کد خبر 1400304
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
حمله یک سگ ولگرد به شهروندی در استانبول + فیلم

تنها در تهران آمار سگ‌های بی‌صاحب چیزی حدود ۴۰۰ هزار قلاده تخمین زده‌می‌شود. از ابتدای امسال تاکنون تنها در قم دو کودک چهار و شش ساله بر اثر حمله سگ‌های ولگرد جانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش مشرق، تنها در تهران آمار سگ‌های بی‌صاحب چیزی حدود ۴۰۰ هزار قلاده تخمین زده‌می‌شود. اگر سفری کوتاه به اطراف تهران داشته‌باشید، در جاده‌های دماوند، لواسان و تلو با لشکری از سگ‌های بی‌صاحب مواجه می‌شوید که در کنار جاده آفتاب گرفته یا زیر سایه‌ای لمیده‌اند. این جمعیت رو به رشد حالا به طور جدی دردسرساز شده‌اند.

روز گذشته یک جوان جویباری بر اثرگازگرفتگی سگ ولگرد و ابتلا به هاری جان خود را از دست داده‌است. این نخستین حادثه‌ای نیست که امسال بر اثر حمله سگ‌ها رخ می‌دهد. از ابتدای امسال تاکنون تنها در قم دو کودک چهار و شش ساله بر اثر حمله سگ‌های ولگرد جانشان را از دست داده‌اند. موارد حمله سگ‌ها به همین‌ها خلاصه نمی‌شود. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ انسان در کشور توسط سگ‌ها کشته شده‌اند که ۳۵ کشته کودکان زیر ۱۰ سال بوده‌اند.

به گفته دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، آمار هاری در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ مورد رسیده که این آمار سه برابر بیشتر از سال ۱۳۹۹ است!

این آمار که ایران را به سومین کشور جهان از نظر ابتلا به هاری تبدیل کرده‌است، در حالی اتفاق می‌افتد که کشورهای جهان با اتخاذ تصمیمات سختگیرانه در خصوص حیوانات، به ویژه سگ‌ها و گربه‌ها به دنبال ریشه‌کن کردن هاری تا سال ۲۰۳۰ هستند.

سال گذشته نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در کشور دچار سگ گزیدگی شده‌اند که از این تعداد ۲۵ هزار مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفته‌اند. این ۲۵۰ هزار نفر مجبور به تزریق داروی ضدهاری شده‌اند. این در حالی است که در کمتر از ۱۰ سال گذشته تنها حدود ۱۰۵ هزار گزارش در سامانه‌های وزارت بهداشت و درمان ثبت شده و این بدین معناست که در مدت ۱۰ سال این آمار ۱۰ برابر شده است. در مجموع روزانه حدود ۷۰۰ نفر توسط سگ‌های صاحب‌دار و ولگرد مورد گزش قرار می‌گیرند که از این تعداد بیش از ۶۵ نفر توسط سگ‌های ولگرد صورت می‌گیرد.

غذارسانی به این حیوانات ولگرد یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که موجب شده جمعیت آن‌ها به طور فزاینده‌ای زیاد شود. این حیوانات با تأمین غذا توله‌های بیشتری به دنیا می‌آورند و وقتی غذای کافی داشته‌باشند، توله‌های بیشتری از آن‌ها زنده می‌مانند. در تمام کشورها غذارسانی به حیوانات ولگرد در همه نقاط کشور ممنوع است. تنها در بعضی از پارک‌های محصور، افرادی با مجوز از وزارت محیط زیست یا سازمان‌های مربوطه مانند شهرداری‌ها زیر نظارت دامپزشک و سازمان‌های مربوطه به گربه‌های عقیم در آن فضا غذارسانی می‌کنند.

در کشور ما، اما به نام حمایت از حیوانات حتی صفحاتی در فضای مجازی ایجاد شده و پول‌های کلانی در این میان رد و بدل می‌شود و هیچ برخورد و پیگیری مناسبی هم وجود ندارد! افزایش جمعیت سگ‌ها نه فقط محیط زندگی انسان‌ها را ناامن می‌کند، بلکه برای زیست سایر موجودات نیز چالش‌زاست. همچنان که شاهد حمله سگ‌های ولگرد به برخی از گونه‌های حفاظت‌شده‌ای همچون مارال‌ها هستیم. با این اوصاف پشت‌پرده ماجرای حمایت از سگ‌های ولگرد و رشد فزاینده جمعیت آن‌ها چه می‌تواند باشد؟

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    10 2
    تعجب میکنم از کسانی که بچه هاشون توسط سگ های ولگرد کشته شدن، من اگر یکی از عزیزانم توسط این حیوانات موذی اتفاقی براشون بیوفته، تا نسلشونو منقرض نکنم ولشون نمیکنم! نه فقط این سگ ها بلکه حتی کسایی که بهشون غذا میدن رو هم نابود میکردم.
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      12 1
      دقیقا من هم مثل شما فکر میکنم. اگه سگی به خودم و خانوده ام آسیب برسونه هر چی سگ و حامیانه این حیوانات رو ببینم لت و پاره میکنم
    • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      3 0
      سگ حیوان شریفی است
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 0
      اونی که میگی سگ حیوان شریفی هست نظرت چیه اگه یکی از این حیوانات شریف دخل عزیزانتو بیاره و تیکه پارشون کنه؟
  • اهبرخان IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    9 0
    بابا اینها بلای ماشین ها تو جاده ها شده اند . از جاده رد می شی می بینی یه سگ اومد ترمز می کنی از پشت می زنندت می خوری به سگ سپر و چراغ و گلگیر می ره هوا تازه شانس بیاری بدشانس باشی که کنترل ماشین از دستت میره
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    4 1
    چرا غرب‌زده‌ها برای کشتار سگ و گربه در آمریکا عزا نمی‌گیرند؟ 🔻در آمریکا سالانه ۲/۷میلیون سگ و گربه ولگرد معدوم می‌شوند، چون محل‌های نگهداری محدود بوده و همگی پر شده‌اند. آن‌وقت غرب‌زده ایرانی در مقابل معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد جبهه گرفته و برای سگ‌ها سفره می‌اندازد.
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      0 0
      حداقل دین داری برای بت پرست رو ما از این مشرکین قرن 21 یاد بگیریم! اینطور عشقانه برای معبود خودشون سگ و گربه پرورش میدهند! تا محیط کشور مسلمان رو نجس کن و همه امنیت و روانی جامعه رو بهم بریزن و هم مثل کفار و منافقین،کارها لهوه و بی هوده کنن!
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    3 0
    در کشور صادر کننده فرهنگ سگ به جای فرزند وباافتخار لیسیده شدن توسط سگ=امریکا،آپارتمانها به دو دسته=مجوز داشتن سگ یا نداشتن سگ تقسیم میشود.اما درایران یه واحد سگ پرست،امنیت 39واحد دیگر رو از نظر آلودگی صوتی+بهداشتی+از بین بردن امنیت،نابود میکند وتازه معلوم نیست قاضی هم بگه مزاحمت محسوب میشه یا نه! مجلس قانون 688 مکرر یک را تصویب کند وما را ازدست سگ پرستان نجات دهد.
  • khakh IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 0
    باید این سگهای ولگرد رو عقیم کنند اصلا دستهای پشت پرده برای نابودی حیات وحش و امنیت اینها رو تکثیر و خیابون ول میکنند
  • ایرانی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 0
    این همه مماشات برا چیه، دهه 60 در آبادیها حتی سگ های صاحب دار هم از نظر هاری کنترل می شدن ، باید عمل کرد و نه شعار داد
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      0 0
      دهه طلایی ۶۰ را با الان‌ قیاس میکنی؟؟!!! اون زمان مملکت قانون داشت..امام خمینی به هیچ دولتی اجازه آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز دولتی را به هیچ وجه نمی‌داد..حتی اجازه نمی‌داد دولت آن زمان یک ریال نان را گران کند.. وقتی جنگ شروع شد نان لواش ۵ ریال بود و بعد ۸ سال جنگ هم همان ۵ ریال ثابت مانده بود...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس