کد خبر 1398696
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

آیا اخیراً سرعت وای فای شما با کاهش محسوسی مواجه شده است؟ آیا حجم اینترنت مصرفیتان به‌سرعت پایان می‌یابد؟ مراقب باشید! در چنین شرایطی ممکن است که وای فای منزل یا شرکتتان هک شده باشد. هک شدن مودم و وای فای امروزه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مصرف‌کنندگان اینترنت در ایران است. به نظر شما باید چگونه بفهمیم وای فای هک شده است؟

https://lh6.googleusercontent.com/tyF6HXxgK-I2A_0MXHsctnYRN2rMaq7u08t8OjVYBj3MYZQ9O9sUNuapQIfrsA70oItv9IBr-ZECF4mn6sb3K1kzZUDAAjVn5ORxmsY1ou7Jiz9HTPWCeWvblrekg8y9BG3yvoHFIrUglvudjW8

در این مقاله کاربردی قصد داریم اطلاعات جامعی درباره روش‌های اطلاع از هک وای فای و راه‌های افزایش امنیت آن در اختیار شما قرار دهیم. با مطالعه این مطلب کوتاه در کمتر از ۵ دقیقه خود را به سلاحی قدرتمند برای مقابله با هک مودم تجهیز کنید.

اطلاع از هک شدن وای فای با استفاده از اطلاعات مودم

 اینکه بفهمیم رمز وای فای هک شده است یا نه، یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از کاربران نت است. اگر شما نیز به‌دلایل مختلفی مانند کاهش سرعت اینترنت یا حجم آن به امنیت شبکه اینترنت ADSl یا حتی td-lte خود شک کرده‌اید،‌ باید ابتدا به صفحه روتر نت وارد شوید. برای این کار ابتدا یکی از آی‌پی‌های 192.168.1.1 یا 192.168.2.1 را در مرورگر رایانه وارد کنید.

با ورود به صفحه روتر و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور (معمولاً در پشت مودم نوشته می‌شوند)، به پنل مدیریت نت خود دسترسی پیدا می‌کنید. نام کاربری و رمز عبور در بسیاری از مودم‌ها عبارت «admin» است. بعد از ورود به پنل،‌ باید به‌ دنبال بخشی بگردید که دستگاه‌های متصل به اینترنت شما را نشان می‌دهد. این قسمت در مودم‌های مختلف متفاوت است؛ اما معمولاً می‌توان آن را با نام Wireless پیدا کرد. اگر تعداد دستگاه‌های متصلِ نمایش داده شده از تعداد دستگاه‌های متصل شما بیشتر است، حتماً وای فای هک شده است.

https://lh3.googleusercontent.com/nEHdNYB44JoNR5BNmlgd4zdQz3sFj0qIAjYLTj0xPpIO4-GVWBv45XbnJ-fmHbOPFUDRgddQVAGHg6eMcETcsXTq-rT3AwwRRcoiebf7mJ59LV_bk63I8u9Y4ZjIW_crZ_ay1XdI00Pn2lY7ruc

با استفاده از اپلیکیشن‌ها از هک وای فای خود مطمئن شوید

شاید ورود به صفحه مدیریت پنل اینترنت برای برخی از افراد دشوار باشد. به همین دلیل، راه‌حلی آسان‌تر و کاربردی را برای اطلاع از هک وای فای مطرح می‌کنیم. امروزه نرم‌افزارها و اپ‌های بسیاری برای تشخیص دادن هک مودم تولید شده‌اند که با نصب یکی از آن‌ها می‌توان از هک شدن دستگاه اطلاع پیدا کرد. این برنامه‌ها به‌طور خودکار دستگاه‌های ناشناس متصل به نت را شناسایی و حذف می‌کنند. برخی از این برنامه‌ها عبارت‌اند از:

  •          WiFi Detector برای اندروید
  •          برنامه مبتنی بر وب F-Secure Router Checker
  •          نرم افزار Wireless Network Watcher برای ویندوز و مک
  •          اپلیکیشن فینگ (Fing)

حتی ممکن است شما برای مصارف خانگی خود (مثلاً‌ گیمینگ یا استریم) پهنای باند اختصاصی تهیه کرده باشید و باز سرعتتان به‌شدت کاهش یابد. در این شرایط می‌توانید با استفاده از یک اپ کاربردی مانند فینگ از هک شدن فای خود مطمئن شوید.

اپلیکیشن Fing؛ یکی از روش‌های اطلاع از هک شدن وای

اپ فینگ برای دستگاه‌های اندرویدی و IOS موجود است. دانلود و نصب این اپ کم‌حجم خیلی سریع انجام می‌شود. با نصب Fing روی تلفن‌همراه خود امکان مشاهده لحظه‌ای تعداد و آی‌پی همه دستگاه‌های متصل به اینترنت adsl را به‌دست می‌آورید. فینگ را می‌توانید از طریق اپل مارکت یا بازار گوگل دانلود کنید.

راه‌های افزایش امنیت وای فای؛ پیشگیری بهتر از درمان است

در پاسخ به سوال «چگونه بفهمیم وای فای هک شده» روش‌های متعددی مانند استفاده از اپلیکیشن و بررسی تعداد دستگاه‌های متصل به مودم را بیان کردیم. حال، نوبت آن است ک با روش‌های افزایش امنیت وای فای و مودم آشنا شویم. 

افزایش امنیت وای فای با استفاده از رمز عبور طولانی و قدرتمند

 اولین و بهترین پیشنهاد ما، ایجاد یک رمز عبور (پسورد) قدرتمند برای شبکه نت است. امروزه هکرها به‌راحتی پسوردهای آسان و کوتاه را هک می‌کنند؛ بنابراین بهتر است رمز عبور طولانی باشد و از ترکیب اعداد، حروف کوچک و بزرگ و حتی علائم تشکیل شود. حتی می‌توانید از برنامه‌های مدیریت پسورد استفاده کنید. این برنامه‌ها با سرعت و به‌راحتی یک پسورد تصادفی قدرتمند را در اختیار شما قرار می‌دهند.

تغییر پسورد مدیریت پنل اینترنت؛ یکی از روش‌های بهبود سطح امنیت نت

برای بسیاری از مودم‌ها، نام کاربری و رمز ورود به پنل مودم کلمه admin است. برای تغییر این رمز دوباره وارد پنل شوید و از بخش مربوطه نسبت تعویض پسورد و حتی نام کاربری اقدام کنید.

https://lh5.googleusercontent.com/tpZK_WOfgWpIUHb6_5eOtAKzLgJKKVUq64Jbd6cBeYbxkejGzs913NObvLqiRWA_rXkO9acNzQvpiq3T1OaSOUtx_vdg78JzRnXzE_55R6KlDqBXu0VBjdk-s_1i_PxV8m37Ju0_NpkoYCp79Oo

افزایش امنیت مودم با غیر فعال کردن WPS

WPS مخفف عبارت انگلیسی « Wi-Fi Protected Setup» و به‌معنای تنظیمات محافظت‌شده وای فای است. wps قابلیتی است که اضافه کردن دستگاه‌های جدید به روتر را راحت می‌کند؛ بنابراین بهتر است برای افزایش امنیت وای فای این گزینه را غیر فعال کنید. اما حل این مشکل در مودم‌ها بسیار ساده خواهد بود. فقط باید وارد پنل مدیریت نت شده و گزینه WPS را غیر فعال کنید. توصیه می‌کنیم که به‌جای آن، گزینه WPA2 در پنل فعال شود.

توجه داشته باشید که ممکن است کاهش سرعت یا اتمام حجم نت شما به‌دلیل کیفیت پایین ارائه‌دهنده سرویس اینترنت باشد. به همین دلیل،‌ پیشنهاد می‌کنیم اینترنت مصرفی خود را از شرکتی معتبر خریداری کنید و از سرعت بالا و پایداری آن لذت ببرید.

تجربه دلچسب استفاده از نت پرسرعت و پایدار با سرویس‌های اینترنت ماهان نت

در این مقاله ابتدا پاسخ سؤال مهم و اساسی «چگونه بفهمیم وای فای هک شده است» را بیان کردیم. سپس با چند از مورد بهترین روش‌های افزایش امنیت وای فای آشنا شدیم. گاهی ناپایداری یا سرعت پایین نت به‌دلیل هک شدن نیست. برای اینکه از اینترنتی پرسرعت، پایدار و باکیفیت در همه ساعات شبانه‌روز برخوردار شوید، پیشنهاد ما خرید سرویس‌های ADSL، TD-LTE یا پوینت تو پوینت ماهان نت است. با ورود به سایت شرکت معتبر ماهان نت به آدرس mahannet.ir انواع سرویس‌های اینترنتی را مشاهده و مناسب‌ترین گزینه را برای خود خریداری کنید. این مجموعه حتی اینترنت مخصوص گیمینگ و استریم را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس