کد خبر 1397297
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
مریخ نورد استقامت در جست و جوی حیات در سیاره سرخ

مریخ‌نورد استقامت که در جست‌وجوی نشانه‌هایی از حیات در گذشته‌های سیاره مریخ به این سیاره اعزام شده، نهمین نمونه سنگ را از این سیاره سرخ رنگ جمع‌آوری کرد.

به گزارش مشرق، مریخ نورد استقامت متعلق به سازمان ملی هوانوردی و فضا (ناسا)  در جست وجوی شاهدی برای وجود آب در گذشته این سیاره و نشانه هایی از حیات در این سیاره است.  

به گفته اعضای گروه این ماموریت این مریخ‌نورد اکنون در حال جست وجوی دلتای رودخانه ای قدیمی داخل دهانه جیزرو مریخ است و اخیرا نهمین نمونه سنگ از مریخ را از محلی نزدیک به محل فرودآمدن در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۴۰۰) جمع آوری کرد. این سنگ که از نزدیکی دلتای رودخانه برداشته شده می تواند بهتر در مورد گذشته مریخ توضیح دهد.   

مریخ نورد استقامت حدود ۴۵ کیلومتر از دهانه جیزرو را در جست وجوی نشانه های حیات روی مریخ طی کرده است. دانشمندان باور دارند روزی در این دهانه دریاچه ای وجود داشته و محل جریان دلتای رودخانه ای بوده است و به همین دلیل محل مناسبی برای وجود نشانه های حیات یا آب روی مریخ است.

اگر حیات به هر شکلی روی مریخ وجود داشته است، سنگ های دلتای این رودخانه نشانگر شواهدی از فسیل های مولکولی خواهند بود، مولکول های ارگانیک که از اندام‌واره‌های باستانی روی سنگ ها باقی مانده است.   

این مریخ نورد برای انجام ماموریت هایش به ۲۳ دوربین مختلف و ابزارهای متنوعی شامل سیستم رادار نفوذگر، ابزار دوربینی، طیف سنج اشعه ایکس همچنین دو میکروفون داخلی مجهز است که صدای اطراف در سیاره مریخ را ثبت می کنند.  

مریخ‌نورد استقامت از فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۴۰۰) به سیاره سرخ رسید، در منطقه‌ای در شمال مریخ فرود آمد و به جمع‌آوری نمونه سنگ از این سیاره پرداخت. ناسا پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد ۳۰ نمونه از سنگ و خاک و اتمسفر (جو) مریخ را که به وسیله مریخ‌نورد استقامت جمع‌آوری شده، در مأموریت بازگشت آن به زمین انتقال دهد. هدف، جست‌وجوی نشانه‌های حیات گذشته و کسب اطلاعات بیشتر درباره سیاره سرخ است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 0
    برای توان افزایی علمی صنعت فضایی ما باید به آنجایی برسد که قابلیت ماموریت های مشترک داشته باشد.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    بجای این عکس ها فیلم بفرسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس