کد خبر 1396670
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
بزم پرچم کردها در دیدار با رییس جمهور

«هه‌لپرکی» برای کردها تنها یک رقص نیست آنها بزم و رزم را در این پایکوبی با هم در هم آمیخته‌اند و امروز در اولین دیدارشان با رییس جمهورشان، بزمی دیگر را با پرچم سه‌رنگ ایران به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، آمارها حکایت از این دارد که کردستان در قعر جدول توسعه و در صدر جدول محرومیت و کمبودهای اقتصادی قرار دارد، استانی که ظرفیت های خدادادی آن بسیار بیشتر از تصور است ولی به گفته رییس جمهور از آن بهره‌برداری درستی نشده است.

اوایل هفته سوم  تیرماه بود که داغی یک خبر در تابستان رسانه‌ای کردستان پیچید: " کردستان جمعه مقصد بیست و هفتمین سفر رییس جمهور است" با تحقق این سفر،  مهمان‌نوازی کردها که همیشه بر سر زبانهاست این بار نثار هیات دولت سیزدهم شد.

با اینکه راه های منتهی به ورزشگاه ۲۲ گولان - محل برگزاری دیدار مردمی دکتر رییسی - شلوغ و مسدود بود ولی پیاده از میدان لشگر و چهار راه حاجی‌آباد خود را به وعده‌گاه می‌رساندند، جمعیت زیادی پشت درب ورزشگاه منتطر ورود بودند تا پس از تشریفات امنیتی خود را به سالن برسانند، در خیابان مقابل ورزشگاه  اتوبوس هایی صف بسته‌اند که مردم را از نقلط مختلف شهر به اینجا آوردند تا از بار ترافیک خیابان های منتهی به ۲۲ گولان کمتر شود.

پیرمردی عصازنان با لباس کردی، زنان کرد با همان وقار و متانت همیشگی، جوانان غیور و سرزنده و کودکان شاد و پر از هیاهوی کودکی همه و همه روانه اینجا شده‌اند تا نگویند کردها برای مهمانشان سنگ تمام نگذاشتند.  مردم از دور و نزدیک خود را به سالن ۶ هزار نفری ۲۲ گولان سنندج رساندند تا بگویند زیر بار گرانی و تورم کمرشان خم شده ولی خم به ابروی انقلابی بودنشان نیاورده‌اند.

پرچم های کوچک بود که با هر بار پخش موسیقی کردی و آهنگهای حماسی بر فراز دستها به اهتزاز در می‌آمد تا تیری باشد بر چشم و دل همه آنهایی که می خواهند ایرانی‌ترین قوم را جدا از ایران بدانند.

داخل سالن غوغایی است و از "خاکی جوان" (سرزمین زیبا) کردستان نغمه‌ها پخش می‌شود و هر بار که موسیقی اوج می‌گیرد، مرد میانسالی به همراه پسری نوجوان با پرچم ایران، چوپی گرفته و به عشق وطن پای بر زمینی می‌کوبد که همه هستی خود را از آن دارد.

هاشم سبحانی اهل روستای سپیران بخش کلاترزان شهرستان سنندج است، روستایی با ۸۰ خانوار جمعیت که در ۴۵ کیلومتری سنندج قرار دارد، از او می‌پرسم چرا آمده‌اید؟ با همان لهجه پر ابهت و شیرین کردی جواب می‌دهد برای استقبال از رییس جمهور محبوبمان...

می‌گویم مشکلی در روستا ندارید؟ می گوید: چرا، راه پنح‌کیلومتری روستا آسفالت نیست و آب آشامیدنی نداریم.

رییس جمهور ظهر در جمع مردم سقز گفته بود: یکی از مسائل کردستان مساله آب آشامیدنی است که با وجود منابع آبی بسیار، نباید به عنوان دغدغه مردمی مطرح باشد.  آیت‌الله رییسی این را هم گفت که در مصوبات سفر امروز به این مساله پرداخته خواهد شد.

آقای سبحانی گفت که اگر مریضی داشته باشیم آوردنش به شهر برایمان ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.  او با تاکید گفت ما ملت ایران هستیم و امیدواریم در این دولت مردمی به مشکلاتمان رسیدگی شود.

حرفمان به اینجا که رسید آقای کنار دستش خود را رحمان سبحانی شورای روستا معرفی کرد و گفت: بیکاری جوانانمان از مشکلات اصلی روستاست که چون کار ندارند در ارتفاعات مریوان کولبری می‌کنند.

او می‌گوید ظرفیتهای لازم برای دامداری و کشاورزی مهیا است ولی منابع طبیعی اذیتمان می‌کند و این امکان را از ما سلب کرده است.  باز هم یاد صحبت های ظهر رییس جمهور می‌افتم که گفت: دولت سیزدهم مصمم به فعال‌سازی اقتصاد روستاها است.  هماهنگی حرفهای روستاییان با اظهارات رییس جمهور، نشان داد که آیت‌الله رییسی با شناخت کاملی از مشکلات کردستان به استان آمده است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید راه های ماندگاری روستاییان در روستاها را بررسی و فراهم کرد، افزود: هر جا که لازم باشد باید وارد عمل شد  و در این زمینه دولت و بانک‌ها خود را موظف به پرداخت تسهیلات به کشاورزان بدانند.

فراهم بودن بازار فروش محصولات کشاورزی، حمایت از کشاورزان و پرداخت تسهیلات به آنها از جمله راهکارهایی بود که به گفته رییس جمهور می تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها شود.

بزم پرچم کردها در دیدار با رییس جمهور

سالن ۶ هزار نفری ۲۲ گولان لبالب پر شده و جای سوزن انداختن نیست و دقایق به دیدار عمومی با رییس جمهور نزدیک می‌شود.

ناصر رحمانی اهل روستای " احمد کر" زرینه شهرستان دیواندره هم ۱۲۰ کیلومتر راه را طی کرده و به استقبال رییس جمهور مردمی آمده است.

بیکاری، گرانی و محرومیت از جمله مشکلات روستایشان است و از دولت انتطار پرداخت وام کم بهره دارد.

مجری مراسم " لبیک اللهم لبیک سر می‌دهد" و جمع حاضر همراهی می کنند، این دیدار در آستانه عید قربان شاید نویدی برای این باشد که سیدابراهیم رییسی بت محرومیت کردستان را بشکند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IQ ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    9 3
    تیتر خبر رو جوری زدید مخاطب فکر میکنه مثل ورزشگاه تبریز که پرچم آذربایجان رو کردن هوا اینها هم پرچم اقلیم رو کردن هوا
    • IQ ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      12 2
      زنده باد ایران و ایرانی پرچم ت بلند
    • تبریزی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      10 3
      چند نفر مثل تو پرچم جعلی جمهوری مافیایی باکو را دست گرفتن و غلط میکنن ارازل از هر قومیتی پرچمی غیر پرچم ایران عزیز را هوا کنن پس بی خودی مزه نریز
    • IQ ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      13 3
      برادر عزیز تیتر خبر جوری که شبهه ایجاد میکنه خبر رو که باز میکنی می فهمی نه اینجور نیست پرچم عزیز کشور مان برافراشته شد ه سو تفاهم برات ایجاد شده در مورد بنده من نه ترک هستم نه کورد که بخوام پرچم جایی رو بلند کنم فقط پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران رو بلند خواهم کرد درود بر سید محرومان ابراهیم ریسی
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      2 0
      تبریزیها و آذریها از وطن پرست ترین مردمان هستند چند جوان یک پرچم گرفته به کل مردم تعمیم نده فرافکنی نکن یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان آذربایجان در کل تاریخ بخشی از ایران بوده
    • MD ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      1 0
      بر منکرش لعنت ارومیه و تبریز مردمان خوبی داره گذرم زیاد میخوره این دو شهر یاشاسین هموطن تبریزی
    • MD ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      پرچم نیکاراگوئه ست گذاشتی رو نظر من 🤣😂
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 0
    ان شا الله مشکلات تمام هم وطنانمون به ویژه مردم عزیز کردستان رفع و برطرف بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس