کد خبر 1401504
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
رونمایی از بدل تالاخادزه در تاشکند

مسابقات دسته به اضافه ۱۰۲ کیلوگرم وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان آسیا در حالی امروز (یکشنبه) برگزار خواهد شد که نماینده ایران می‌تواند در این دسته توجه جهانیان را به خود جلب کند.

به گزارش مشرق، نام وزنه‌برداران فوق‌سنگین ایران در ۲ دهه گذشته با موفقیت‌های جهانی و المپیک گره خورده است. پولادمردان ایران در ۲۰ سال گذشته  نه تنها سه مدال طلای المپیک و ۲ نقره این دسته را به نام خود ضرب کردند بلکه در مقاطعی نیز عنوان قوی‌ترین مرد جهان به نماینده ایران می‌رسید؛ عنوانی که اکنون در اختیار لاشا تالاخادزه گرجستانی است. حسین‌ رضازاده، بهداد سلیمی، سجاد انوشیروانی، بهادر مولایی، سعید علی‌حسینی، علی داودی و علیرضا یوسفی پولادمردانی هستند که علاوه بر افتخار المپیکی و جهانی در رده‌های سنی مختلف رکورددار دسته فوق سنگین هستند.

رونمایی از بدل تالاخادزه در تاشکند

در دسته فوق‌سنگین رکورد نوجوانان جهان اکنون در اختیار علیرضا یوسفی است و این رکورد در رده سنی جوانان در حرکت یکضرب و مجموع به علی داودی اختصاص دارد. همچنین رکورد دوضرب جوانان جهان نیز با ۲۳۹ کیلوگرم در اختیار علیرضا یوسفی است. پیش از این ۲ نخبه وزنه‌برداری ایران حسین رضازاده با مهار وزنه ۲۶۳.۵ کیلوگرم رکورد دوضرب جهان و المپیک را در دسته به‌اضافه ۱۰۵ کیلوگرم را در اختیار داشت که با تغییر دسته‌های المپیکی، این رکورد نیز به نام هرکول ایرانی بایگانی شد. بهداد سلیمی نیز در المپیک ۲۰۱۶ ریو با مهار ۲۱۶ کیلوگرم در یکضرب موفق شد رکورد دسته فوق سنگین المپیک را به مدت پنج سال به نام خود کند. این رکورد در سال ۲۰۲۱ توسط غول گرجستانی شکسته شد.

رونمایی از بدل تالاخادزه در تاشکند

هر چند که در دنیای فولاد سرد اکنون غول گرجستانی اجازه نفس کشیدن به رقبا نخواهد داد اما در سال گذشته قهرمانان ملی ایران در دسته فوق سنگین افتخارات زیادی را کسب کردند که مدال نقره علی داودی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو  و رکوردشکنی علیرضا یوسفی در جوانان جهان از مهمترین آن بود. یوسفی در مسابقات قهرمانی آسیا ازبکستان حضور ندارد و به نظر می‌رسد هدف اصلی او مسابقات جهانی و کسب امتیاز لازم برای سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

رونمایی از بدل تالاخادزه در تاشکند

در مسابقات نوجوانان جهان که امروز یکشنبه ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به وقت ایران برگزار می‌شود از یک پدیده جدید وزنه‌برداری ایران رونمایی خواهد شد؛ پدیده‌ای که از استان اردبیل گام به آوردگاه تاشکند گذاشته و ممکن است با هنرنمایی در این پیکارها، توجه نامداران قاره کهن را به خود جلب کند. طاها نعمتی یکی از شاگردان سعید علی‌حسینی است که  با رکورد ورودی ۳۴۵ کیلوگرم شانس نخست کسب مدال طلای فوق سنگین نوجوانان آسیا محسوب می‌شود. رکورد طاها نعمتی در دسته فوق سنگین جوانان آسیا هم محسوب می‌شود که در لیست ابتدایی او در رده ششم قرار دارد.

رونمایی از بدل تالاخادزه در تاشکند

طاها نعمتی که الفبای وزنه‌برداری را از سعید علی‌حسینی یکی از نابغه‌های فوق سنگین جهان آموختنه اکنون در تاشکند ۲ عنوان‌دار دسته فوق سنگین را در کنار خود می‌بیند. سجاد انوشیروانی دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن و بهداد سلیمی دارنده مدال طلای المپیک لندن و رکوردار المپیک در سمت سرپرست و نایب رییس فدراسیون نعمتی را در ازبکستان همراهی خواهند کرد.

حضور این ۲ قهرمان در کنار نعمتی می تواند به انگیزه‌ای برای نوجوان اردبیلی تبدیل شود تا با اقتدار بیشتری گام در مسیر بزرگان این رشته بگذارد.  مسابقات ازبکستان نخستین آوردگاه نعمتی است و وی می‌تواند در تاشکند خط نشان جدیدی برای رقبا بکشد.

رونمایی از بدل تالاخادزه در تاشکند

سعید علی‌حسینی چندی پیش در گفت وگو با ایرنا درباره توانمندی این نوجوان اردبیلی گفت: طاها نعمتی یکی از استعدادهای وزنه‌برداری ایران است که می‌تواند با تمرینات مستمر و حرفه‌ای در آینده به یکی از چهره‌های تاثیرگذار این رشته تبدیل شود. البته وزنه‌زدن در رده‌های سنی پایین پیش شرط موفقیت نیست بلکه مسیر زندگی قهرمانی طولانی و بسیار پر پیچ و خم است. ورزشکار با گذر از این سختی‌ها از پدیده به ستاره تبدیل می‌شود.  

سرمربی تیم‌های پایه وزنه‌برداری با اشاره به احتمال حضور وی در تیم نوجوانان گفت: بدون شک برای او برنامه داریم و در صورت ادامه موفقیت، به اردو  رده سنی پایه دعوت خواهد شد. مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید و او باید خود را برای مسابقات در سال‌های آینده آماده کند که امیدوارم نعمتی مانند سایر استعدادهای ورزشی ایران بتواند روزی در سطح جهان و المپیک بدرخشد.

رونمایی از بدل تالاخادزه در تاشکند

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس