کد خبر 1399369
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
عقرب

در روزهای اخیر برخی کاربران از شهرهای مختلف کشور تجربه شان را از دیدن یک گونه عقرب به نام «آندرکتونوس کراسیکودا» که به عقرب سیاه هم شناخته می شود به اشتراک گذاشتند.

به گزارش مشرق، هرچند سم این عقرب کشنده نیست اما از آن جایی که این عقرب در همه جای کشورمان زندگی می کند بد نیست در این روزها که شاید بیشتر از روزهای سرد سال به دل طبیعت می روید با محل زندگی، علایم عقرب زدگی و راه های درمان آن بیشتر آشنا شوید.

محل زندگی عقرب سیاه و علایم عقرب زدگی پراکندگی محل زندگی عقرب سیاه بسیار وسیع است و تقریبا در تمام مناطق کشورمان از شمال تا جنوب دیده می شود. این عقرب در فصل خنک و سرما زیر زمین زندگی می کند و در فصل گرما از زیر زمین بیرون می آید.

عقرب زدگی با نیش عقرب سیاه بر خلاف عقرب زرد بسیار دردناک است و برخی درد نیش عقرب سیاه را با شکستگی استخوان یکی می دانند. با این حال علایم عقرب زدگی توسط عقرب سیاه ۲ نوع است ؛ یکی از آن ها همان درد شدید به همراه قرمزی و گاهی تورم ناحیه نیش خورده است و دیگری این است که نیش این عقرب روی کارکرد قلب تاثیر گذار است و ممکن است فرد مصدوم دچار خون ریزی داخلی، اختلالات تنفسی و دیداری شود.

در موارد بسیار نادری مرگ انسان بر اثر شوک، ایست قلبی و ایست تنفسی بعد از عقرب زدگی گزارش شده است. پیشگیری و درمان عقرب زدگی احتیاط در پوشیدن لباس و کفش در مناطق عقرب خیز از نکات مهم است، چون عقرب‌ها ممکن است میان لباس‌ها یا داخل کفش سکونت کنند پس توصیه می‌شود لباس‌ها و کفش‌ها قبل از پوشیدن به خوبی تکانده شود.

از فرو بردن دست بدون محافظ زیر سنگ‌ها، حفره‌ها و لانه پرندگان خودداری کنید. اما در صورت مواجهه با عقرب گزیدگی از کمپرس سرد در محل گزش استفاده کنید و دقت کنید هرگز یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید. سعی کنید عضو آسیب دیده را بی حرکت کنید و پایین‌تر از سطح قلب نگه دارید و البته از هر گونه دستکاری محل گزش اعم از برش، مکش و سوزاندن اکیداً خودداری کنید و مصدوم را به نزدیک ترین مرکز بهداشتی برسانید.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ناشناس IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    23 2
    عقرب سیاه سمش خطرناکه اما عقرب زرد شیشه ای سمش کشنده است در تابستان باید مواظب بود.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    5 0
    عقرب جراره که هم کوچیکه و هم زرد کمرنگ و البته خطرناک تر از هر نوع عقرب .
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    6 0
    عقرب حفار اسکرپیوموروس خوزستان از همه خطرناک تر است. نیش این عقرب فرد را در کسری از دقایق به کام مرگ می فرستد. شانس داشته باشید که نزدیک ترین مرکز درمانی سر کوچه شما باشد..
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      4 1
      دقیقا همون گادین خودمونه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس