آتش سوزی گسترده در کالیفرنیا / دستور تخلیه هزاران نفر صادر شد

آتش سوزی روز شنبه (به وقت آمریکا) در نزدیکی پارک ملی یوسمیتی به سرعت به یکی از بزرگترین آتش سوزی‌های کالیفرنیا در سال‌جاری میلادی تبدیل شد.

به گزارش مشرق، این آتش سوزی که به "آتش بلوط" معروف شده است بعد از ظهر جمعه در جنوب غربی پارک یوسمیتی در نزدیکی شهر میدپاینز شهرستان ماریپوزا شروع شد و تا صبح شنبه به سرعت در ۲۶. ۵ کیلومتر مربع گسترش یافت. 

دانیل پترسون، سخنگوی جنگل ملی سیرا تصریح کرد: دستور تخلیه حدود ۶ هزار تن که در روستاها، شهرها و شهرستان‌های اطراف این پارک زندگی می‌کنند، صادر شده است. 

اداره جنگل‌داری و حفاظت از آتش کالیفرنیا افزود: سرایت سریع این آتش به چالشی برای آتش‌نشانان تبدیل شده است. تا روز شنبه این آتش سوزی ۱۰ ساختمان مسکونی را ویران کرده و به ۵ ساختمان دیگر آسیب رسانده است در حالی که حدود ۲ هزار ساختمان دیگر را نیز تهدید می‌کند. 

آتش سوزی همچنین مقامات آمریکایی را مجبور کرده تا چندین جاده و بزرگ راه را در کالیفرنیا مسدود کنند. 

حدود ۴۰۰ آتش‌نشان به همراه بالگرد و هواپیما در تلاش برای مهار این آتش سوزی هستند. 

کالیفرنیا در سال‌های اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده‌ و مرگبارتری بوده است. تغییرات آب و هوایی به همراه خشکسالی مناطق غربی آمریکا را در ۳۰ سال گذشته بسیار گرم‌تر و خشک‌تر کرده است. 

دانشمندان گفته‌اند که شرایط آب و هوایی همچنان شدیدتر خواهد شد و آتش سوزی‌های جنگلی به شکل مخرب‌تر و شدیدتری رخ خواهد داد. 

به گزارش ایرنا، این درحالی است که همزمان با افزایش دمای هوا در آمریکا، آتش سوزی‌های جنگلی در این کشور از جمله ایالت آیداهو تاکنون ده‌ها هزار هکتار اراضی را طعمه حریق کرده و جان هفت نفر را گرفته است. 

موج گرمای خطرناک مناطق جنوب مرکزی تا شمال شرق ایالات متحده آمریکا را فرا گرفته و زندگی میلیون‌ها آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. 

 بر اساس گزارش‌ها، نزدیک به ۱۰۰ میلیون آمریکایی در حوزه هشدار موج گرما قرار گرفته‌اند. 

سازمان‌های هواشناسی آمریکا هشدار داده‌اند که دمای بسیاری از شهرهای بزرگ این کشور از مرز ۳۸ درجه سانتیگراد خواهد گذشت و رطوبت بسیار بالا، تحمل گرما را سخت‌تر خواهد کرد.

دانشمندان هشدار داده‌اند ایالت‌های آمریکا هزاران مایل دورتر از کانون‌های آتش سوزی در غرب، با خطر رو به رشد آتش سوزی‌های جنگل‌ها مواجهند، زیرا گرمایش جهانی امکان دستیابی به پناهگاه‌های امن را کاهش می‌دهد. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس