بانک

۱۰ بانک به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه و اشخاص مرتبط با خود وام داده‌اند.

به گزارش مشرق، براساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، ۱۰ بانک کشور،  حدود ۱۰۰  هزار میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه و اشخاص مرتبط با خود وام داده‌اند. بانک مرکزی، «فهرست تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» ۱۹ بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی به همراه فهرست تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات غیرجاری دو بانک «خاورمیانه» و «سرمایه» را منتشر کرد.  طبق اعلام بانک مرکزی،  اطلاعات مربوط به «تسهیلات و تعهدات کلان» و «تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» ۱۱ بانک باقیمانده در حال دریافت و بررسی است و متعاقباً انتشار می‌یابد.

بانک مرکزی فهرست تسهیلات و تعهدات کلان اشخاص مرتبط بانک‌های ایران و ونزوئلا، پاسارگاد، پست بانک، تجارت، توسعه تعاون، خاورمیانه، رفاه کارگران، سامان، سپه، سرمایه، سینا، قرض‌الحسنه رسالت، قرض‌الحسنه مهر ایران، کارآفرین، کشاورزی، مسکن، ملت، صنعت و معدن و گردشگری را منتشر کرد.

به گزارش روزنامه ایران، براساس این فهرست هفت بانک کارآفرین، سرمایه، قرض‌الحسنه رسالت، ایران و ونزوئلا، پست بانک، توسعه تعاون و خاورمیانه فاقد تسهیلات کلان بالای هزار میلیارد ریال هستند. با این وجود ۱۰ بانک شامل پاسارگاد، تجارت، رفاه کارگران، سامان، سپه، سینا، مسکن، ملت، صنعت و معدن و گردشگری حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به اشخاص مرتبط تسهیلات پرداخت کرده‌اند. جدای از اینکه چه میزان از این تسهیلات پرداخت شده غیرجاری و معوق شده است، بررسی اینکه شبکه بانکی کشور از مجموع تسهیلات پرداخت‌شده در این شبکه چه میزان را به شرکت‌های زیرمجموعه یا سهامداران خود پرداخت کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد. طی سال‌های گذشته همواره بنگاهداری بانک‌ها به عنوان یکی از معضلات نظام بانکی معرفی شده است، چرا که بانک‌ها به جای عمل به وظایفی که قانون برای آنها تعریف کرده است به سمت شرکت‌داری می‌روند و طبیعتاً برای تأمین مالی شرکت‌های زیرمجموعه خود تلاش می‌کنند بخشی از تسهیلات خود را به این شرکت‌ها پرداخت کنند. این در حالی است که بخشی از این تسهیلات نیز به سهامداران بانک‌ها پرداخت می‌شود. براساس گزارش بانک مرکزی در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری مانده کل تسهیلات بالغ بر ۴۱۸۶ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته ۱۰۸۳ هزار میلیارد تومان معادل

۳۴.۹ درصد افزایش داشته است. با این حال همواره بخشی از تسهیلات بانکی به خود بانک‌ها می‌رسد که در اطلاعات اخیر بانک مرکزی جزئیات آن قابل رصد است. در میان ۱۰ بانک یادشده که دارای تسهیلات پرداختی به اشخاص مرتبط هستند، بالاترین رقم پرداختی به بانک رفاه کارگران اختصاص دارد که بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان است. پس از آن بانک ملت بیش از ۹/۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این اشخاص پرداخت کرده است. همچنین بانک گردشگری با پرداخت ۷/۸ هزار میلیارد تومان در رتبه بعدی قرار دارد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • پيمان IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    2 0
    اين گستاخ ها با پول ملت براي خود عجب عشق و صفا مي کنند لعنت بر حرامخوران و چپاول کنندگان پول ملت در بانکها
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 0
    از بانک ملی ۱۰۰ م وام با کلی دوندگی گرفتم دقیقه ۹۰ متوجه شدم کارت اعتباری میدن فکر میکردن اگر به حسابم بریزند پول میبرم تو متکا مخفی میکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس