کد خبر 1398159
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
قطار باری روسیه برای اولین بار وارد ایران شد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ورود اولین قطار باری روسیه به ایران خبر داد و گفت: این قطار حامل ۳۹ کانتینر بار است که در بندر شهید رجایی توقف می‌کند و بار آن توسط دریا به هند حمل می‌شود.

به گزارش مشرق، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره ورود اولین قطار باری مستقیم روسیه به ایران با مقصد هند اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر روابط با کشورهای همسایه، ‌در حال حاضر با اکثر کشورهای همسایه روابط بسیار خوبی برقرار شده است و بر همین اساس دو موضوع افزایش ترانزیت و تفاهم با کشورهای مختلف در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی افزود: ر حال حاضر تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه برای ترانزیت از ایران به حجم حدود ۲۰ میلیون تن منعقد و بخشی از آن نیز عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: قطار باری روسیه به مقصد هند برای اولین بار به صورت مستقیم از روسیه وارد خاک ایران می‌شود و در بندر شهید رجایی توقف می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه بار این قطار توسط دریا به هند صادر خواهد شد، افزود: این قطار از مسکو با پیمایش بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر به مرز ایران رسیده و حامل ۳۹ کانتینر بار است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه ترانزیت گفت:‌ در کریدور شمالی ۳ جبهه وجود دارد و این قطار از شرقی‌ترین کریدور یعنی سرخس (ترکمنستان) وارد کشور شده است.

وی افزود: همچنین کریدورهای میانی مثل اینچه برون و گرمسار نیز دارای پتانسیل‌های بالایی برای جذب بار سایر کشورهاست که خوشبختانه ارتباطات خوبی از این طریق با روسیه و کشورهای همسایه برقرار شده است.

قاسمی ادامه داد: کریدور غربی یعنی آذربایجان- ایران نیز از کریدورهایی با ظرفیت‌های بالا در کشور بوده و رفع محدودیت‌ها و تکمیل قطار رشت- آستارا در این کریدور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

وی درباره امکان تداوم سیر این قطار نیز گفت: با توجه به امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خوبی که با کشورهایی مثل روسیه، قزاقستان و ترکمنستان منعقد شده و همچنین سهل‌الوصول بودن این مسیر برای رسیدن کالاهای روسیه به کشورهایی مثل هند، سیر قطار در این مسیر ادامه خواهد داشت.

قاسمی گفت: از سوی دیگر این مسیر از لحاظ صرفه اقتصادی و کاهش زمان حمل و نقل دارای مزیت‌های قابل توجهی است و قطعا سایر کشورها نیز به دنبال منافع بیشتری برای حمل بار خود هستند.

وی تاکید کرد: فعال کردن کریدورها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و با اقدامات انجام شده در این زمینه سیر این قطار نیز تداوم خواهد داشت.

وزیر راه شهرسازی درباره احیای سایر کریدورها از جمله کریدور شرقی- غربی اظهار کرد: موقعیت ژئوپلیتیکی کشور ایران باعث شده که ترانزیت علاوه بر جنبه درآمدی، مزایای امنیتی، سیاسی و اجتماعی هم برای کشورمان در بر داشته باشد و به دنبال افزایش ترانزیت کشور هستیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    خبر خوبیه. نکته مهم تداوم و میزان و حجم بار انتقالیه تا این مسیر ها رو به کریدورهای جدی و تاثیر گذار تبدیل کنه. نباید در مرحله تست و آزمایش باقی بمونن. در ضمن تکلیف این تکه رشت آستارا رو هم مشخص کنید. سالهاست همه میگن باید تکمیل بشه پس چرا نمیشه؟ 160 کیلومتر که بیشتر نیست. حتی در 10 ماه اخیر که دولت جدید اومده دائم میگن باید تکمیل بشه. چرا کسی گزارش کار نمیده و نمیگه مثلا چه درصدی اجرا شده و کی بهره برداری میشه
  • منتقد گمنام IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 0
    واگنهای مخصوص گردشگر اضافه کنید . در اروپا قطارهای سراسری است که امکان رویت مناظر مختلف را به گردشگران میدهد. اگر خط روسیه به اروپا وصل شود گردشگران دو قاره آسیا و اروپا را خواهند دید.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    خیلی هم عالی، به امید گسترش هرچه بیشتر روابط بین دو کشور مستقل و غیر نوکر غرب!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس