حاج‌فرج دباغ، محسن کدیور، محمد مجتهد شبستری و خیل دیگری از روشنفکران غربزده، طی دهه‌های گذشته، تلاش کرده‌اند دو مفهوم را تحریف کنند:

۱- یقین را معادل دگماتیسم و اُمُل‌بودن معرفی کنند!

۲- شک را مقدمه رستگاری جا بزنند!

حال آنکه عدم شک به یقینیات و یقین به حقانیت ایمانیات مذهب تشیع و قطعیت در مورد انطباق اعتقادات ما با نفس‌الامر حقایق و واقعیات باطنی و ملکوتی عالم، در همه‌ی روایات، به‌عنوان برترین صفت مؤمن معرفی شده اما در جامعه امروز، متأسفانه بخش زیادی از مؤمنین نیز در حقانیت معتقدات‌شان دچار شک شده‌اند که این تردید، ناشی از سیل ویرانگر هجمه فرهنگی غرب و رواج شبهات فراوان در فضای مجازی و جمع‌های دوستانه و خانوادگی است که بعضاً از مطالعات و تعالیم دینی دورند یا برای اطلاع از آنها وقت خاصی نمی‌گذارند و با کوچکترین نقدی، بنیان اعتقادات و افکارشان متزلزل شده و چو بید می‌لرزند.

درس اصلی واقعه‌ی مهم مباهله که امروز سالگرد آن است این است که آن‌کس که به حقانیت اعتقادات خود یقین دارد، نه از لعن و نفرین دیگران می‌هراسد و نه حتی از مرگ، ترسی به خود راه می‌دهد چون به درستی مواضع خود یقین جازم دارد.

پس از معصومین علیهم‌السلام، شهدا مصداق اتمّ این یقین هستند که از جان و خانواده و مال و همه‌چیز خود می‌گذرند چون به رستگاری و حقانیت اندیشه و موضع خود یقین قطعی دارند اما  سربازان دشمن این‌گونه نیستند و به همین دلیل است که حتی یک نفر از پیاده‌نظام داخلی دشمن در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را نمی‌بینید که جرأت ورود به عرصه قدسی #جهاد و #شهادت را داشته باشد؛ چه، این عرصه جولانگاه سیمرغانی است که به قله‌ی قاف یقین رسیده‌اند و نه مگسانی که نه جرأت مباهله دارند و رویارویی با مرگ را دارند و نه به اعتقادات خود، اندک‌یقینی.

چه‌بسا تعلیم، ترویج و تبلیغ مفهوم «یقین» و مصادیق آن در قالب امربهمعروف، از مهم‌ترین فصول درسی جهاد_تبیین باشد که فریضه واجب زمانه‌ی ما اعلام شده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 7
    روی کدوم یقین باید بمونم، با چه اعتقادی از خدا باید دم بزنم، شکر چه چیزی رو بجا بیارم وقتی تو ۴۰ سالگی ۴۰ میلیون پس انداز ندارم، زن و زندگی و خیلی چیزهای دیگه هم ندارم ، رو چه حسابی به کی باید یقین داشته باشم
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      4 2
      زیبایی یقین به همینه! هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِكَةُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ - آیه 210 سوره بقره
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      4 3
      مگه طلبی داشتی خداوند عشقش کشیده اینجوری باشی شکر کن که الاغ و سوسک و لجن خلق نشدی ادم هستی و 40ساله با روزی او زنده ماندی به محض مسلمان مردن در بهشت پر نعمت خواهی بود راستی دوست داشتی کل زمین برا تو بود فقط کور میبودی
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      4 2
      برادر، گرانی و وضعیت مسکن به عنوان دو مشکل فعلی کشور میراث مدیریتی است که اتفاقا به حقانیت دین اعتقاد نداشت، مدیریت غربگرا، مدیریتی که همه توان ما را در حد آبگوشت بزباش می دونست، مدیریتی که طی هشت سال با رشد اقتصادی نزدیک به صفر، نقدینگی رو حدود هشت برابر کرد. مدیریتی که نساختن مسکن رو افتخار می دونست، مدیریتی که همه چیز حتی آب خوردن رو هم به مذاکره گره می زد، مدیریتی که ... کدوم یک از این مشکلات مسئولش دین است یا به خاطر اینکه ما مطابق با دستورات و رهنمودهای دین عملکردیم به وجود آمده؟ آیا منصفانه است ما نسخه دکتر را برعکس عمل کنیم، بعد که حال بیمار بد شد دکتر رو مقصر بدونیم؟ از این گذشته، من هم مثل شما چهل ساله ام، درسته مشکلات هست ولی اگر تو چهل سالگی هنوز 40 میلیون پس انداز نداری شاید نیاز باشه توی مدیریت زندگیت تجدید نظر کنی.
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      3 0
      آیا خودتون مقصر نیستید که زن و زندگی ندارید؟ ما فرض می کنیم مقصر نیستید اما کیفیت اقتصادی زندگی و کیفیت اعتقادات از هم جدا هستند و انسان های باایمان ولی فقیر همیشه در طول تاریخ فراوان بوده اند و من خودم تجربه زندگی فقیرانه با حفظ ایمانم را داشته ام.
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      اخرالزمانه بایدتحمل کرد
  • فائزه IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس