نماز جمعه

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: اگر می خواهیم امنیت کامل در منطقه استقرار پیدا کند، حضور آمریکا در منطقه باید به طور کامل حذف شود.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به ایام مباهله و پیام‌های آن، گفت: پیامبر اکرم (ص) دغدغه هدایت بشر و تبیین حق را داشتند و از گفتگو، مباحثه و استدلال باز نمی‌نشستند و اگر گفتگو و استدلال طرف را مجاب نمی‌کرد از مباهله عبا نداشت.

وی افزود: نخستین پیام مباهله این است که رسول خدا دغدغه حق را دارد و از گفتگو و استدلال دست بر نمی‌دارد و برای تبیین حق آماده مباهله است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: اسلام یعنی دانش و معرفت، علم، حقایق برهانی و حقایقی که ریشه در فطرت و جان بشر دارد. اگر کسانی تسلیم علم نیستند در برابر معرفت و دانش سر فرود نمی‌آوردند باید برای تبیین حق، آن‌ها را به مباهله دعوت کرد.

حجت الاسلام سید ابوترابی فرد افزود: در اسلام علم و دانش، فصل الخطاب است، کلام خدا و رسول الله چون حق است، فصل الخطاب است، حضرت علی چون نماد حق است فصل الخطاب است.

وی گفت: افرادی که به نصرت الهی ایمان دارند در راه حق ثابت قدم هستند، پیامبر به ما می‌آموزد اهل یقین باشیم، راه را درست انتخاب کنید و در راه درست با امید به نصرت الهی قدم بردارید.

ورزش با سیاست، اقتصاد و فرهنگ گره خورده است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به موفقیت‌های تیم ملی والیبال در لیگ جهانی گفت: لازم می‌دانم که از بلندقامتان ورزش کشور که در لیگ ملت‌ها افتخار آفریدند، مربی عالم، کادر متعهد و باانگیزه و تمامی نیروهای عالمی که در طول سالیان گذشته، زمینه این موفقیت را فراهم آوردند، تشکر کنم. ما باید در تمامی میادین ورزشی رتبه‌های بالا را به دست آوریم. امروز ورزش با سیاست، اقتصاد و فرهنگ گره خورده است.

وی تصریح کرد: در روزهای گذشته ایران به کریدور سیاسی منطقه تبدیل شده بود. نشست‌های دو جانبه روسای جمهور ترکیه و روسیه، نشست سه جانبه آستانه، دیدارهای بسیار مهم، بیانات الهام‌بخش مقام معظم انقلاب در تبیین شرایط سیاسی منطقه و جهان اسلام برای امت اسلامی، ملت‌های منطقه و دنیا، پیام‌آور قدرت و شکل‌گیری قدرت‌های نو در جهان پیش‌رو است.

هزاره سوم قطعاً هزاره آسیاست

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: تردیدی نکنید، امروز دنیا با تحولات جدی روبه‌رو است، هزاره سوم قطعاً هزاره آسیاست. ایران اسلامی در منطقه جنوب غربی آسیا نقش تعیین‌کننده و بنیادین دارد. اولاً تاکید مقام معظم رهبری در گفتگو با رئیس جمهور ترکیه بر چند اصل بود. اول اینکه مرز ایران و ترکیه مرز ماست، ما امنیت ترکیه را امنیت ایران می‌دانیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اظهار کرد: در طول چهار دهه گذشته، نگاه ایران به خلق قدرت برای کشورها و ملت‌های اسلامی به ویژه دولت اسلامی ترکیه بود. در کنار این نگاه، انتظار جمهوری اسلامی آن است که مرز سوریه و ترکیه هم مرز ما باشد. دغدغه ملت اسلامی باشد. ما در کنار امنیت یکدیگر به اقتدار می‌رسیم. اگر تمامیت ارضی کشورهای اسلامی مورد تهدید قرار گیرد، اقتدار امت اسلامی مورد تهدید است.

وی با بیان یک نکته دیگر در همین راستا تاکید کرد: راه ارتباطی ایران و ارمنستان است. ایران در برابر تغییرات منطقه‌ای به طور جدی حساس است. اجازه نمی‌دهد راهی که هزاران سال قدمت دارد و از عوامل امنیت، صلح و اقتدار آنها در منطقه است، آسیب ببیند. نکته دیگر که مقام معظم رهبری در گفتگو با روسای جمهور مطرح فرمودند، بحث حضور آمریکا در سوریه و کنار فرات است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور ترکیه در سخنان خود اشاره کردند، حمایت آمریکا و متحدان اروپایی آنها از تروریست‌ها موجب ناامنی مرزهای ترکیه است. اگر می‌خواهیم به امنیت برسیم باید حضور آمریکا در منطقه به طور کلی حذف شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: امروز حضور سیاسی و نظامی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است. نیروهای نظامی آمریکا در منطقه کارایی ندارند، عراق، سوریه و افغانستان را ببینید، منطقه را مشاهده کنید، لشکرکشی‌های آمریکا بی‌اثر است. حضور سیاسی آمریکا هم بی‌اثر شده اما حضور فیزیکی آنها هم باید حذف شود. این مسئله جدی در عراق و سوریه است. آمریکایی‌های باید قبل از آنکه مانند حادثه افغانستان روبه‌رو شوند و با خجالت و شکست مفتضحانه مجبور به فرار شوند، منطقه را ترک کنند.

اقتدار ایران را در کنار اقتدار ملت‌های منطقه می‌بینیم

وی عنوان کرد: در کنار گفتگوهای موثر در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، روابط گسترده ایران اسلامی با کشورهای همسایه که همیشه در دستور کار ایران بوده است. تمامی همسایگان ما بدانند، کشورهای جنوبی، شرقی، غربی و شمالی ما بدانند، اقتدار آنها اقتدار ایران است. ما به تمامیت ارضی آنها، اقتدار سیاسی، دفاعی، امنیت و اقتصادی آنها فکر می‌کنیم. ما اقتدار ایران را در کنار اقتدار ملت‌های منطقه می‌بینیم. این راهبرد قطعی ایران اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در همین راستا، تصمیمات ارزشمندی در این دولت در طول یک سال گذشته برای تحکیم روابط با کشورهای همسایه اتخاذ شده گفت: در این سفر، این روابط به صورت معناداری ارتقا یافت که امیدوارم شاهد افزایش ارتباط ایران اسلامی با ملت‌های منطقه به ویژه کشورهای همسایه و دوست باشیم. اما در فرصت دیگری در این حوزه با کشورهای اروپایی صحبتی دارم که امروز فرصت آن نیست. نکته‌ای که محور عرایض بنده است، بحث صنعت برق کشور است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ضمن اشاره به بحث صنعت برق کشور گفت: ایران اسلامی در طول چهار دهه گذشته، در تمامی حوزه‌های مرتبط با تمامی زیرساخت‌های توسعه قدم‌های بسیار بلندی برداشته و ما افتخارات زیادی را می‌بینیم. هرچند اشاره کرده‌ام که متاسفانه در شرایط ما در شاخص‌های کلان اقتصادی خوب نیست. لذا دولت محترم و قوای سه‌گانه باید تمام نگاه خود را به اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی با استفاده درست از زیرساخت‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و دفاعی کشور و با استفاده از وحدت و امنیت افتخارآفرین ملت معطوف بدارند.

وی افزود: یکی از این حوزه‌ها حوزه صنعت برق کشور است. جوانان عزیز، در سال ۵۷، جمعیت ایران حدود ۳۷ میلیون بود و کل صنعت برق کشور حدود ۷ هزار مگاوات بود، تقریباً معادل با کشور همسایه ما ترکیه. کشوری مثل ایران با آن ذخایر انرژی، کل تولید انرژی برق همین قدر بود. اما شبکه انتقال برق کشور که ۷۰ درصد مردم در روستاها زندگی می‌کردند، طوری بود که فقط حدود ۷ هزار روستا از انرژی برق استفاده می‌کردند. جمعیت ایران از این زیرساخت‌ها محروم بودند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: امروزه که دفاع مقدس، سال‌ها تحریم و زمان‌هایی که فروش نفت‌مان به صفر رسید را گذرانده‌ایم. تولید انرژی برق در کشور حدود ۸۸ هزار مگاوات است. این یک تحول عظیمی است که در صنعت برق کشور رخ داده است. بنده بررسی کردم که امروز در منطقه جنوب غرب آسیا، ایران در تولید انرژی برق، رتبه اول را حائز است.

جزو پنج کشور برتر دارای تکنولوژی ساخت توربین‌های گازی هستیم

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با ذکر اینکه ایران در حوزه فنی، مهندسی و متخصصین تربیت‌یافته در نظام آموزشی عالی کشور به خودکفایی کامل رسیده‌ایم. ابراز کرد: فنی مهندسی کشور در یک جایگاه فاخری است. در حوزه تجهیزات صنعت نفت به خودکفایی رسیده‌ایم. امروز در ۹۸ درصد از نیاز مان به نیروی انسانی، تجهیزات و تکنولوژی به خودکفایی رسیده‌ایم. این جایگاه ایران است. ما جزو پنج کشور برتر دارای تکنولوژی ساخت توربین‌های گازی هستیم. پنج کشور در جهان این تکنولوژی را در اختیار دارند. ایرانی که در تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی است و هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده است، در این جایگاه است.

وی اضافه کرد: در حوزه شبکه برق، خطوط و پست‌ها، امروز ۱۰۰ درصد شهرهای کشور از انرژی برق استفاده می‌کنند. روستاهای کشور ۹۹.۷ درصد روستاهای کشور از برق استفاده می‌کنند. این نسبت در کل جهان، ۸۵ درصد است. این شرایطی است که ما در اختیار داریم. کار بزرگی که در دهه گذشته شکل گرفته، نهضت اقدام برای کاهش تلفات برق به ویژه در خطوط اتصالی و شبکه، تلفات ما در گذشته حدود ۱۸ درصد بود. اکنون این تلفات در شبکه یک رقمی شده است.

دولت سیزدهم گام‌های بلندی در حوزه صنعت برق و نفت برداشته است

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اراده دولت سیزدهم در کاهش جدی تلفات شبکه برقی است. علارغم موفقیت چشم‌گیر نظام در زمینه تولید تجهیزات و ظرفیت‌های نیروگاهی، با مشکلاتی در حوزه مصرف، بهره‌وری پایین انرژی، کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پروژه‌های صنعت برق روبه‌رو هستیم. انصافاً دولت سیزدهم حدود یک سال گذشته در مسئولیت خود، گام‌های بلندی در حوزه صنعت برق و نفت برداشته است که بنده اندکی به ان اشاره می‌کنم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان کارهای انجام شده دولت، گفت: اراده جدی رئیس جمهور و معاون اول به تحول در صنعت نفت به عنوان زیرساخت توسعه و پیشرفت کشور، همکاری نزدیک، قانون‌مند و تحسین‌برانگیز وزارت‌خانه‌های صمت، نفت و کشاورزی با وزارت نیرو، اگر این همکاری نبود ما امروز با مشکلاتی روبه‌رو بودیم. نقش موثر وزیر نیرو به عنوان مدیر کارآزموده، باتجربه و اتخاذ تصمیمات منطقی و قابل اجرا و مورد احترام جامعه نخبگان علمی و کارشناسان برجسته صنعت نفت. تیم مدیریتی باتجربه، کارشناسان عالم، کارآزموده و با تعهد، انگیزه و با صرف وقت در این یک سال گذشته، تلاش کرده‌اند و حقیر تشکر از این مجموعه را لازم می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: دولت جدید درحالی مدیریت کشور را در دست گرفت که ما با خاموشی‌های طولانی و بلندمدت روبه‌رو بودیم. بخش خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی، به شدت رنج می‌برد. اولین تصمیم کوتاه‌مدت دولت از ۹ ماه قبل، ساماندهی حوزه مدیریت مصرف انرژی برق به گونه‌ای که با هیچ محدودیتی برای مشترکین خانگی و تجاری روبه‌رو نشویم. این کار انجام شد. مردم عزیز، باید قدر شناخت.

امام جمعه موقت تهران افزود: قدرشناسی با دو اقدام شکل می‌گیرد، اولاً باید با زبان، قلم و حمایت خود، آنان را پشتیبانی کنیم، ثانیاً با کاهش مصرف. خواهش دارم، تصمیم بگیریم از همین امروز هر مقدار در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌ایم، سطحش را ارتقا ببخشیم. به کمک دولت و صنعت بشتابیم. صرفه‌جویی ما در مصارف خانگی، امکان بهره‌وری را در صنعت و کشاورزی افزایش می‌دهد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اظهار کرد: امروز ما در اوج مصرف برق با حدود ۴ درصد افزایش مصرف نسبت به سال قبل روبه‌رو هستیم و این در حالی است که یک ساعت یا یک دقیقه در خانه‌های ما خاموشی نبوده است. این نتیجه اقدام منطقی دولت است. اقدام اساسی آنها، اولاً در مورد کاهش مصرف ادارات دولتی است و تصمیم گرفتند که ادارات دولتی در ساعات کار ۳۰ درصد و در غیر آن ۶۰ درصد مصرف را کاهش دهند، ما از این اقدام، تصمیم و اجرای درست و نظارت آن تشکر داریم.

وی اضافه کرد: مورد بعدی مذاکره با صنایع بزرگ بود. چند صنعت بزرگ وارد مذاکره شدند. ما تقسیم‌بندی درست و دقیق کردیم که به تولید آنها آسیب نخورد. این کار در کشاورزی اتفاق افتاد و مصرف مدیریت شد. من خواهش دارم صنایع بزرگ دولت را کمک کنند. اما به برنامه بلندمدت دولت مقداری اشاره می‌کنم.

امام جمعه موقت تهران ضمن بیان اقدامات بلندمدت دولت سیزدهم گفت: اولین اقدام دولت، حمایت جدی از نهضت کاهش تلفات در دو حوزه زنجیره تولید و مصرف برق است که این اقدام ستودنی باید با جدیت ادامه پیدا کند و ما بهره‌وری را ارتقا دهیم. دوم افزایش ظرفیت نیروگاهی و تولید است. در این حوزه سبکی را تعریف کردند که ۳۰ هزار مگاوات در طول چهار سال به انرژی برق کشور افزوده شود یعنی ۸۸ هزار به حدود ۱۲۰ هزار افزایش پیدا کند. کار بزرگی است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد عنوان کرد: در این مدت برای اجرای این تصمیم، قدم‌های موثری برداشته شده مثلاً با صنایع بزرگ مذاکره شده، شروع به ساخت نیروگاه کردند که هم نیاز خود را تامین کنیم و هم به شبکه بفروشم. برنامه‌ریزی برای ۱۰ هزار مگاوات انرژی برق تجدید پذیر از منابع گاز و نور انجام شده است. ایران ظرفیت این را دارد که هزار مگاوات یا صد هزار مگاوات انرژی تجزیه‌پذیر تولید کند. امیدوارم در این جهت هم در طول چهار سال دولت، شاهد تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی پاک باشیم که تحولی بزرگ و مهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    5 1
    جواب برجام باید کی بده با این همه خسارت.....
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    2 0
    چشم الان دستور میدم بایدن جمع کنه بره
  • کاظم IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    بسیار غیر منصفانه است که در دولت قبلی تمام خطبه ها به مسائل معیشتی و اقتصادی و ناکارآمدی دولت اختصاص داشت ولی الان همه این منتقدان روزه سکوت گرفته اند. وعده ها رو یادمون نرفته
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    ان شاءالله
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    شما خودتون را ناراحت نکنید
  • عاشق شهادت فدایی ولایت IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    پس چرا از حجاب چیزی نگفت
  • کارشناس IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    شاید وجودش از کل دنیا حذف شود
  • FR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    اسلام یعنی دانش و معرفت، علم
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    متاسفانه برق کشور خیلی وابسته به گازه که خود همین عامل یک تهدیده... باید سبد انرژی متنوع باشه، هسته ای که متاسفانه یا توان و تخصص کاملش رو نداریم، بادی، خورشیدی و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس