کد خبر 1399708
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
نشست آستانه در ایران/ محور مذاکرات تهران، مسکو و آنکارا چیست؟

خبرگزاری فرانسه در مطلبی با اشاره به نشست "صلح آستانه" با حضور سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه که فردا در تهران برگزار می شود به موضوع های احتمالی مورد بحث و نگرانی های ایران، ترکیه و روسیه پرداخت.

به گزارش مشرق، در حالیکه جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه فردا سه شنبه برای گفت‌وگو با همتایان ایرانی و ترک خود درمورد مناقشه سوریه به تهران سفر می کند.

روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر برای گفت‌وگو بر سر موضوع سوریه، از روندی به عنوان «فرایند صلح آستانه» به منظور پایان بیش از ۱۱ سال درگیری در این کشور عربی استفاده می کنند.

این گزارش می افزاید: هر سه کشور مزبور در سوریه مشارکت دارند، هرچند روسیه و ایران از دولت «بشار اسد» در برابر مخالفانش حمایت می کنند و ترکیه در مقابل حامی مخالفان دولت است.

نشست روز سه‌شنبه نیز درحالی به میزبانی تهران برگزار می‌شود که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه تهدید کرده است که حمله های جدیدی را در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد آغاز می کند.

از سوی دیگر «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران به عنوان میزبان این نشست پیش از این هشدار داده است که هرگونه اقدام نظامی ترکیه در سوریه به بی ثباتی در منطقه منجر می شود.

نشست تهران همچنین این امکان را برای اردوغان فراهم می کند که برای نخستین بار پس از حمله روسیه به اوکراین با پوتین دیدار کند. رئیس‌جمهوری ترکیه ماه‌هاست که پیشنهاد ملاقات با رهبر کرملین را با هدف کمک به حل تنش‌های جهانی از زمان آغاز جنگ در اوکراین ارائه کرده است.

«ولادیمیر سوتنیکوف» تحلیلگر روسی در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت که تعیین زمان برگزاری این نشست تصادفی نیست.

وی افزود: ترکیه به دنبال انجام یک عملیات ویژه در سوریه است، درست همانگونه که روسیه در حال اجرای «عملیات ویژه» در اوکراین است.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ موجی از حملات را علیه سوریه آغاز کرده و شبه نظامیان کرد و اعضای گروه داعش و نیروهای وفادار به بشار اسد رئیس جمهوری این کشور را هدف قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، حملات نظامی دولت اردوغان برای هدف گرفتن گروه‌های کرد به آن دلیل است که آنکارا آنها را تروریست می داند.  

به نوشته این رسانه، این گروه های کرد شامل یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) می‌شوند که بخش مهمی از ائتلاف بین‌المللی علیه گروه داعش را در سوریه تشکیل می‌دهند.

آنکارا بیم آن دارد که حضور قوی کردها در امتداد مرز خود با سوریه، "حزب ممنوعه کارگران کردستان" را جسورتر کند؛ حزبی که دهه‌هاست علیه دولت ترکیه شورش می کند و به ادعای آنکارا تاکنون منجر به مرگ ده‌ها هزار نفر شده است.

از سوی دیگر، دولت سوریه بارها تهدیدهای ترکیه را برای تهاجم جدید محکوم کرده است.

«سینان اولگن» از پژوهشگران اندیشکده کارنگی به خبرگزاری فرانسه گفت که آنکارا پیش از آغاز عملیات خود، خواهان دعای خیر( حمایت)  مسکو و تهران است.

وی در ادامه افزود: این امر به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که دو منطقه هدف بالقوه، تحت کنترل روسیه قرار دارد و ترکیه می‌خواهد از این حریم هوایی برای به حداقل رساندن خطرات استفاده کند.

اولگن ادامه داد: ایران هم حضور مهمی در منطقه دارد و از این رو اردوغان امیدوار است که از پوتین و رئیسی در نشست فردا "چراغ سبز" بگیرد.

«حسین امیرعبدالهیان» وزیر امور خارجه ایران اواخر ماه گذشته میلادی در سفر به ترکیه و سوریه گفت: ما درک می کنیم که شاید عملیات ویژه ای لازم باشد. نگرانی های امنیتی ترکیه باید به طور کامل و دائمی برطرف شود.

چند روز بعد، امیرعبداللهیان در دمشق گفت که اقدام نظامی ترکیه در سوریه «یک عنصر بی‌ثبات‌کننده در منطقه خواهد بود».

«مظلوم عبدی» فرمانده ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه وابسته به یگان های مدافع خلق کرد، از روسیه و ایران خواسته است که ترکیه را مهار کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که حمله ای صورت نگیرد و کردها در جریان مذاکرات بین قدرت‌های بزرگ رها نشوند.

نیروهای دموکراتیک سوریه هشدار داده‌اند که تهاجم آنکارا تلاش‌ برای مبارزه با داعش را در شمال شرق سوریه تضعیف می‌کند.

«نیکلاس هراس» از اندیشکده "نیولاینز" مستقر در پنسیلوانیای آمریکا گفت که ایران و روسیه تلاش می کنند از یک حمله نظامی دیگر ترکیه در داخل خاک سوریه جلوگیری کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    7 14
    باج دادن های جدید به پوتین بدون گرفتن دستاوردی مشخص برای کشور
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      14 3
      باج را امثال تو به قبله تان یعنی غرب وحشی میدهید اما ما نه به شغال باج میدهیم و نه به شیطان، افتاد یا ....
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      7 3
      حرف رایگان بزن کله پوک اینترنشنالی
    • محمدایوب IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      2 1
      احمق غربگداهای زبان دان دیپلمات حقوق دان ودوست گرمابه وگلستان کری وموگرینی وان مغرور بی مغز ومتکبر که اوباما را مودب یافت وای خوردن مان رابه برجام وابسته کرده بود باج داد وصنعت هسته ای را نابود کردند و میلیاردها دلار خسارت زدند باج دادند حیوان بفهم زر نزن
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      خلاصه داستان اینه که پوتین میخواد ایران از سوریه به ترکیه سهم بده. اینها فکر کردند سوریه کیک تولده. خاک سوریه برای مردم سوریه هست. علن یه عده نون به نرخ روز خور میان میگن من غربگدا هستم. مسائل امنیتی کشور نباید به روس ها یا هر گروه دیگری گره بخورد. ما خون دادیم که سوریه مستقل بماند و تکفیری نشود حالا باید بترسیم که کمونیستی یا اخوانی شود. تنها راه حل ایجاد خاورمیانه قوی در حول محور مقاومت است. که پاکستان و کشورهای عربی به هر طریقی وارد کرد.
  • US ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    10 1
    یاشاسین ایران
  • SE ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    7 0
    به به
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    2 0
    اقتدار ایران
  • محمدایوب IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    2 1
    درود به شرفت رییسی روسیه و چین دوقطب اقتصاد جهان که در دولت مردمی ارتباط با آنها به نحو احسن برقرار گردید هانتینگتون کتابی دارد به نام رویارویی بزرگ که پیش بینی کرده بودرویارویی آینده شرق و غرب است که کشورهای اسلامی وچین روسیه و در مقابل غرب است که دارد محقق می‌شود
  • mojtaba SE ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    محور مذاکرات برای روسیه فقط دیدار پوتین با امام خامنه ای است,پوتین عاشق امام خامنه ای است.پوتین از دیدار با امام خامنه ای احساس شادی وشعف داره .و ملت روسیه میدونن که رهبرشون فقط جلوی امام خامنه ای آنطور میشینه و مثل یک معشوق به عشقش نگاه میکنه..پاینده اتحاد روسیه و ایران ،پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    امیدوارم امروز آقای رییسی تو رفتارشون با اینها مخصوصا اردوغان خیلی مقتدر و از بالا به پائین نگاه کنن چون یابو برشون داشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس