کد خبر 1401525
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
شورای شهر

اعضای شورای اسلامی شهر تهران خطاب به رئیس سازمان امور مالیاتی کشور مطالبی را مطرح کردند؛ از جمله اینکه خواستار میزان سهم مالیات بر ارزش افزوده تهران شدند.

به گزارش مشرق، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان هشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران میزبان داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به منظور ارائه گزارش و تبیین مسائل و سیاست های مالیات و ارتقاء سطح تعاملات سازمان امور مالیاتی و شورای اسلامی شهر تهران، بودند.

پس از ارائه گزارش رئیس سازمان امور مالیاتی در صحن شورای شهر، اعضای شورای شهر پیشنهادات، نکات و مطالبی را با وی در میان گذاشتند.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، تاکید کرد که نظام امور مالیاتی باید با استفاده از اطلاعاتی در حوزه حمل و نقل، گمرک، صنعت و سایر حوزه ها و پردازش اطلاعات، بتواند نظام هوشمند مدیریتی را ایجاد کند.

وی با طرح چند پرسش از رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، اظهار داشت: قانون ایجاد سامانه مودیان و سامانه فروشگاهی بیش از یک سال است که به تاخیر افتاده و باید توضیح داده شود که چند درصد از این سامانه شکل گرفته و چه زمانی افتتاح می شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس سازمان امور مالیاتی درباره دریافت مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: به تفکیک مشخص شود که چقدر از این مالیات به شکل نقد، چقدر اقساط بوده و سهم تهران از آن چقدر است.

پیرهادی با اشاره به اینکه منظور از تهران، استان تهران است چراکه در موضوع حمل و نقل، موضوعات حاکمیتی و اقتصاد، کلان شهر تهران متحمل هزینه های پایتخت می شود، تأکید کرد که در بسیاری از موارد شهرداری تهران به تنهایی هزینه‌های بسیاری که مربوط به استان تهران است را متحمل می‌شود.

نرجس سلیمانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به سوالاتی که از شهروندان به دست وی رسیده است، اظهار داشت: مهمترین موضوع که دغدغه شهروندان است در ارتباط با مالیات بر واحد های مسکونی است که عملا  در قالب کارگاه ها و مشاغل در حال استفاده هستند.

 وی افزود: مطب پزشکان، دفاتر کارشناسی، دفاتر وکالت، دفتر اسناد رسمی، دفتر روزنامه، ازدواج و طلاق و غیره، علی رغم این که در سامانه های متعدد به علاوه سازمان های زیر مجموعه خود سازمان امور مالیاتی دارای پرونده هستند و به صورت رسمی توسط مراجع ذی صلاح مثل کانون وکلا، کانون کارشناسان، کانون سردفتران و غیره فعالیت این دسته از مالکان به رسمیت شناخته شده است.

سلیمانی ادامه داد: اطلاق واحد مسکونی خالی از سکنه به برخی از این دسته از فضاها عرفا و شرعا محل تامل است، مضاف بر این که بر حسب گزارش های ارسالی نرخ مالیات محاسبه شده برای واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده، خارج از اندازه و معیار معمول و مرسوم  خود سازمان امور مالیاتی است.

وی با طرح چند پرسش ادامه داد: مالیات محاسبه شده بر واحد های مسکونی بر اساس کدام دفتر انجام می شود؟  پیش از این واحد های کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و کمتر از ۲۰۰ متر در شهرستان ها  معاف از پرداخت مالیات بوده اند تکلیف این معافیت چگونه خواهد بود؟

سلیمانی خاطر نشان کرد: مکانیزم اصلاحی برای خروج واحد هایی که اشتباها به عنوان خانه خالی از سکنه محسوب شده اند چگونه بوده است و با توجه به نرخ استهلاک مرسوم ساختمان ها در دفاتر حسابرسی و حسابداری به عنوان اسناد ملاک عمل مالیاتی تعریف مالیات واحد های خالی از سکنه برای ساختمان هایی با عمر بیش از ۳۰ سال چه توجیه علمی یا فنی دارد؟

واگذاری اجرای قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی به شهرداری ها 

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: ۲۰ درصد از خانه های خالی کشور با عدد تقریبی ۵۰۰ هزار واحد در استان تهران است که برآورد می شود ۳۰۰هزار واحد آن در شهر تهران و ۲۰۰هزار واحد آن در پیرامون و حاشیه شهر تهران واقع شده است.

وی تاکید کرد: دلالان ملکی، املاک را در تهران خریداری می کنند و طی یک دوره رکود ۳ تا ۶ ساله آنها را خالی نگه می دارند و همزمان با پیک دوره ای تورم و افزایش قیمت مسکن آنها را می فروشند.

مظفر عنوان کرد: خانه های خالی بلایی برسر بازار اجاره آورده که نیاز به اقدام عاجل وجود دارد.

عضو شورا با اشاره به سامانه ممیزی املاک شهرداری تهران گفت:شهرداری تهران از طریق این سامانه های تخصصی که ایجاد نموده درلحظه می تواند اطلاعات کامل و جزئی و دقیقی را احصاء نماید. فرض مثال شهرداری براحتی می تواند از طریق این سامانه برای شناسایی املاک لوکس، خانه های بالای ۳۵۰ متر منطقه ۱ را براساس انتخاب سیستمی، با کدپستی و مشخصات مالک اعلام نماید و شهرداری ابزارهای مختلف و قدرتمندی را برای وصول این مالیات چه مالیات بر خانه های خالی و چه مالیات بر خانه های لوکس دراختیار دارد.

مظفر افزود: اجرای این قانون بنظر می رسد تنها با همکاری شهرداری ها میسر و عملی است لذا اگر درآمد ناشی از این مالیات دراختیار شهرداری ها قرار بگیرد، این قانونی که بیش از ۲ سال است اجرا نشده، عملیاتی خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس