تاکید اردوغان و پاشینیان برعادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان

سران ترکیه و ارمنستان با تاکید بر تداوم روند عادی سازی روابط گفتند که این اقدام به تقویت صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور ترکیه و نخست ‌وزیر ارمنستان دوشنبه شب به وقت تهران در تماس تلفنی روند عادی‌سازی  روابط بین دو کشور را بررسی کردند.

 بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان بر اهمیت روند عادی سازی روابط دوجانبه میان ترکیه و ارمنستان تاکید و گفتند که این اقدام به تقویت صلح و ثبات در منطقه نیز کمک خواهد کرد.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری ترکیه، آنها همچنین انتظارات خود را برای اجرای فوری موضوعات مورد توافق در مذاکرات اول ژوئیه نمایندگان ویژه دو کشور بیان کردند.

پاشینیان نیز در توییتی نوشت: «انتظار داریم توافقات به دست آمده در نشست نمایندگان ویژه ما در اول جولای (جمعه ۱۰ تیر) اجرا شود.

بر اساس این گزارش، گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پاشینیان یک هفته پس از آن صورت گرفت که نمایندگان ترکیه و ارمنستان در چهارمین دیدار خود درشهر «وین» توافق کردند که مرز زمینی بین دو کشور را برای شهروندان کشورهای ثالث در اولین فرصت ممک باز کنند.

دور اول مذاکرات عادی سازی در ۱۴ ژانویه (جمعه ۲۴ دی گذشته) در «مسکو» برگزار شد که در آن دو طرف توافق کردند که مذاکرات را بدون هیچ پیش شرطی ادامه دهند. نمایندگان ترکیه و ارمنستان در دو نوبت دیگر در وین دیدار کردند.

هم اینک در گامی رو به جلو پروازهای تجاری بین ترکیه و ارمنستان  پس از دو سال وقفه از سر گرفته شده است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه چندی قبل  با حضور در مراسم جشنی که به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد پیروزی جنگ قره باغ در مرکز فرهنگی «حیدر علی اف» برگزار شد، با بیان اینکه ارمنستان باید «تجاوز» را کنار بگذارد و به آینده نگاه کند، تاکید کرد که ترکیه به تلاش برای صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • قادر IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    5 0
    مطمعنا ارمنستان سر عقل آمده و از متحدین شرور زیان ده خود دور می‌شود و به اتحاد با آذربایجان و گرجستان ترکیه فکر می‌کند چون در این سی سال گذشته تجربه کرد که دوستی با بعضی کشورها جزو خفت خواری چیزی عایدش نکرد پس بهترین راهش دوستی با ترکیه آذربایجان و گرجستان هست
  • DE ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 44
    نهضت بزرگ بازگشت به زبان اجدادی در بین آذری ها شروع شده است. ما آذری ها زبان بیگانه زردپوستی ترکی را کنار میگذاریم وزبان فارسی را برمیگردانیم. #آذری آریایی است.
  • DE ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 5
    واقعا خحالت آور و حقیرانه است. ترکیه و بادکوبه در‌جنگ قرباغ۲‌شکست خوردند و نتوانستند به همه اهدافشان درمقابل ارمنستان ۴میلیونی که تازه رئیس جمهوری‌خائن داشت برسند.
    • محمود IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      2 0
      چه شکستی خوردن
  • بابک آزری TR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 0
    ایروان شهر اشغال شده توران آزاد خواهد گردید الله اکبر ایروان خاک اسلام است
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 5
    بزرگترین خیانت رضاخان به آذری ها این بود که به آنها نگفت آذری ها هم آریایی هستند. رضاپالانی یک پانترک بود که اسم پرشیا رو تغییر داد و آرارات رو‌به‌ترکیه بخشید.
  • ایرانشهری IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    ما اجازه نمیدهیم در منطقه و قفقاز ملتی ارامش داشته باشن و همه رو بجون هم میندازیم اذتا این وظیفه ای هستش که از 150 سال پیش بعهده ما گذاشتن
  • قادر IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    6 0
    آریایی کجا هستند بیایید که دوست عزیزتان پاشینیان از دست رفت
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      2 0
      منطقه میخواد روی آرامش ببیننه و در صلح باشیم
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 3
      ارمنی ها آریایی نیستند ولی ارمنستان هم مثل ترکیه، اجزای حدا شده ملت بزرگ ایران هستند
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 2
    شیطان اکنون در‌آنکارا لانه کرده است ترکیه مثل‌ یزید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس