کد خبر 140058
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۱

نان همچنان با كيفيت پائين و به صورت خميري به دست مردم مي‌رسد و در توليد آن هم از جوش شيرين استفاده مي‌شود. مردم هم ديگر به كيفيت‌ پايين‌ نان سنتي عادت كرده‌اند. اما مسوول اصلي اين وضعيت كيست؟

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، نان را مي‌توان بدون شك پرمصرف‌ترين ماده غذايي بسياري از مردم جهان و از جمله ايراني‌ها دانست. سفره بدون نان بركتي نداشته و قوت لايموت چنان با زندگي مردم گره خورده كه حتي دولت براي افزايش قيمت آن برنامه جداگانه‌اي را در مقايسه با ساير كالاها به اجرا درآورد.

اما مردم ايران سالها است كه از كيفيت پايين ناني كه خريداري مي‌كنند، ناراضي بوده و آن‌قدر به اين نارضايتي بي‌توجهي شده كه مردم هم ديگر به وضعيت موجود عادت كرده‌اند و اگر نان باكيفيت بخرند، شايد تعجب كنند.

از سوي ديگر انتظار مي‌رفت با ورود نان صنعتي به كشور تا حدودي رضايت مردم جلب شود، اما نان صنعتي با توجه به قيمت بالا هرگز نتوانست انتظارات را برآورده كرده و نارضايتي مردم را از نان سنتي جبران كند. هدفمندي يارانه‌ها هم كه از آن به عنوان عاملي براي افزايش كيفيت نان ياد مي‌شد، هر چند كه طبق آمارها از دور ريز يا به عبارت ديگر اسراف نان جلوگيري كرد ولي نتوانست چندان تاثيري بر كيفيت آن داشته باشد. از آن سو استاندارد پرمصرف‌ترين ماده غذايي موجود در كشور نيز اجباري نبوده و اين به معناي آن است كه هزاران نانوايي در سراسر كشور مي‌توانند هر طور كه دلشان بخواهد نان را تحويل مردم دهند.

در اين بين سازمان استاندارد به عنوان متولي اصلي حوزه استاندارد و كيفيت در كشور تاكنون اقدام موثري در راستاي بهبود كيفيت نان توليدي در كشور انجام نداده است.

اخيرا طرحي در سه منطقه تهران براي پايش استاندارد نان به اجرا درآمده كه تاكنون نتايج اين طرح اعلام رسمي نشده است. اما برخي گزارش‌ها حاكي از وضعيت نامطلوب نانوايي‌هاي تهران بوده كه در اين طرح وضعيت كار آنها بررسي شده است.

با اين وجود مديركل استاندارد تهران، رئيس خود يعني نظام‌الدين برزگري را مسوول اعلام نتايج طرح فوق مي‌داند و برزگري هم مي‌گويد كه نتايج طرح هنوز نهايي نشده و از بيان جزئيات خودداري مي‌كند.

مديركل صنايع غيرفلزي سازمان استاندارد هم كه به تازگي به اين سمت منصوب شده از پاسخگويي به اين سوال درباره استاندارد نان طفره مي‌رود. گويا سازماني كه قرار بود با جدايي از وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت مستقل تصميم‌گيري كند، حال موضعي به مراتب تدافعي و بسته به خود گرفته است.

پيشتر مرکز پژوهشهای مجلس در آخرين گزارش خود با ارائه 18 راهكار برای بهبود کیفیت نان توليدي در كشور بر اجباري شدن استاندارد نان تاكيد كرده بود. اين در حالي است كه سازمان ملي استاندارد ايران به عنوان متولي اصلي بحث استاندارد كالا و خدمات در كشور تاكنون فعاليت چنداني در حوزه نان نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس