کد خبر 1401528
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
تیوولی

در این مطلب به بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال، تنها کره ای صفر کیلومتر بازار و معرفی مشخصات فنی و امکانات رفاهی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش مشرق، حتما می‌دانید که مدتی پیش واردات خودروی خارجی به کشور آزاد شد، اما همچنان شاهد ورود و عرضه خودرو به بازار داخلی نیستیم؛ چرا که آیین‌نامه این طرح تصویب نشده و مفاد آن به درستی ابلاغ نشده است. مجلس شورای اسلامی و به طور کلی تمامی اهالی بازار خودرو بی‌صبرانه منتظر صدور دستور واردات و شرایط و مفاد دقیق آن هستند، اما چه زمانی این آیین نامه به تصویب می‌رسد؟

شرایط فعلی بازار خودروی کشور آشفته است و قیمت‌ها روز به روز افزایش می‌یابند و در کنار آن کیفیت نیز همانند سابق، راکد مانده است. خودروسازان دولتی نظیر ایران خودرو و سایپا به جای تمرکز روی عرضه چند خودروی باکیفیت، مدام در حال ارائه فیس لیفت‌های جدید با نام‌های مستقل و جداگانه هستند و کفر مردم درآمده است.

برخی در این بازار رکودی منتظر هستند تا قیمت‌ها به علت آزادسازی واردات کاهش یابد و بعد اقدام به خرید کنند و عده‌ای دیگر پولی در بساط ندارند که خودروی داخلی بخرند. تنها امید فعلی ما این است که خودروهای خارجی وارد کشور شوند و خودروسازان در رقابت سازنده هم قیمت‌ها را کاهش دهند و هم کیفیت را بالا ببرند و به نوعی انحصار بازار شکسته شود.

بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال+عکس

بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

همان‌طور که می‌دانید از زمان تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معتبر نظیر کمپانی‌های کره‌ای بار سفر بستند و کشور ما را تنها گذاشتند. در این اقدام همه جانبه بسیاری از خودروسازان کره‌ای از بازار ما خارج شدند و همین باعث شد تا ضربه بزرگی به صنعت خودرویی ما وارد شود و بازار خودرو را دچار بیماری کند.

حالا در بازار ما تنها کسانی که اسب تازی می‌کنند، چینی‌ها هستند که روز به روز ریشه‌های خود را در کشور ما محکم‌تر می‌کنند. در این شرایط باز هم یک خودروی کره‌ای صفر کیلومتر در بازار ما به نام سانگ یانگ تیوولی اسپشیال وجود دارد که در حال سپری کردن تست‌های رانندگی‌اش است. این کراس اوور شهری را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

جالب است بدانید که خودروی کره‌ای سانگ یانگ تیوولی در دو تیپ اسپشیال و اسپشیال پلاس و با مدل‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وارد بازار ما شده و هم‌اکنون قابل خریدن است. تیوولی اسپشیال چندین تغییر نسبت به نسخه وارداتی‌اش دارد که از آن جمله می‌توان به اضافه شدن گرم‌کن و سردکن صندلی و شارژ وایرلس یا بی سیم موبایل اشاره کرد.

لازم به ذکر است که سانگ یانگ تیوولی اسپشیال مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با سیستم سوخت‌رسانی TGDI است و می‌تواند حداکثر قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن‌متر را تولید کند. همچنین بد نیست بدانید که تیوولی قدیمی که در بازار وجود دارد دارای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است و می‌تواند نهایتا قدرت ۱۲۸ اسب بخار را تولید نماید.

بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال+عکس

طراحی ظاهری سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

در مجموع می‌توان گفت که تفاوت ظاهری تیوولی اسپشیال با تیپ معمولی آن منحصر به تغییر طراحی مه‌شکن‌ها است که حالا به صورت سه‌تایی عمودی قرار گرفته‌اند و همچنین گرافیک چراغ‌های جلوی این کراس اوور شهری نیز هم‌اکنون حالتی خشن و جذاب به خود گرفته است تا روحیه اسپرت آن را تقویت کند.

از طرف دیگر لوگوی TGDI روی بدنه آن حک شده و از جمله تغییرات و تفاوت‌های نسخه اسپشیال پلاس در مقایسه با نسخه اسپشیال می‌توان به تریم مشکی رینگ‌ها و قاب آینه روی بدنه و نصب اسپویلر عقب در راستای سقف اشاره کرد.

خوشبختانه طراحی کابین این خودرو نیز مناسب است و علاوه بر این که دکمه‌های کنترل در جای مناسبی قرار گرفته‌اند، حالا هم ارگونومی خوبی را شاهد هستیم و هم متریال باکیفیتی در ساخت آن به کار رفته است. از جمله امکانات داخلی این کابین می‌توان به تریم مشکی، صندلی‌های چرمی، نمایشگر ۷ اینچی سیستم مولتی مدیا، صفحه آمپر تلفیقی دیجیتال و آنالوگ، سانروف و شارژ موبایل بی‌سیم یا وایرلس اشاره کرد.

از طرف دیگر فضای کابین مناسب و جادار است و می‌توان دو تا سه سرنشین بزرگسال را در آن به راحتی جای داد. بنابراین هم فضا برای نشستن زیاد است و هم فاصله پاها خوب خواهد بود. مزیت دیگر کابین آن نیز وجود زیرآرنجی در صندلی‌های عقب است که قابلیت خوبی محسوب می‌شود.

متاسفانه یکی از عیوبی که کابین این خودرو دارد، نداشتن دریچه هوای مطبوع برای سرنشینان عقب است. همچنین یکی از بزرگترین ایرادهایی که به این کراس اوور شهری وارد است، صندوق بار آن خواهد بود؛ زیرا تنها در صورتی فضای بار زیادی خواهید داشت که صندلی‌های عقب را کاملا بخوابانید.

بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال+عکس

مشخصات فنی و تجربه رانندگی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که خودروی کره‌ای سانگ یانگ تیوولی اسپشیال نسبت به نسخه پیشین خود داشته، عوض شدن پیشرانه آن است. حالا در نسخه اسپشیال این محصول پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ داریم که مجهز به فناوری TGDI است و می‌تواند حداکثر ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

نیروی محرکه و قدرت موتور این کراس اوور شهری از طریق یک گیربکس AT که توسط آیسن ژاپن ساخته شده است، به محور جلو منتقل می‌شود. خوشبختانه نقطه قوت این محصول کره‌ای تجهیز آن به تکنولوژی TGDI و بهره‌مندی آن از سامانه توربوشارژ است و همین دو عامل باعث شده‌اند مصرف سوخت به طرز عجیبی کاهش یابند.

هنگامی که دکمه استارت را فشار می‌دهید، خودرو روشن خواهد شد و پیش از آن که بخواهید حالت رانندگی خود را انتخاب کنید، با دستیار رانندگی در پشت آمپر روبه‌رو خواهید شد که به خوبی به فارسی ترجمه شده است. در مجموع در این کراس اوور شاهد وجود سه حالت رانندگی هستیم.

اولین حالت رانندگی با تیوولی اسپشیال، اکونومی یا اقتصادی است، دومی اسپرت و سومی وینتر یا برفی و زمستانی خواهد بود. برای این که بتوانیم با حالت رانندگی اسپرت ادامه دهیم، شیفتر دنده را روی حالت D قرار می‌دهیم و پدال گاز را فشار خواهیم داد. پس از این که با حالت اسپرت رانندگی کردیم قصد داریم به سراغ حالت دیگری برویم.

برای این کار باید ابتدا شیفتر دنده را از حالت D درایو به سمت چپ فشار دهیم و حالت M را انتخاب کنیم. در این حالت با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت دنده از حالت اتوماتیک به دنده ۴ خواهد رفت. هر بار که پای خود را روی پدال گاز فشار دهید و سرعت بالاتر از حد مجاز شود، فلشی در کنار نمایشگر دنده به نمایش در خواهد آمد که بیانگر زیاد شدن دنده و علامت هشدار است. در صورتی که دنده را افزایش ندهید، خود موتور برای این که فشاری روی خودرو نیاید، اقدام به تعویض دنده خواهد کرد.

خوشبختانه وضعیت این خودرو در شرایط رانندگی با شیب تند و رانندگی در هوای گرم مناسب ارزیابی می‌شود و در سراشیبی‌ها نیز به لطف وجود سامانه کنترل در سراشیبی، باز هم عملکرد خوبی را شاهد هستیم. از جمله بهترین امکانات ایمنی که در این خودرو گنجانده شده می‌توان به رادار هشدار نقطه کور و سنسور جلو و عقب پارک اشاره کرد.

هنگامی که حالت رانندگی را روی اکونومی تنظیم کنید، خودرو هم دور موتور کمتری خواهد داشت و هم صدای کمتری از آن به بیرون خواهد آمد. اگر هم حالت رانندگی را روی وینتر یا زمستانی بگذارید یعنی در شرایط برفی یا بارانی قرار دارید.

بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال+عکس

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خودرو خصوصا در شرایط کنونی، آپشن‌هایی است که شرکت سازنده ارائه می‌دهد. خوشبختانه سانگ یانگ تیوولی اسپشیال دارای امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی به شرح ذیل است:

فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل و پایداری ESP ، شش کیسه هوا، رادار هشدار نقطه کور، کنترل حرکت در سراشیبی، ترمز اضطراری خروج از پارک، سنسور پارک جلو و عقب، استارت دکمه‌ای، دوربین دید عقب، گرم‌کن و سردکن صندلی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک دو کاناله برای سرنشینان جلو، سانروف، سنسور نور و سنسور باران، نمایشگر لمسی، شارژ بی‌سیم موبایل، چراغ‌هایLED  و پشتیبانی از زبان فارسی در صفحه نمایش آمپر.

منبع:گجت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    1 0
    قیمت؟
    • مرتضی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      2 0
      یک و نیم ملیارد
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    وارد کنندش، شرکتی بنام رامک خودرو است. که از سال ۹۶ نزدیک به ۳۰۰۰ نفر ثبت نام کرده.ولی تاکنون هیچ جوابگو هم نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس