گزارش ایرنا از مراسم عید قربان در سوریه/قربانی کردن منیت در جوار حرمین - کراپ‌شده

عید قربان امسال در سوریه با طعم شیرین پیروزی و آسودگی خیال از گسترده شدن امنیت برای مردم این کشور همراه شده است، به گونه ای که از بسیاری کشورها، مسلمانان برای زیارت به سوریه سفر کرده اند.

به گزارش مشرق از دمشق، وقتی عید قربان از راه می رسد به یاد معبود و معشوق، پروردگار بی همتا می افتیم که در برابر او هیچ و پوچیم و تسلیم هستیم.

روز ثبوت و ثبات، روزی که ابراهیم همه چیز را فدای او، مهربان عالم کرد.

هر روز باید برایمان عید بندگی و قربانی کردن نفس و منیت باشد، اما امروز به یاد داشته باشیم که خاطره عشق و ایثار ابراهیمی و اسماعیلی که در برابر حق تعالی داشتند را تجدید کنیم و ما نیز در برابر الله به سجده افتاده و رمی جمرات کنیم.

به راستی که خاطره و ماجرای عید قربان به ما همواره گوشزد می کند که انسان دائما در معرض امتحان و آزمایش است و اصلا آمده شده تا آزموده شود؛ و شاید اینجا، در سرزمین شام، سرزمین یاس و زیتون، سوریه، سوریه ای که سال هاست مورد هجوم ددمنشانه گروه هایی شیطانی بوده و قربان هایی دیگر رخ داده است. چه اسمائیل هایی که به دست ابراهیم ها و هاجرها در راه خدا و راه راستی به قربانگاه حق روانه شدند، تا عزت بماند و وطنی که مردمش برای حفظش خون ها نثار کردند.

به حرمین می‌نگریم، چه شورانگیز است نظاره ی فوج فوج زائری که اکنون پس از نثار خون بیشمار اسمائیل ها و مدافعان حرمین آل الله در امنیت برای تقرب به بارگاه الهی به حرم های حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیها متوسل می شوند و حاجت خویش بر زبان جاری می کنند.

برای مردم مسلمان سوریه عید قربان جایگاه خاص و ویژه ای دارد به گونه ای که عید قربان و عید فطر بزرگترین عیدهای مردم این کشور هستند، چرا که برایشان آغازگر تحول است، تحولی مادی و معنوی.

سوری ها در عید قربان که چند روزی را به جشن سپری می کنند، لباس های نو به تن می کنند و با نهایت احترام و لطف به دیدار بزرگان می روند و دست بوسی می کنند.

دمشق با داشتن بیش از ۸۰۰ مسجد، به شهر مساجد معروف است و در روز عید قربان، همراه با شنیده شدن صدای اذان از جای جای شهر و گلدسته های مساجد، برنامه های عید قربان با برپا داشتن نماز روز عید آغاز می شود.

"محمود محمد حسنی دیاب" مدیر ارشاد وزارت اوقاف سوریه با تبریک فرارسیدن عید قربان به مردم سوریه و مسلمانان جهان، می گوید که ۹۰ درصد مردم سوریه در روز عرفه روزه می گیرند.

وی با تشریح اعمال عید قربان از سوی مردم سوریه، می افزاید، «از برکات این عید علاوه بر اعمال حج، عرفه، سعی، طواف و اعمال و ارکان آن، این است که این عید بسیاری از عبادت ها و بندگی ها را در بر می گیرد به این خاطر عموم مسمانان این عید را عید بزرگ و عید سعید فطر را عید کوچک نامیده اند.»

مدیر ارشاد وزارت اوقاف سوریه خاطرنشان می کند که این یکی از آداب و رسوم در اکثر کشورهای مسلمان است، علاوه بر آداب و سنن رایجی که در جمهوری عربی سوریه که مشابه بسیاری از مردم جهان است، به ارث رسیده است، زیرا بر پایه عبادات‌ و ارکان دین مثل صله رحم، دیدار پدر و مادر و زیارت مزارها و قبرها، به ویژه اگر پدر و مادر از دنیا رفته باشند، استوار می باشد و در حقیقت در سوریه نیز در این عید و اکثر روزهای آن از خانواده ها، والدین و اقوام بازدید بعمل می آید.

سوریه یک هفته به مناسبت عید قربان تعطیل شد

امسال تعطیلات عید قربان به عنوان عید بزرگ مردم سوریه از روز شنبه ۱۴ جولای (هجدهم تیرماه) آغاز و تا روز جمعه ۲۰ جولای (بیست و چهارم تیرماه) ادامه دارد.

مهمترین برنامه سوری ها در ایام عید قربان احترام به بزرگترها و دید و بازدید از آنها به ویژه پدر و مادرهاست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • M.M IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    1 0
    السلام علیک بر،بانو شهیده حضرت زینب س... روح سردار سلیمانی شاد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس