کد خبر 1399611
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
(تصاویر) سرای معروف پرنده فروشی در کابل

کوچه کاه فروشی کابل، اکنون دیگر محلی برای حضور کاه و علوفه‌فروشان قدیم­ نیست، بلکه حالا این محله سرشار از زمزمه‌های پرند­گان زیبا و خوش‌آواز داخلی و خارجی­ است.

به گزارش مشرق، «کاه فروشی کابل»، نامی آشنا در سطح ملی و حتی بین‌المللی و مکان­ی تاریخی است که در قلب کابل جای دارد.

در دوران‌های قدیم، «کاه فروشی» مکانی برای خرید و فروش «کاه و علف» بوده است.

گفته‌ها حکایت از آن دارد که در گذشته، کسانی که از استان­‌های دور دست افغانستان حیوانات اهلی خود را برای فروش به کابل می‌آوردند، در آن مکان از آن‌ها نگهداری، و اقدام به خرید و فروش آن‌ها می‌کردند.

در گذشته، در پایتخت افغانستان، جز «کاه فروشی کابل» هیچ مکان دیگری برای خرید و فروش حیوانات، کاه و علوفه وجود نداشت. کوچه کاه فروشی، تنها بازار کوچک برای خرید و فروش کاه، علوفه، و حیوانات اهلی بود.

کوچه کاه فروشی کابل، از کوچه­‌های تاریخی شهر کابل است که بیش از دویست سال قدمت تاریخی دارد.

بیشتر عیاران کابل، در محدوده «کاه فروشی کابل» زندگی می‌­کردند، که از آن کاکه­‌هایی (عیاران و قلندران) که کاه فروشی داشتند، می‌توان «غفور بی‌گرده» را نام برد.

تاریخ نام­گذاری «کوچه کاه فروشی» برمی­‌گردد به زمان حکمرانی تیمورشاه درانی. چنان‌که در روایات تاریخی آمده است، پس از درگذشت احمدشاه درانی، پسرش تیمورشاه درانی پایتخت افغانستان را از قندهار به کابل انتقال می‌دهد و این اقدام وی، تحولات چشم‌گیری را در کابل دامن می‌زند. از جمله آن تحولات، نام‌گذاری محلات و کوچه‌­ها در آن شهر است، و «کوچه کاه فروشی کابل» یکی از آن مکان‌ها به‌شمار می‌رود.

کوچه کاه فروشی کابل، اکنون دیگر محلی برای حضور کاه و علوفه‌فروشان قدیم­ نیست، بلکه حالا این محله سرشار از زمزمه‌های پرند­گان زیبا و خوش‌آواز داخلی و خارجی­ است. کبوترهای زیبا و سفال‌­­های زینتی نیز در این کوچه به فروش می‌­رسد و انواع خوراک‌های سنتی افغان، مانند شش کباب، چای نکی و شوربای پاچه، در آن محله پخت و پز و ارائه می‌­شود و علاقه‌مندان ویژه خود را دارد.

از گذشته­‌های دور تا اکنون، بازار «کوچه کاه فروشی» به‌عنوان یکی از نقاط دیدنی کابل بازدیدکنندگان داخلی و خارجی ویژه خود را داشته است و دارد و پرندگان خارجی نیز در آن بازار، به فروش می‌­رسد.

کوچه کاه فروشی کابل هر روز صداها و هیاهوهای خاص خود را دارد، اما روزهای جمعه شلوغ­‌تر از روزهای عادی هفته است. در این روز، مردم حتی از دورترین نقاط کابل و استان­های دیگر افغانستان برای خرید و فروش حیوانات و پرنده­های خود به آنجا می‌آیند.

روزهای جمعه این بازار جنب‌وجوش حال و هوای دیگری دارد، به خصوص در فصل بهار و تابستان.

کوچه کاه فروشی کابل، شاید تنها مکان تاریخی در این شهر است که از دود و آتش جنگ­‌های داخلی مصون بوده، و ویژگی‌های تاریخی­ آن، همچنان دست نخورده باقی مانده است.

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیما IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 1
    زیباست
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      0 0
      یه مشته کفتر باز
  • م IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    عجیبه طالبان سکوت کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس